Annonce
Svendborg

Skarp kritik af Arriva: Togene går overhovedet ikke til tiden

Pendlerne synes, det kniber med tog til tiden på Svendborgbanen. Arriva mener det modsatte. Foto: Katrine Becher Damkjær
Ifølge Arriva går det godt med Svendborgbanen, men det er ikke billedet hos en sydfynsk pendler. Arriva overholder deres aftaler statistisk set, men det hjælper ikke, når togene enten ikke kører, eller man ikke får besked om det, lyder kritikken fra perronerne i Svendborg Kommune. De fleste pendlere ser gerne forbedringer men på forskellige måder.

Opdateret med faktuelle rettelser 13.07.2021 kl. 15:40.

Svendborg: For godt et halvt års tid siden overtog Arriva togdriften på Svendborgbanen, og der er delte meninger, om hvordan det er gået siden.

Tilbage i maj skrev Fyns Amts Avis om pendleren Dorte Thorup, der havde opsnappet 69 togaflysninger mellem den 20. marts og 21. april.

Annonce

Siden har hun ikke set nogle forbedringer.

- Sidst sagde Arriva, at de overholdt punktligheden. Det synes jeg ikke. Det er faktisk blevet værre, siger hun.

Melding fra Arriva lyder i dag, at togene har kørt efter deres mål for punktligheden, indtil sommeren ramte, men det er heller ikke oplevelsen fra en anden pendler fra Svendborg.

Viktorija Hansen arbejder som Social- og Sundhedshjælper på OUH i Odense og er afhængig af togdriften dagligt. Hun synes ikke, der er nogen forskel fra dengang, DSB havde driften.

- Det er nogenlunde det samme som før. Togene går overhovedet ikke til tiden, flere er aflyst og ofte bliver de rykket med få minutter ad gangen, og så til sidst aflyser de det, fordi det er for sent, og der kommer et nyt ti minutter efter, fortæller Viktorija Hansen.

Selvom Arrivas tal ikke tegner det samme billede, som pendlere som Viktorija Hansen oplever, så har de enkelte forbedringer i tankerne.

Pendlerne er frustrerede

Viktorija Hansen tager ofte toget på arbejde mellem klokken seks og syv om morgenen, og hjem igen et sted mellem klokken 15 og 16.

- Det sker ofte et par gange om ugen, at mine afgange er aflyst. Det er tilfældigt, om det er om morgenen eller eftermiddagen. Nogle gange er man heldig, at det er afgangene før dem, jeg kan tage, der er ramt. Nogle gange bliver de ved med at forsinke dem, og først til sidst aflyse, fortæller hun.

Spørger man Dorthe Thorup, så er det heller ikke hver gang, at Arriva er lige gode til at advare sine passagerer.

- Jeg er tilmeldt deres sms-service, som giver besked, når togene er forsinkede eller aflyste. Det er ikke altid, jeg selv er ramt, men i timedrift er det cirka hvert andet tog aflyst. Nogle gange får man besked i god tid, men andre gange er det lige i sidste øjeblik, siger Dorthe Thorup

Flere pendlere fortæller avisen, at de overvejer at skifte til bilkørsel eller allerede har skiftet på grund af aflysninger og forsinkelser. Langt de fleste nævner, at der sjældent følger en togbus med aflysningerne.

Viktorija Hansen mener ikke at Arrivas toge kører som de skal. Foto: Privat
Annonce

Aftale om punktlighed er overholdt

Arrivas tal og opfattelse af driften på Svendborgbanen stemmer dog ikke helt overens med Viktorija Hansens. Ifølge dem, så har de haft en god start på den sydfynske jernbane.

Det fortæller Arrivas kommercielle chef, Therese Christensen.

- Vi har fået en rigtig god start på Svendborgbanen, og de første måneder har vi ligget over vores mål i forhold til punktlighed på strækningen. I juni måned har vi desværre haft lidt flere forsinkelser og aflysninger.

- Årsagerne hertil ligger både hos BaneDanmark, hvor vi har oplevet mange fejl på deres sikringsanlæg og hos os selv, har vi haft nogle materielle udfordringer, erkender Therese Christensen.

Arrivas opgørelse for punktligheden viser, at togoperatøren kun haltede bag deres mål for punktligheden(Operatørpunktlighed, red), der ligger på 95,8 procent -  i juni med små 4,6 procent.

Et tog må komme op til tre minutter for sent for at være rettidig, og tallene her viser ikke situationer, hvor BaneDanmark er skyld i fejlen.

I togkørslen, der kører mellem Svendborg og Odense, er der cirka 30 daglige afgange hver retning.


Det er tankevækkende, at de ikke er opmærksomme på forsinkelserne. Det undrer mig, for det er ikke det billede jeg ser

Viktorija Hansen


Annonce

Forbedringer på vej

Selvom tallene er gode i Arrivas statistik, så erkender de, at togdriften stadig har sine udfordringer

- Vi har stor erfaring som togoperatør, men det er ikke nogen hemmelighed, at Svendborgbanen er en udfordrende bane forstået på den måde, at det er en enkeltsporet bane med rigtig meget trafik, siger Therese Christensen.

Blandt andet er de gamle tog begyndt at drille, og det er ikke nemt at løse.

- Vi overtog togene fra DSB om natten mellem den 12. og 13. december sidste år. Vi kendte derfor ikke togene godt, og særligt vores værksted har skulle lære dem at kende. Da togene er oppe i årene, er nogle reservedele eksempelvis udgået.

Marketing-manager hos Arriva Terese Christensen skyder skylden på vedligeholdelsen på BaneDanmark og DSB, når det kommer til problemerne med Svendborg-banen. Foto: Steen Brogaard

- Vi skal finde nye leverandører med reservedele, som skal sikkerhedsgodkendes, før de må tages i brug, uddyber Therese Christensen.

Desuden vil de også efterkomme bedre trafikinformation til banens brugere.

- Senest har vi installeret skærme i togene, hvor man kan følge med i, om køreplanen holdes og se korrespondancer videre fra stationerne. Lige nu arbejder vi på mere skræddersyet trafikinformation til vores pendlere, siger den kommercielle chef, men kan ikke uddybe, hvordan informationen skal udbredes endnu.

Det har pendleren og medlem af Passagerrådet ved Forbrugerrådet Tænk, Ann Mørk Røjkjær, også bemærket på det seneste.

- Jeg synes desværre, at Arriva har flere forsinkelser og aflysninger end DSB havde. Jeg tror dog, at DSB også havde bedre muligheder. Jeg synes, at Arriva er rigtigt gode til at give information i toget med de nye skærme og ekstra beskeder i højtalerne, siger hun.

Annonce

Pendlerne ser tiden an

Som pendler forstår Viktorija Hansen dog ikke, hvordan Arriva kan synes deres tog går til tiden.

- Det er tankevækkende, at de ikke er opmærksomme på forsinkelserne. Det undrer mig, for det er ikke det billede, jeg ser, siger hun.

Hun er dog åben for deres nuværende idéer til forbedringer, men kun så længe de leverer resultater.

- De trænger til forbedre deres kommunikation og blive bedre til at sætte togbusser ind. Trafikinformationen vil være ligegyldig, hvis de ikke melder den klart ud. Bliver togene ved med at rykkes frem og til sidst aflyses, så hjælper det ikke, lyder det fra Viktoria Hansen.

Det er Ann Mørk Røjkjær delvist enig i.

- Jeg synes ofte, at de er lynhurtige med informationen, men nogle gange er det lidt for sent. Jeg håber, at de fortsætter med at forbedre kommunikationen, siger hun.

Dorthe Thorup ønsker dog hellere en Svendborgbane man kan regne med end en usikker en med god information.

- Jeg vil bare gerne have en bane, som fungerer. Det skal passe køreplanen bedre, og jeg vil personligt hellere have færre tog, og de så holder den, fortæller Dorthe Thorup.

Sidste år havde Svendborgbanen pladsmangel i togene på grund af de gratis færger og mange cykler ombord. Derfor indsætter de nu togbus mellem Odense og Svendborg mellem 10. juli og 8. august.

Annonce
Ærø For abonnenter

Endnu en fornem pris til Ellen: - Ærø er virkelig kommet på landkortet

Annonce
Annonce
Annonce
Ærø

Så er den gal igen: Fire døde vildsvin strandet på Ærø

Erhverv For abonnenter

Helbredet driller: Charlotte har solgt sin slæbebåd og lukker rederiet

Navne

Trompeten har ført Asbjørn Kamban til bøgescener og børnehaver: - Det driver mig, når jeg kan mærke, at jeg giver noget. Så giver det mening for mig.

Faaborg-Midtfyn

Snød energiselskab og hentede udlænding til Fyn for at passe skunklaboratorium: Tre mænd dømt i usædvanlig narkosag

Dall: Dansen om at undgå nedlukningen

Ærø For abonnenter

Nye tiltag på vej for at sikre færre aflysninger af Ærøxpressen: - Vi bør kunne sejle under de her vejrforhold

Danmark

Her er de nye restriktioner: Skolebørn sendes hjem, julefrokoster bør droppes, og nattelivet lukkes ned

Svendborg

Terrænregulering og massive altaner: Humlebo Gruppen vil ændre i byggeriet ved Kogtved Søfartsskole

Fyn

Farvel og tak: Letbanens problemer var parkeret en stund, da Mogens Hagelskær blev sendt videre med flotte ord

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Svendborg

Derfor blev åen pludselig blodrød: Kemikere undersøger, om det er skadeligt

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ville ikke give hånd: Hængte kæden om halsen på en borgmester, han ikke ville stemme for

Fyn

Kriminelle må vinke farvel til byturen: Fyns Politi indfører nattelivszoner i Odense og Svendborg

Annonce