x
Annonce
Søsiden

Se alle billederne: Skoleskibet Danmark - 87 år ung

Stålet agter er omfattende renoveret eller udskiftet. Nogle af de nye "nitter" er snyd. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det nationale klenodie har afsluttet en fem etaper lang renovering. Maskinchef Morten Beck Risom fra Strynø viste Søsiden rundt før afgang til det nu aflyste togt.

ESBJERG: Skoleskibets Danmarks maskinchef, Morten Beck Risom fra Strynø, var ikke fredet mange minutter ad gangen. Da Søsiden halvandet døgn før afsejlingen fra Esbjerg talte med Morten Beck Risom, blev han ustandselig afbrudt af mobilkald, servicefolk og besætningsmedlemmer. De skulle lige have et flueben, en underskrift eller et nik fra renoveringens projektleder.

Alt pegede på det tidspunkt mod et et år langt togt.

Men skoleskibets planlagte sejlads blev bogstavelig talt vendt 180 grader i søndags.

- Kom hjem, lød det fra Martec, og mandag formiddag gør skoleskibet fast ved basen i Frederikshavn. Det var et år før planlagt - nødtvunget hjem af den verdensomspændende corona-krise.

Den kedelige situation ændrer ikke på, at skoleskibet i dag fremstår i den bedste form nogensinde i dets 87 år lange historie. Henover de sidste otte år har skibet i en håndfuld etaper gennemgået en næsten-totalrenovering. Den foreløbig sidste omgang blev udført på Esbjerg Shipyard. I konkurrence med tilbud fra Assens og Hirtshals, vandt det vestjyske værft EU-udbudet.

Annonce

- Vi har skiftet et stort antal af de oprindelige stålplader fra 1933. De var aldrig tænkt til at skulle sejle i næsten 90 år.

- En levetidsforlængelse

- Vi har foretaget en levetidsforlængelse af skibet, siger Morten Beck Risom, mens vi står på det helt nylagte poop-dæk agterude. Her er plankerne skifter efter samme metode, som blev anvendt ved bygningen på værftet i Nakskov i 1933:

- Dækket er udført traditionelt, men det er kalfatret. Det vil sige, at der er banket værk ned som en kilevirkning i de her fine myanmar-teakplanker, vi har fået lov at købe. Til sidst er det lukket med et gammelt tjæreprodukt, der hedder beg, forklarer Morten Beck Risom og peger nedad.

At der er anvendt værk forseglet af varmt, flydende beg i stedet for moderne fugemasse har også sin særlige forklaring:

- I konstruktionen er dækket en del af skibets styrke. Kilevirkningen af værk medvirker til at gøre skibet stærkt, siger Morten Beck Risom.

Utæt i 35 år

Hvad der satte denne sidste etape af renoveringen igang udsprang her på poopdækket, hvor bl. a. skoleskibets tre rat og bestiklukafet befinder sig.

Dækket var simpelthen utæt. Ikke noget nyt. Sådan havde det været i 35 år:

- Det svarer til, at vand trænger ind i et hus med fladt tag. Her om bord har utætheden medført korrosionskader, lidt skimmelsvamp og andet, der følger med, når ting er fugtige i lang tid, siger Morten Beck Risom.

Skroget på skoleskibet Danmark er sandblæst og oplakeret. Malingen er doneret af den danske virksomhed Hempel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Totalt afklædt agter

Renoveringen af skibet har i denne omgang omfattet to af skoleskibets i alt fem vandtætte sektioner.

- Vi har totalt afklædt hele agterskibet, så der kun stod en tom skal tilbage. Derefter har vi bygget det op igen. Vi har skiftet et stort antal af de oprindelige stålplader fra 1933. De var aldrig tænkt til at skulle sejle i næsten 90 år, siger Morten Beck Risom.

Kriteriet for udskiftning af skrogets stålplader har været, at de skulle have under 80 procent af deres oprindelige tykkelse tilbage. Hvis tyndere, skulle de skrottes.

Skoleskibet Danmark er en 87 år gammel dame med masser af patina. Renoveringen er gennemført med al praktisk mulig respekt for historien. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Snydenitter

Da skoleskibet blev bygget blev stålpladerne nittet sammen. Den metode er i nogen grad brugt ved renoveringen. Andre steder er det fundet mere hensigtsmæssigt at svejse.

For at give skrogets yderside et ensartet udtryk, er der på sammensvejsede plader sat metalknapper ind, som skal forestille nitter. Lidt snyd, men visuelt virker det.

Et nyrenoveret skoleskibet Danmark langs kaj ved Esbjerg halvandet døgn før afgang den 5. marts. Mandag er skibet tilbage i dansk havn - et år før planlagt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Tredje mast renoveret

Værftsopholdet afslutter også sidste etape af renoveringen af fuldriggerens tre master. Skibets to forreste master blev overhalet under værftsophold i Aarhus for fem år siden. Den sidste i rækken var krydsmasten.

