Annonce
Søsiden

Statslodseriets konkurrent: - Vi har en sund forretning

Danish Pilot Service har fartøjet Pilot II fast stationeret i Spodsbjerg.  Pilot II er ligesom Danpilots fartøjer under udfasning bygget på Dockstavarvet i Sverige. Pilot II er fra 1981. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det private Danish Pilot Service har siden 2017 opereret fra Spodsbjerg. -Vi vækster stille og roligt, siger direktør og sømand Bo Mathiesen.
Annonce

SPODSBJERG: Med baser for to lodsvirksomheder har Spodsbjerg hyppig trafik af lodsfartøjer ud og ind mellem ydermolerne.

Bortset fra et sidespring til Bagenkop har det statslige Danpilot benyttet havnen på Langelands østkyst i mange år. I dag bor Danpilots landkvarter til leje i lodsbygningen, som de tidligere ejede.

Når to lodsvirksomheder har valgt base i Spodsbjerg hænger det sammen med nærheden til den stærkt trafikerede dybvandsrute T ved Langelands østkyst. Her er der gode forretninger at gøre for et lodseri.

Statslige Danpilot har et par lodsfartøjer stationeret i Spodsbjerg. Den private konkurrent, Danish Pilot Service, har normalt en enkelt båd, Pilot II, lejlighedsvis to.

Danish Pilot Service har hovedkontor i Spodsbjergs tidligere stationsbygning, der også har huset administration for bl. a. overfarten Spodsbjerg-Tårs.

Danish Pilot Service har været i Spodsbjerg siden 2017.

- Vi har en sund forretning. Det går rigtig fornuftigt. Vi har overskud, og vi har gode medarbejdere, en stærk virksomhedskultur og et konkurrencedygtigt produkt, fastslår direktør og medejer af Danish Pilot Service, Bo Mathiesen. Han er navigationsuddannet fra Marstal, har virket for bl. a. DSB, Maersk Training, Maersk Supply og på skonnerterne Fylla og Freia.

Da Danish Pilot Service som Danmarks første private lodseri startede i 2007, tilbød det også havnelodsninger. I dag koncentrerer virksomheden og dens godt 30 medarbejdere og fem fartøjer sig om transitlodsninger fra baserne i Gedser, Spodsbjerg, Sjællands Odde og Skagen.


Trods trafikfald under corona har vi været i stand til at holde vores kalender fyldt

Bo Mathiesen, direktør og medejer af Danish Pilot Service.


- Vi vækster stille og roligt. Trods trafikfald under corona har vi været i stand til at holde vores kalender fyldt. Fra Spodsbjerg har vi vel 85-95 lodsninger hver måned, korte eller lange, siger Bo Mathiesen.

Danish Pilot Servce har også gang i fornyelse af flåden:

- Vi har jo ikke fået foræret et produktionsapparat af staten, siger Bo Mathiesen med sigte til konkurrenten Danpilots helt nye fartøjer.

Danish Pilot Services lodsbåd Servus I er stationeret i Gedser. De skibsskarpe vil måske genkende profilen af det tidligere toldfartøj Høgen bygget i 1973. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Pilot I fra Danish Pilot Service opererer lejlighedsvis fra Spodsbjerg og har en fortid hos lodseriet i Skagen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Danish Pilot Service har hovedkontor her i den gamle Spodsbjerg Station. Konkurrenten Danpilots hovedkvarter ligger i Det Gule Pakhus på Svendborg havn. Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hvemhvadhvor: Så kom der billeder af sommerliv ved Nordenhuse

Indland

Udenrigsministeriet: Hele verden kan være lukket lige om lidt

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

S-politiker tiltalt 'lille du' og bedt om at passe gryderne: - Respektløst

Annonce