Annonce
Søsiden

Se alle billederne: Stroppetur for 47 tons luksus-kæmpe

Braveheart of Sark er en Truly Classic 75 - et 23 meter langt, elegant skrog i glasfiber. Formgiver er hollandske Andre Hoek. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
En håndfuld køretøjer og et par håndfulde mænd var igang, da Walsteds Baadeværft på Thurø skulle søsætte den 23 meter lange lystyacht Braveheart of Sark.
Annonce

Opgaven: Flyt en lystbåd på 23 meter fra en værftshal og godt og vel en bådlængde ud til søsætning ved kajen.

Udfordringen omfattede luksus-yachten Braveheart of Sark.

Det godt 47 tons tunge fartøj er serviceret og vinteropbevaret hos Walsteds Baadeværft på Thurø. Når båden senere i denne måned er rigget op og færdig, bliver den afhentet af en fransk besætning og sejlet til den britiske ejers brug fra Portugal.

Når de lokale vognmænds lastbilkraner søsætter en familiesejlbåd involverer det chaufføren og bådejeren plus måske en ekstra hjælper. Det hele er som oftest klaret på få minutter.

Søsætningen af Braveheart of Sark er i princippet samme operation. Men inklusiv forberedelser strækker forløbet sig over flere dage og involverer en halv snes mand plus fire store specialkøretøjer samt en velvoksen traktor.

Braveheart of Sark er en af de største både håndteret på land hos Walsted på Thurø, og fredagens operation var en omvendt udgave af landsætningen i efteråret:

- Vi startede med at pakke vognene i Odense i går og kørte herned klokken halv seks i morges, fortalte kranfører fra firmaet BMS, Daniel Hedager til Søsidens udsendte i Gambøt.

Køretøjerne fra BMS er så tunge, at de kræver speciel køretillladelse. Kranen og de to ledsagevogne med støtteplader og kontravægte må fx ikke køre over Thurøbroen i samlet kortege.

Ved syv-tiden ankom køretøjerne og de fem BMS-medarbejdere til Gambøt. Efter fire timers klargøring var 250-tons mobilkranen klar til at løfte båden af en hydraulisk båd-blokvogn udlånt fra Petersen & Sørensen Motorværksted - og ud i Thurøbund.

Forinden havde BMS-folk og medarbejdere fra bådeværftet sikret, at kranens løftestropper ikke ridsede luksusyachtens spejlblanke fribord under løftet.

- Det var en af de større sager her. Heldigvis gik det godt, sagde værkfører på Walsted Henning Bøgh, da den elegante yacht slap stropperne og flød på vandet.

Efter en vinter med service og vedligeholdelse: Braveheart of Sark er klar til udrykning fra den store hal hos Walsteds Baadeværft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Nabobåden, en "lille" 38 fods Hallberg-Rassy, spejler sig smukt i fribordet på Braveheart of Sark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark er slæbt ud af hallen. Under Walsted-opholdet har den fire-bladede foldepropel samt skrue-akslen været afmontret for ekstern service. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark hvilede under flytningen fra bådhallen til kajkanten på denne 16-hjulede, hydrauliske 60 tons blokvogn udlånt af Petersen & Sørensen Motorværksted. Walsteds Baadeværft har selv en tilsvarende, mindre udgave af sådan en transportvogn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Før BMS-kranen kunne tage det store løft med Braveheart of Sark, skulle de fire støtteben understøttes af plader som denne medbragt til Thurø på en blokvogn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det var lige akkurat, at BMS-kranen havde plads til at operere mellem de mange vinteroplæggere på pladsen foran Walsteds Baadeværft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Til BMS-kranen hører to blokvogne til transport af bl. a. kontravægte. Vognene og kranen har en vægt, så de i følge køretilladelsen skal passere Thurøbroen en ad gangen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Før BMS-kranen kan løfte mere end sit eget udstyr, skal der monteres kontravægte. Denne jernklump vejer 10 ton. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Liebherr-kranen er først klar til bådløft, når den er udstyret med i alt 83 ton kontravægt medbragt på blokvogne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Med korteste udlægning kan mobilkranens dobbeltkrog løfte op til 250 ton, fortalte BMS-folkene. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Operation Bådflytning er sat i gang - overvåget af Walsteds værkfører Henning Bøgh. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Så er det meste af den 75 fod lange luksusyacht trukket ud af bådhallen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kranfører hos BMS Daniel Hedager fredag middag: - Vi startede med at pakke vognene i går og kørte fra Odense kl. halvseks i morges. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Trafik til og fra dækket på Braveheart of Sark kræver en stige af pæn længde. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Walsted-medarbejdere igang. Inden løftestropperne kunne slås om bugen på Braveheart of Sark, skulle det blanke fribord beskyttes. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Løftet af den 47,5 ton tunge båd krævede fire brede stropper. På kurven står, at stropperne er godkendt i 2020. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I alt omkring to håndfulde medarbejdere fra Walsted, BMS samt Petersen & Sørsensen var i sving ved søsætningen af lystyachten. Prisen for operationen holdes hemmelig. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mange timers forberedelse nærmer sig sin afslutning. Nu skal stropperne monteres. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Så er det tæt på, at BMS-folkene kan melde klar til løft. Stropperne fastgøres på stålwirernes sjækler. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark er lettet fra blokvognen og BMS-kranens åg og krog har fat. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Selvom Braveheart of Sark måler 23 meter i længden (vandlinje 16,5 m) stikker kølen kun godt to og en halv meter - næsten Øhavs-venligt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark er en af de største sejlbåde, Walsted har haft til service på land. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Selvom det blæste lidt op i løbet af fredag formiddag, var vinden fra den samarbejdsvenlige side, da den 47,5 tons tunge lystyacht skulle søsættes. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Kølen er i vandet. Nu mangler de sidste centimeter før operationen kan meldes vellykket afsluttet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Fem timer efter BMS-vogne og mandskab ankom til Walsted på Thurø, flød Braveheart of Sark i værftets havn. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark er en yacht af en størrelse, vi ikke ser mange af i Det Sydfynske Øhav. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Braveheart of Sark er milliardær-legetøj i den høje klasse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Rosinen i pølseenden: Braveheart of Sarks 30 meter lange, hvide kulfibernast er lige det længste til Walsteds mastehus. I de næste uger skal værftets folk oprigge og klargøre lystaychten, før den afhentes for afsejling til Portugal. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce