Annonce
Søsiden

Tidligere spritfærge fra Faaborg og Bagenkop skulle sænkes ligesom Ærøsund

M/f Apollo som Gelting Nord i Svendborgsund i marts 1982 efter installaton af nyt hovedmaskineri på Svendborg Værft. Foto fra Faaborg Byhistoriske Arkiv
Efter to påsejlinger i Canada blev færgen beordret ud af drift. Ballade om skrotning.

BAGENKOP/FAABORG:  M/f Apollo er kendt i sydfynsk farvand som færgen, der både har sejlet på Faaborg-Gelting og på Langeland-Kiel.

På Nordisk Færgefarts rute fra Faaborg sejlede færgen i starten af 1980’erne som Gelting Nord og senere på rederiets Norges-rute. På Bagenkop-ruten var færgen indchartret under navnet Apollo og lukkede overfarten som taxfree-attraktion i juni 1999.

M/f Apollo i Eckerö-Linjens design, som færgen tog sig ud, da den som udchartret lukkede taxfree-sejladsen på Bagenkop-Kiel i juni 1999. Derefter fulgte to forsøg på at genoplive ruten som ikke-taxfree. Definitivt sidste færge sejlede den 4. november 2003. Foto fra Rudkøbing Byhistoriske Arkiv

På sine gamle dage er den 51-årige færge røget ind i en gevaldig ballade.

Efter at have betjent adskillige ruter og rederier i europæisk farvand, har færgen fra 2000 sejlet over Saint Lawrence Strædet mellem New Foundland og Labrador i Canada. Efter tro tjeneste der, blev Apollo i 2019 taget ud af drift for kort efter at blive indsat i et forsøg på at genstarte en anden rute i området.

Det blev mildt sagt ikke en succes.

To gange på 17 dage baldrede Apollo ind i kajen ved ankomst. Ingen passagerer kom noget til, men færgen fik bl. a. en skade på tre gange seks meter foran.

Den usikre sejlads førte til, at Apollo af myndighederne blev beordret ud af drift.

I kølvandet på uheldene opstod en idé, der kunne være inspireret af sænkningen af den tidligere Ærøskøbing-færge Ærøsund ud for Ballen.

Apollo har skiftet design, farver og navn mange gange. I sine godt tyve år i canadisk farvand har færgens skrogfarve været blå som her. Arkivfoto

Med en borgmester i spidsen dannede lokale kræfter Apollo Company for at overtage færgen og afstrippe den for alt miljøskadeligt med henblik på at sænke den til brug for dykkerturisme. Afstripningen af bl. a. asbest blev indledt, men strandede på pengemangel. Derefter blev Apollo udbudt til skrotning. Pris: En dollar.

En genbrugs-virksomhed købte Apollo med plan om at skrotte den i byen Dalhousie. Det fik byens borgmester forhindret. Han frygtede forurening og krævede, at færgen skulle fjernes omgående før den - måske - sank i havnen.

Nu er Apollo så slæbt til opskæring et sted, som skrothandleren i følge canadiske medier ikke vil oplyse.

Apollo blev som den første af ni søstre bygget på Johs. Meyer-værftet i Papenburg, Tyskland i 1970.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce