Annonce
Fyn

Mere letbane rykker tættere på: Enigt Folketing afsætter godt en halv milliard til Odense Letbanes etape to

Sporskiftet her ved krydset Nyborgvej/Ejbygade er gjort klar til letbanens etape to. Og med Folketingets tilsagn om medfinansiering synes letbaneudvidelsen nu tættere på end nogensinde. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen
En udvidelse af Odense Letbane med etape to til Vollsmose og Seden synes tættere på end nogensinde. Et enigt folketing afsætter med ny stor infrastrukturplan godt en halv milliard kroner til formålet, og ifølge planen igangsættes projektet i år 2026.

Odense: Mens byrådet i Odense endnu ikke har truffet en beslutning om et ja eller nej til en mulig udvidelse af Odense Letbane med den del af etape to, der er planlagt til Vollsmose og videre til Seden, så har Folketinget nu gjort sin stilling op.

Samtlige partier beslutter nemlig med den store investeringsplan på transportområdet for perioden 2022-2035, der er blevet offentliggjort mandag klokken 10, at der skal afsættes godt en halv milliard, nærmere bestemt 581 millioner kroner, til at udvide Odense Letbane med etape to.

Aftalen med titlen Infrastrukturplan 2035 indebærer, at der samlet investeres og igangsættes nye initiativer på transportområdet for 105,8 mia.kr. i perioden 2022-2035.

Annonce

Hvad angår Odense Letbanens etape to fremgår det af planen, at arbejdet kan igangsættes i år 2026.

Koster 1,485 milliarder kroner

I starten af juni blev der i en såkaldt udredningsrapport for første gang siden 2015 sat friske og opdaterede tal på, hvad en mulig etape to af Odense Letbane kommer til at koste.

Helt overordnet viste den nye udredningsrapport, at den nordlige strækning mod Vollsmose og Seden med 4,9 kilometer nye skinner og ni nye stationer vil koste 1,485 milliarder kroner at realisere.

Hvis staten betaler omkring en halv milliard kroner, betyder det, at Odense Kommune selv skal finansiere omkring én milliard kroner, hvoraf 85 procent kan lånefinansieres, mens kommunen i en årrække har været i gang med at spare de øvrige 15 procent op.

Det daglige passagertal for den nordlige del ventes at være på 8400, fremgår det.

Oprindeligt var det planen for letbanens etape to, at den skulle føje mere letbane til både i nord ud mod Vollsmose og Seden og i syd i retning ud mod Odense Zoo.

Men den sydlige forgrening er siden røget lidt ud i kulden, mens fokus i høj grad har været på den nordlige delstrækning ud mod Seden og Vollsmose, som i udredningsrapporten også benævnes hovedscenariet, mens det samlede projekt for etape to inklusiv en sydlig delstrækning ud mod Odense Zoo, kaldes det alternative scenarie.

At den nordlige delstrækning ud mod Seden og Vollsmose har fået mest fokus - og altså penge fra staten, hvis Odense går videre med planerne - handler især om, at letbanen ses som en løftestang for den byomdannelse af Vollsmose, der er i gang.

Annonce

Byrådet er splittet

Mens Folketinget altså står sammen i enighed om transportaftalen, den sender godt en halv milliard i retning af Odense Letbanes etape to, så er der større uenighed i Odense Byråd, hvor både Venstre og Konservative har erklæret sig dybt betænkelige ved at bygge mere letbane.

- Som det ligger nu, så er det et nej. Jeg kunne finde meget andet, jeg hellere vil bruge penge på, lød det så sent som 2. juni fra Konservatives rådmand Søren Windell.

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har heller ikke endnu meldt klart ud, om han støtter mere letbane i Odense. Men han er "grundlæggende positivt stemt" over for tanken om letbanens etape to, der skal nå gennem Vollsmose og til Seden, lød det 2. juni fra ham.

- Ellers havde vi ikke drevet processen så langt. Men når vi har med så store projekter at gøre, så råber man ikke bare lige ja eller nej ud ad vinduet. Vi skylder hinanden at få sikre svar, sagde borgmesteren.

Annonce

Radikale: Find nu modet

Et af de partier, der varmest støtter tanken om mere letbane i Odense, er Radikale Venstre.

Partiets rådmand Susanne Crawley jubler over, at der nu er penge på vej fra staten.

- Jeg har i en årrække samarbejdet med Rasmus Helveg (Radikale Venstres medlem af Transportudvalget, red.) om, at det her skulle være en hovedprioritet i forhandlingerne, siger hun.

Crawley opfordrer til, at byrådet nu får truffet en beslutning om at gå videre med planerne.

- Letbanen er lagt ind som en slags forudsætning i Vollsmose-planen. Det, der mangler nu, er, at nogle finder modet frem og får truffet en beslutning, lyder det fra den radikale Odense-rådmand.

Annonce
Svendborg For abonnenter

Svendborg Efterskole huser veteranbørn: Sommerlejren giver dem ro i hverdagen

Danmark

Torsdagens coronatal: Syv færre indlagt det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Nogle dage er her frit lejde, andre dage koster det en plovmand: Bøderegn på tom kommunal græsplæne

Langeland For abonnenter

Lohals Havn trives i bedste velgående: - Det er et ovenud tilfredsstillende resultat

Navne

Jesper Skovhus stiller op til valg: Lige nu bliver Langeland afviklet i stedet for udviklet

Svendborg

Verdensmester i badminton spiller nu tennis i Svendborg

Ærø For abonnenter

Udsigten skifter ejer: Hotellet skal udvides

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Fyn

Ejeren er fundet: Slange på afveje var ikke kommet langt væk hjemmefra

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Psykolog om dødssyge Marcos sidste tid: Kommunen bør gentænke beslutning - og det skal være nu

Fyn For abonnenter

Leif blev coronavaccineret som den første dansker: - Jeg troede, den hellige grav var velforvaret

Svendborg

Bjæf og knurren i hundeforening: Instruktører kapper hundesnoren og danner ny forening

Kultur For abonnenter

På Sydfyn blomstrer musikken: Tom Bjerg mener at musikmiljøet er stærkere end Københavns

Langeland

78-årig ville køre hjem: Borgere holdt fuld kvinde tilbage

Annonce