Skoleskibets egne folk har assisteret med demontering og genopsætning af mastens rig, mens Esbjerg-værftets mandskab har afløftet og renoveret undermast, bramstang og røjlstang.

- Alt er sandblæst, malet, og der er bl. a. påsat ny wire og udført nye splejsninger. Nu skulle de gerne holde de næste 20 år og helst længere, siger tredjestyrmand Gustav Rasmussen. Han har overtaget rundvisningen af Søsiden, mens maskinchefen måtte haste til en akut opgave.

Forrest på dækket sidder ankerspillet. Det kaldte også på en omgang. Spillet, der enten kan drives elektrisk eller med muskelkraft pr kapstan, har fået en renovering.

Krydsmasten har som den tredje og sidste mast på skoleskibet fået den store renovering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Kabys, kabler og rør

Oppe på hoveddækket har kabyssen også fået en tur. Den skridsikre dørk er udskiftet og flere nye køkkenmaskiner og andet udstyr er kommet til. Da Søsiden kikkede forbi, var der fuld gang i kartoffelskrælningen.

Under dæk har skoleskibet fået sin såkaldte infrastruktur, dvs. alle kabler og rør, fornyet. Her snakker vi samlet om flere kilometers forbindelser med stærk eller svag strøm plus varmt, koldt eller beskidt vand.

Under dæk ligger også stikkeriet. Det er kabyssens kolde køkken. Her tilbereder kok og elever morgenmad, frokost og grøntsager. Ved at flytte fryse- og køleskabe til et rum ved siden af, er der nu skabt bedre arbejdsforhold.

Skoleskibet Danmark emmer af historie - og der bliver værnet om den. Billedet er fra dækshuset med bestiklukaf. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Svendborg-leverandør

Bestiklukaf kan også lyde af spisning. Men bestikket, der skal tages derinde, er af navigationen.

Denne skoleskibets mahogni-byggede kommandobro på agterdækket har været løftet af og fået en komplet overhaling ude som inde. Alle instrumenter er nye, og de fleste er for sikkerhedens skyld dubleret. Det gælder bl. a. Ecdis-skærmene, som er elektroniske søkort med en række avancerede funktioner til professionel sejlads. Søkort af papir er stadig om bord og eleverne undervises i det af bl. a. førstestyrmand Mads Strandbæk Klausen fra Thurø.

Alt den nye elektronik fra radar og antenner til bærbare vhf’ere og bestiklukafets grej er leveret af Svendborg-firmaet NavTeam.

- Det har været en interessant og også prestigefyldt opgave for os. Og så er der den lille krølle ved det, at vores direktør, Jens Byrdal, selv er tidligere skoleskibet Danmark-elev, fortæller sales area manager Tobias Raahauge fra NavTeam på Norgesvej.

Under bestiklukafet ligger skoleskibets mahogni-møblerede salon, der bl. a. benyttes til repræsentative formål. Med fuld respekt for oprindelighed, har den også fået en skinnende flot omgang totalrenovering.

Skoleskibet Danmarks bestiklukaf har været afløftet og er totalrenoveret ude som inde. Mellem bænkene ses skylight, der befordrer lys ned i den fine salon. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Teakdækket på agterskibet - poopen - er nylagt efter gammel metode med værk og beg, såkaldt kalfatring. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ankerspillet under bakken forude har også fået en renovering. Ankeret kan fires eller løftes enten med elmotor eller manuelt. Det sidste sker med muskelkraft (og shantysang) via kapstanen, en rundgang, på dækket ovenover. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibets Danmarks ankerspil - eldrevet eller manuelt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Tredjestyrmand Gustav Rasmussen ved den nyrenoverede krydsmast. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Dele af skoleskibets rig og tovværk er også fornyet under værftsopholdet. Denne opgave har besætningen stået for. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En fin detalje fra skoleskibets salon agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den nyrenoverede salon agterude - før oprydning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibets lille hospital er også fornyet - foto fra før endelig etablering. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Stikkeriet er skoleskibets kolde køkken - før oprydning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Området omkring besætningens kamre har også fået den store tur, bl. a. med ny dørk, dvs. gulv. De røde striber i loftet er nødlys. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det meste af skoleskibets aptering har væet pillet ud og er blevet renoveret - dog ikke banjerne, hvor eleverne sover, undervises, holder frivagt og skaffer (spiser). Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kabyssen har fået ny skriddørk mm. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Da Søsiden passerede kabyssen, var en gang traditionel kartoffelskrælning i værk. Det nu aflyste togt havde i alt 76 ombordværende. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibet Danmarks kommandobro - bestiklukafet. Alle instrumenter og al anden elektronik er nyt og leveret af Svendborg-firmaet NavTeam. Også bl. a. skoleskibets radar og bærbare enheder er fornyet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Skoleskibet Danmarks maskinchef Morten Beck Risom, Strynø har været projektleder på renoveringen fra udbudsrunde til færdigt resultat. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fra sin faste plads under bovsprydet holder denne forgyldte herre øje med kurs og fart. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce