Annonce
Erhverv

Vred hotelejer har droppet bookingportal og vil klare sig selv: - Jeg vil ikke finde mig i deres metoder

Katrine Daugaard driver Lehnshøj Bed & Breakfast og er så utilfreds med bookingportalen Expedias adfærd, at hun har opsagt samarbejdet. Også selv om hun godt ved, at det har en pris. Foto: Michael Bager
Indehaveren af Lehnshøj Bed & Breakfast er blevet så vred over bookingportalen Expedia.coms og dermed også Hotels.coms metoder, at hun har opsagt samarbejdet. Hun håber, at hun kan få kunderne til at booke værelser direkte på stedets hjemmeside.

Svendborg: En tung og potentielt dyr beslutning, men nok er nok.

Det er sådan, Katrine Daugaard har det med, at hun har standset samarbejdet med Expedia.com, som også ejer Hotels.com.

Daugaard driver Lehnshøj Bed på Hvidkilde Gods vest for Svendborg og sætter hårde ord på de to bookingportalers adfærd.

Annonce

- Jeg vil simpelthen ikke samarbejde med nogen, der ikke følger lovgivningen og bondefanger både mig og kunderne, lyder det fra Katrine Daugaard.

Hun fortæller, at bookingportaler over en bred kam er tunge at danse med, hvis der opstår problemer, og at det er en enkelt efter hendes opfattelse helt grotesk episode, der har fået hendes bæger til at flyde over.

Værelsesbestilling

Kort fortalt handler den om et par, som Katrine Daugaard sendte en sms til mandag i sidste uge.

- Jeg kunne se, at de havde booket to værelser hos mig fra tirsdag, og i sms'en spurgte jeg, hvornår de ville ankomme, siger Katrine Daugaard, der dårligt havde trykket "send", før hun blev ringet op. Af parret. Som kunne meddele, at de bestemt ikke havde bestilt noget.

Det blev så starten på en længere korrespondance mellem parret, Expedia.com og Katrine Daugaard, og det korte af det lange er, at Expedia hævder, at parret bestilte værelserne i oktober 2020, mens parret erkender, at de på det tidspunkt sonderede feriemulighederne i det sydfynske og også forsøgte at bestille hos Lehnshøj Bed & Breakfast.

Katrine Daugaard ved godt, at det kan komme til at gøre ondt, at hun har stoppet samarbejdet med Expedia. Men nok er nok, mener hun. Foto: Michael Bager

Noget gik imidlertid galt undervejs, så de fik aldrig bestilt og hævder ifølge Katrine Daugaard, at de på intet tidspunkt har modtaget en ordrebekræftelse.

Katrine Daugaard beretter, at hun, første gang hun kontaktede Expedia, fik at vide af en dansk medarbejder, at de havde haft en fejl i deres system, og at den godt kunne være årsag til miseren.

Men da avisen B.T. i weekenden tog fat i sagen og havde mailkontakt med Expedia, lød forklaringen, at der rent faktisk er sendt en ordrebekræftelse til parret på mail, og at Expedia.com kan se, at mailen er blevet åbnet.

Det tror Katrine Daugaard bare ikke på.

- Jeg har sagt til Expedia, at hvis der er er sendt en ordrebekræftelse, så kan de også give mig et screenshot af af den. Men det kan de ikke levere. De kan levere alt muligt, men ikke dokumentation i form af et screenshot af ordrebekræftelsen, siger Katrine Daugaard, der ydermere fortæller, at der ved en bestilling på en hotelportal typisk bliver reserveret penge på kundens konto, men at det heller ikke er sket i tilfældet her.

Så i hendes optik er sagen klar: Expedia.com skal betale hende 4000 kroner for de to værelser, som på grund deres fejl står tomme, mens parret skal holdes skadesløst.

Annonce

Expedia: Betal

Expedia.com ser det bare anderledes.

- De kræver, at jeg betaler 18 procent af de 4000 kroner, som opholdet skulle koste. Altså 18 procent af 4000 kroner, som jeg ikke får ind og ikke kan få ind, fordi Expedia.com nægter at frigive værelserne, så jeg kan leje dem ud til andre, siger Katrine Daugaard, der desuden oplyser, at hotelportalen har skrevet til hende i en mail, at det er hendes opgave at vriste de 4000 kroner fra parret.

- Men det vil jeg ikke, og jeg har sagt til Expedia.com, at hvis de fastholder, så opsiger jeg samarbejdet, siger hun.

Annonce

Dyr beslutning

Nu er samarbejdet så ophørt, og dermed er Booking.com den eneste hotelportal, Lehnshøj Bed & Breakfast samarbejder med.

Det kan godt gå hen og gøre ondt.

Katrine Daugaard oplyser, at omkring 20 procent af bookingerne kommer igennem Expedia.com, og at det særligt er folk ude i den store verden, der bruger portalen.

Så der er noget på spil, og spørgsmålet er så, om hun kan klare sig uden den internationale bookingportal.

- Det skal jeg. Jeg vil ikke finde mig i, at de bruger de her metoder, siger Katrine Daugaard, der har en opfordring.

- Book direkte. Det er ikke mere besværligt, for vi har en hjemmeside, og hvis man booker direkte hos os, får man 10 procents rabat. Og hvis man er nødt til at aflyse, er det også nemmere, end hvis man har booket på en hotelportal, siger hun.

Annonce

Brancheorganisation bakker op

Det er ikke lykkedes avisen at få nogen fra Expedia i tale, men hos brancheorganisationen Horesta kan man godt genkende Katrine Daugaards frustrationer.

Til B.T. fortæller politisk chefkonsulent Kristian Nørgaard således, at Horesta kender til flere danske hoteller, som har droppet samarbejdet med de store bookingportaler, og brancheorganisationen bakker op om Katrine Daugaards opfordring om springe portalerne over og booke direkte hos overnatningsstederne.

- Det skal man særligt gøre i en situation som nu, hvor mange har tabt penge i mange måneder og fortsat gør det i hele landet, siger Kristian Nørgaard til B.T.

Annonce
Ærø For abonnenter

80-årige Karl Ove fra Ærø kommer snart på landsdækkende tv: - Det havde jeg aldrig troet, at jeg skulle opleve

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Kommunal vejchef sparket ud: Kunne ikke se forskel på dit og mit

Svendborg For abonnenter

13 år siden sidst, at alle har skrevet under på budgettet: Nyt børnehus på Thurø, cykelstier i lokalområderne og penge til et plejehjem

Svendborg

Helt elektrisk dag: SEF-direktør håber, folk får lyst til at få en varmepumpe eller elbil

Langeland

Klumme om klimabelastning: Grisene er langt foran får og køer, når det kommer til at få mest muligt ud af fodret - selv kyllinger får baghjul

Faaborg-Midtfyn

23-årige Victor hyldes for sit arbejde og humør: Nu har han fundet den fine skjorte frem

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Erhverv For abonnenter

Overskud sætter voldsom rekord: Millionerne vælter ind hos Odense-familie

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv For abonnenter

Anders tog på togt og satte sejl til kaptajndrømmen - nu truer finansloven skoleskibene

Fyn

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Faaborg-Midtfyn

Formand undskylder beslutning: Nu må omstridt kandidat alligevel komme med i paneldebat

Navne For abonnenter

Marstals store historieformidler: Det bliver aldrig trivielt at fortælle

Faaborg-Midtfyn

Hurtig indsats reddede gammel bygade fra ny storbrand

Annonce