Annonce
SØSIDEN

Se alle billederne: Verdens største sejlskibsmodel er af en helt unik eenmaster

Selvom modellen af verdens største eenmaster, historiske Reliance fra 1903 kun er i skla 1:6, er den flere meter længere end fx en Nordisk Folkebåd i fuld størrelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Americas Cup-giganten Reliance sejlede og vandt pokalen - og så blev den skrottet.

FLENSBORG: Motivet på billedet herover er ikke et sejlskib. Det er en model af et sejlskib.

Modellen er måske verdens største af et sejlskib. Fra spidsen af bovspryd til enden af bommen, nokken, måler den 10 meter og er over 11 meter høj.

Man kunne fristes til at tro, at mega-modellen er så stor, fordi den kun er en mindre nedskalering af forlægget. Det er ikke tilfældet. Den rigtige sejlbåd er seks gange så stor, altså modelskala 1:6.

Modellen er ikke bare XXL. Udførelsen har en standard, der har såkaldt museums-kvalitet.

Detaljeringsgraden er imponerende. Dæk, blokke, beslag, mast og rig. Det hele holder til et studie på tætteste hold, og den mulighed er pt. ikke så langt væk.

Modellen kan opleves på Yacht Heritage Center hos bådeværftet Robbe & Berking på havnen i Flensborg. Her indgår den indtil 15. januar i den aktuelle tema-udstilling om kapsejladsen Americas Cups historie.

Modellen er fra 2016 og skabt af frivillige på Herreshoff Marine Museum / Americas Cup Hall of Fame i Bristol.

Forlæg for modellen er et af de største eenmastede fartøjer nogensinde bygget, Reliance. Den gaffel-riggede letvægts-gigant blev konstrueret af legenden Nathaniel Greene Herreshoff med det ene formål at vinde tobåds-dysten Americas Cup i 1903. Det gjorde Reliance - og derefter kom pokalvinderen aldrig mere ud at sejle!

Efter oplægs-år i New York blev Reliances skrog af tyndt special-messing skrottet i 1913, og der er ikke siden bygget tilsvarende eenmastede sejlskibe af denne størrelse. 1930’ernes legendariske J-klasse og dagens hichtech’ede Americas Cup-fartøjer er langt mindre.

Nogle data på virkelighedens Reliance: 61 m lang, vandlinje 27 m, mastehøjde 61 m over vandet, sejlareal 1500 kvm, kølvægt 100 ton og dybgang 6 m.

Reliances besætning under skipper Charlie Barr var på 66 mand. På sejlads knoklede et dusin af dem under det tynde aluminiumsdæk, hvor Reliance af vægtmæssige årsager havde sine enorme spil.

Annonce
Modellen af Americas Cup-yachten Reliance er genstand for publikums beundring. Den er sandsynligvis verdens største model af et lystfartøj. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Med bl. a. Vanderbilt-familien som ejer og med skipper Charlie Barr ved rattet sejlede eenmast-giganten Reliance Americas Cup-pokalen hjem i 1903. Konkurrenten var Sir Thomas Liptons Shamrock III. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Virkelighedens Reliance var top-avanceret for sin tid. Det enorme dæk var af tyndt aluminium og spillene blev betjent af et dusin gaster under dæk. Altsammen for at optimere vægtfordeling og øge fart. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Reliances agterdæk. Hvis man er modelskibs-nørd, er der masser at kikke på. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Modellen af Reliance kan nær-kikkes på Yachting Heritage Center i Flensborg frem til midten af januar. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En kopi af en lille sektion af topmasten på virkelighedens Reliance. Koøjets telefon ligger til sammenligning af størrelse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alle detaljer om bord på modellen af Reliance er af såkaldt museums-kvalitet, hvilket kan oversættes som "højeste standard". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En telefonpæl-tyk stump 1:1-kopi af den 84 fod lange spilerstage på Reliance. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Modellen af Reliance i skala 1:6 er udført af frivillige på Herreshoff Marine Museum / Americas Cup Hall of Fame i Bristol, USA. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den enorme models rigdom af detaljer repræsenterer hundredevis af arbejdstimer leveret af frivillige. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Riggen i masteområdet omkring saling og gaffel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Reliances tovværk blev ført under dæk til spillene betjent af et dusin gaster. Konstruktionen skabte mulighed for fart-optimerende løsninger som vægt-flytning dybere ned i skibet og mulighed for at bygge et tyndere - og lettere - dæk, der ikke skulle kunne bære de enorme spil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Eengangs-giganten Reliance blev ført til Americas Cup-sejr i 1903 af Charlie Barr. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
1:6-modellen af Reliance er godt 10 meter lang og 11 meter høj. Bemærk også, hvor langt bommen stikker ud over agterenden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den sorte profil er Reliance og giver en idé om dens størrelse. Den hvide er Ranger fra 1930'ernes J-klasse, den røde er Americas Cup-vinderen Oracle fra 2013, og den blå er vinderen fra 1983, 12-Meteren Australia II. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Virkelighedens Reliance var fyldt med avancerede løsninger som fx spil under dæk, tyndt skrog af søvandsfast special-messing, dæk af tyndt aluminium og kork samt ror med indlagt, optimer-bar vandtank. Selv konstruktøren synes, at Americas Cup-bådene var blevet for vilde og dyre. På den baggrund blev reglerne ændret og Reliance kæmpede kun en gang før skrotning i 1913. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Ansat på Grønnemoseværkstederne: - Jeg kan godt lide, når det hele er præcis, som det plejer at være

Annonce