Annonce
Svendborg

Edderkopper, møl og spirede birkes: Svendborgbager får tredje sure smiley i streg

Gerners Konditori, der indehaves af Gerner og Margit Pedersen, har modtaget en sur smiley. Foto: Katrine Becher Damkjær
Levnedsmiddelkontrollen har tildelt Gerners Konditori i Svendborg endnu en sur smiley. Det er den tredje i træk, og oven i det har bageriet fået en bøde på 10.000 kroner. - Vi føler os hetzet, lyder svaret fra indehaverne.

Svendborg: Gerners Konditori på Nyborgvej i Svendborg har fået en sur smiley, efter levnedsmiddelkontrollen var på besøg 16. august.

I kontrolrapporten fremgår det, at der blandt andet blev fundet levende og døde møl og edderkopper i loftet, på hylder og i og omkring flere melsække.

Kontrolløren fandt desuden tre spande med remonce i bageriet, der blev opbevaret uden låg, en bakke med spirrede birkes og en klud med skimmellignende bevoksning. Og det udløste altså den sure smiley, som er den tredje i træk for konditoriet, der også modtog anmærkninger efter besøg den 23. april og 20. juni.

Levnedsmiddelkontrollen bemærker da også, at flere af forholdene fra de forrige kontrolbesøg ikke er blevet bragt i orden, hvorfor virksomheden er blevet politianmeldt og har fået en bøde på 10.000 kroner.

Hos Gerners Konditori medgiver indehaverne, at der blev fundet både møl og edderkopper, men ifølge dem var det på lagret og ikke inde i selve bageriet.

- Jo, der var spindelvæv henne i hjørnet, og det kan jo ikke undgås. Vi fejer spindelvæv ned hver dag. Og ja, der var en død møl oven på en sæk, forklarer Margit Pedersen, som gennem 40 år har haft stedet sammen med sin mand, Gerner Pedersen.

Annonce

Jo, der var spindelvæv henne i hjørnet, og det kan jo ikke undgås. Vi fejer spindelvæv ned hver dag. Og ja, der var en død møl oven på en sæk.

Margit Pedersen

Hetzet

Margit Pedersen mener ikke, at den sure smiley er et udtryk for, at der generelt er beskidt i Gerners Konditori.

- Vi har gjort alt, hvad vi kunne, siden første gang de var her, og har bare gjort rent og gjort rent og gjort rent. Så det har kun været ude på lagret, at den var gal og ikke inde i butikken, hvor vi laver sandwich og så videre.

Men bør lagret ikke også være rent?

- Det gør det da, og vi fejer da også gulv og tømmer pallerne hele tiden, lyder det fra Margit Pedersen.

Selvom hun medgiver, at enkelte ting ikke har været i orden, så føler Margit Pedersen sig dårligt behandlet af levnedsmiddelkontrollen.

- Vi taber jo hver gang, de kommer, og vi har myndighederne i nakken. Det er også derfor, vi har sat BKD (Bager- og Konditormestre i Danmark, brancheorganisationen for de danske bager- og konditormestre, red.) på sagen, siger Margit Pedersen.

- Vi føler os lidt dårligt behandlet og lidt hetzet. Det er som om, de skal finde noget. Vi er sure og trætte af det, siger hun.

Til salg

For en lille måned siden det kom frem, at indehaverne af Gerners Konditori havde sat deres butik til salg og er derfor efter at have haft den i snart 40 år på vej videre.

- Gerner er 67 år, og jeg er 65 og et halvt. Det er derfor, vi har sat det til salg. Vi kan ikke mere. Vi er blevet trætte, forklarer Margit Pedersen, der dog afviser, at det skulle være ensbetydende med, at de er holdt op med at gøre rent i butikken.

- Nej, slet ikke.

I har fået en bøde på 10.000 kroner. Betaler I den?

- Det ved jeg ikke endnu. Det vil jeg overveje, svarer Margit Pedersen.

Vil I bringe forholdene i orden?

- Det har vi gjort. Han kan komme og kigge igen, men det gør han jo ikke. Vores personale siger også, at vi gør, hvad vi kan og gør rent hele tiden, ligesom vi har en rengøringsselskab til at gøre bageriet rent. Det er jo ikke fordi, vi ikke gør noget, for det gør vi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Selv vegetartossede kunder har vel også lidt ret

Måske er det atter engang vores fortid med den fede fynske muld, der har gjort os lidt træge i forhold til udvikling og trends her på Fyn? Enhver hernede ved som bekendt, at netop fordi de gode grøntsager og afgrøder nærmest sprang op af jorden, uden at vi for alvor gjorde noget, så har vi haft det lidt skidt med at tænke nyt. I hvert fald kan noget godt vente til i morgen ... Sådan mener folk uden for Fyn i hvert fald, at vi nogen gange har kunnet have det med nye ideer og nye tanker. Da Svendborg Kommune for nogle år siden hyrede et bureau til at finde ud af branding-mulighederne for kommunen og erhvervslivet her generelt, så lavede de først en afdækkende analyse af, hvad der kendetegner svendborgenserne. Og det var kort sagt: At vi lever i fortiden og venter på besked. Altså groft sagt - og det modsatte af at leve i fremtiden og selv tage initiativet. Måske er det det, der kommer til udtryk hos flere af vores virksomheder i øjeblikket - og som det måske er værd at kigge nærmere på. Avisen tog nemlig ganske rigtigt på jagt efter en god erhvervshistorie hos BF-Oks - I ved, det kendte og velrenommerede kødgrossist-firma i Hesselager. Men mødte udover successen også en ejer, der var træt af den udvikling. Det er selvfølgelig fuldstændig forståeligt, at det er træls med den mulige disruption, firmaet er ude for, når kunderne ikke længere kun efterspørger den primære vare på hylderne, nemlig kødet. Det er klart, at det kræver omstilling af produktionen og forståelse af brugernes nye behov. Vi er helt med på udfordringen herfra - det er nærmest ligesom skærm-tossede medieforbrugere, der også efterspørger andet end papir. Det, der er så slående, er, at det faktisk er lykkedes BF-Oks at omstille produktionen, så den i dag udgør fem-syv procent af omsætningen i selve BF-Oks og endnu mere i søsterselskabet. Det, kan man da sige, er at disrupte disruptionen tilbage - endda med et millionoverskud i seneste regnskab. At det så er gjort i trods og i ønsket om en anden ageren i markedet og måske også med frygt for store konsekvenser, er interessant og måske lærerigt for flere af os. For når det kan lykkes på den måde at sælge planter som kød og det endda med succes, hvor langt kan man så nå med en mere proaktiv indstilling? For måske er selve kernen i forretningen ikke selve kødet fra dyr. Hvis kernen er at levere selve hovedingrediensen i måltidet, og forbrugerne vil have det fra planter, så skal der måske i stedet turbo på den del? Dét kan være læren til alle os andre, der måske fejlagtigt også tror, at kernen er noget andet - om det så er papiraviser eller kødbøffer. Eller andre ting, som de tossede kunder nu efterspørger, og gælder det ikke stadig, at kunderne stadig har ret? Også de vegetartossede af dem? I hvert fald er den sydfynske erhvervshistorie et klasseeksempel på udfordringerne, når forbrugerne flytter sig og man mere eller mindre velvilligt flytter med. Og ja, avisen ville gerne lave en historie om den succes. For alene den omstilling, som firmaet har præsteret indtil nu, er ret imponerende og inspirerende. Også for alle, der helst ønsker bøffer af rød kød.

Ærø

'Et par tusinde kroner': Folkemødet underdrev ø-coasters udgifter til havneleje

Annonce