Annoncørbetalt indhold

Vildt sjovt med egen virksomhed

Odenses første HTX-student har det vildt sjovt

I 1984 kunne han ikke få læreplads - i dag driver han egen virksomhed, der blandt andet udvikler løsninger til vindmølleindustrien

Da HTX-uddannelsen startede i Odense 1984, var Claus Køpke blandt pioner-eleverne. Allerførste årgang. Til det sidste herskede der tvivl om, hvorvidt tilstrækkeligt mange elever ville melde sig.

”Jeg tror, oplevelsen på det første hold var helt speciel. Lærerne og eleverne følte sig tæt forbundne. Starten på HTX-uddannelsen var vort fælles projekt. Og jeg kan da huske, at nogle af lærerne var vildt entusiastiske”, fortæller Claus Køpke i dag.

Egentlig var det tilfældigheder, der gjorde, at den nu 46-årige virksomhedsejer og software-direktør blev en af Odenses HTX-pionerer. Som jern- og metalelev på EFG-basisåret i Kolding havde han forgæves prøvet at finde læreplads som elektromekaniker, men det blev ikke til noget, og så kom den spritnye uddannelse HTX ind i billedet.

”Jeg overvejede også at blive almindelig gymnasieelev, men på et introduktionsmøde på Fredericia Gymnasium kunne jeg høre rektoren fortælle, at her krævedes tre timers lektier hver eneste dag. Så vidste jeg, at det ikke var noget for mig”, siger Claus Køpke.

Langt frem i HTX-uddannelsen ledte han stadig efter læreplads som elektromekaniker og var altså parat til at droppe uddannelsen i Odense.

Han blev dataingeniør

Men som tiden gik, blev han bidt af fagene, lærerne og perspektiverne. Efter endt studentereksamen læste Claus Køpke videre på Ingeniør Højskolen i Århus og blev dataingeniør som 23-årig. En indholdsrig og vekslende karriere kunne tage sin begyndelse. Den kulminerede i 2011, hvor han efter mange år som ansat stiftede sit eget firma PowerCon Embedded sammen med tre medejere. PowerCon Embedded ligger ved Lisbjerg nord for Århus, og her udvikles elektronik og software til blandt andet vindmølleindustrien.

Claus Køpke er tilfreds med sine karrierevalg og med at være selvstændig. I PowerCon Embedded betragtes han som ”Indenrigsminister” med ansvar for økonomi og de indre linjer, mens en anden medejer er den udfarende, ”Udenrigsministeren”.

Annonce

Stor indflydelse

”Min kone siger, at jeg ikke har brokket mig overhovedet de sidste to år, og det er sandt nok. Jeg er meget glad for mit arbejde, også selv om det er mere risikobetonet. Lige nu rækker vor ordrebeholdning fire-fem måneder ud i fremtiden. Får jeg en god ide den ene dag, kan jeg føre den ud i livet allerede dagen efter”, fortæller Claus Køpke.

Og det er anderledes end at være funktionær i en stor virksomhed, hvor beslutningsprocesser kan virke unødigt lange og komplicerede.

Han har arbejdet for en stribe virksomheder. Udviklet software til radarsystemer installeret i militærfartøjer og anlæg til overvågning af kyststrækninger eller fly-landingsbaner. Han har lagt sindrig teknologi ind i vindmøller, så generatoren kan levere strøm ud til ledningsnettet, men også software til små bitte høreapparater. CV-et omfatter arbejde for virksomheder som BonTel, Triax, Radartronic, Terma, Teleca, Carl Bro, Cotas og Vestas.

Annonce

På med kedeldragten

I arbejdet hos Vestas – såvel som nu – lavede han software til styring eller test af store maskiner, og han har altid fundet stor glæde i at kombinere kontor- og laboratoriearbejde. Især test og målinger på de kæmpestore industrimaskiner finder han spændende.

”Jeg har altid godt kunnet lide at tage kedeldragt på og se, at det virker i virkeligheden. At få beskidte hænder”, siger Claus Køpke.

Så iværksætteren Claus Køpke er egentlig ganske tilfreds med beslutningen fra 1984.

”Den eneste ulempe ved HTX er egentlig, at det er sværere at vinde i Trivial Pursuit. På HTX var der mere fokus på teknologi end på almenviden”, siger Claus Køpke.

Læs også Unge fynboer besøger verdensfirma

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.