Annonce
Faaborg-Midtfyn

Vilde drømme om superfærger på Bøjden-Fynshav: Dobbelt så mange afgange på den halve tid og til en tredjedel af prisen

En af de nuværende færger på vej ind i Bøjden Færgehavn. Arkivfoto: Michael Bager
Transportministeriet skal i gang med at lave udbudsmateriale for en ny kontraktperiode på Bøjden-Fynshav-ruten. Den nye kontraktperiode gælder fra 1. maj 2024. Se hvad de to borgmestre i Faaborg-Midtfyn og Sønderborg har af ønsker til nye færger.

Bøjden-Fynshav: Borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn har vilde færgedrømme, og nu deler de to socialdemokrater, Erik Lauritzen og Hans Stavnsager, deres vision med partifællen, transportminister Benny Engelbrecht, der også bor i Sønderborg.


Du kan sige, at vi lægger op til at forvandle Bøjden-Fynshav fra en turistrute til en pendlerrute.

Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune


Annonce

Transportministeriet er i gang med at forberede et nyt udbudsmateriale for færgedriften Bøjden-Fynshav, som skal træde i kraft 1. maj 2024, og her skorter det ikke på ønsker fra de to borgmestre på hver side af bæltet.

Erik Lauritzen og Hans Stavnsager anbefaler dobbelt så mange afgange, transporttiden nedsat til det halve og prisen reduceret til en tredjedel på meget større og meget mere miljøvenlige færger.

- Du kan sige, at vi lægger op til at forvandle Bøjden-Fynshav fra en turistrute til en pendlerrute, konstaterer Hans Stavnsager.

Mens vi venter på broen

I dag er der syv daglige afgange fra hver side af bæltet. I højsæsonen sættes en ekstra færge ind, så der er 12 afgange, men det er for lidt, tager for lang tid og er for dyrt, både for passagerer, samfundet som sådan og for miljøet.

"Mobiliteten mellem vore to kommuner og mellem det sydfynske område og Sønderjylland er i dag yderst ringe. Den foregår enten med lavfrekvente, ældre, og forholdsvis langsomme, forurenende dieselfærger - eller ved at der køres en betydelig omvej via Lillebælt. Omvejen er på 150 kilometer, hvis man fx skal fra Faaborg til Sønderborg, og på 30 kilometer, hvis man fx skal fra Odense til Tyskland," forklarer de to kommuner i et fælles notat, hvor det videre hedder:

"Det vil vi gerne ændre, så der opstår en hurtigere, nemmere og grønnere mulighed for at transportere sig på tværs af det sydlige Lillebælt. På langt sigt mener vi, at en fast forbindelse mellem Als og Fyn er den rigtige løsning. Men på kort sigt mener vi, at man i forbindelse med den ny kontraktperiode i 2024 for Bøjden-Fynshav-ruten bør sikre en god færgeforbindelse, som samtidig er grøn."

Borgmestrene håber på, at de nuværende færger på Alslinjen fra 2024 kan afløses af superfærger i timedrift. Foto: Lasse Horne


Borgmester Hans Stavnsager understreger, at udspillet fra de to kommuner ikke er et alternativ til det store ønske om en fast forbindelse.

- Men broen ligger nok 20 år ud i fremtiden, og vi har her og nu brug for at få forbedret mobiliteten, så det må blive via bedre færgeforbindelser, siger han.

Det vil nye færger spare i tid

En tur fra Faaborg til Sønderborg tager i tager i dag 130 minutter, hvis man kører en omvej på 155 kilometer over Lillebæltbroen. Over Bøjden-Fynshav tager turen 100 minutter. Med den ønskede fremtidige sejlplan vil turen tage 70-75 minutter.

Fra Svendborg tager turen i dag 125 minutter over Lillebæltbroen, en omvej på 125 kilometer. Over Bøjden-Fynshav er transportiden fra Svendborg i dag 135 minutter. Men den nye plan, kommer turen ned på 110 minutter.

Fra Odense til Sønderborg tager turen ad motorvejen 115 minutter. Men selv om odenseanere sparer 85 kilometer ved at tage over Bøjden-Fynshav, tager turen 140 mimutter. På en opgraderet rute 43 og med nye færger vil turen tage 110-115 minutter.

De to kommuner, der er fundamentet i Als-Fyn-Broens komité, bad sidste år Cowi lave en rapport over de samfundsøkonomiske og trafikale effekter af en ny færgeforbindelse.

Annonce

Masser af penge i bedre færger

- Den rapport påviste en samfundsøkonomisk forretning på 16-17 procent. Det er ret voldsomt, så det kan faktisk ikke betale sig at lade være med at investere i forbedret færgedrift, udleder Faaborg-Midtfyns borgmester.

Borgmester Hans Stavsnager ønsker bedre færgeforbindelser, mens han venter på broen. Foto: Torsten Cilleborg

Den samfundsøkonomiske gevinst har ifølge Cowi en værdi på 1,7 milliarder kroner. Herudover er der såkaldte "eksterne effekter" for 250 millioner kroner, herunder et fald i den årlige CO2-udledning på 877.000 kilo.

I oplægget til transportministeren lægger borgmestrene op til, at to færger sejler i timedrift mellem kl. 6 og kl. 22 på hverdage, 8-24 i weekender og på helligdage.

De ønsker også at få nedbragt overfartstiden. I dag tager sejlturen 50 minutter, men man skal være klar i bilen et kvarter før. Fremover må det maksimalt tage 50 minutter i alt, og Lauritzen og Stavnsager håber, den effektive overfartstid kan barberes helt ned til 35 minutter.

Annonce

Prisen skal ned, langt ned

De synes også, prisen er for høj. En standardbillet med Alslinjen for en bil inklusive op til ni personer er i dag 218 kroner i lavsæsonen og 302 kroner i højsæsonen, og den pris må ikke stige, betoner borgmestrene. Tværtimod skal den gerne ned, temmelig meget endda. Vejdirektoratet har i 2019 anslået, at den optimale standardtakst bør ligge på 70 kroner for en personbil. Nogle steder, f.eks. på Ærøfærgerne, altså en lidt længere tur, bruges landevejsprincippet, så en standardbillet uden for højsæsonen koster 91 kroner, og prisen skal ned for at få flere til at bruge færgen.

Mens vi venter på en fast forbindelse, skal de nuværende færger på Bøjden-Fynshav-ruten erstattes med nye, moderne færger, mener borgmestrene i Faaborg-Midtfyn og Sønderborg. Arkivfoto: Palle Søby

Borgmestrene lægger også op til, at færgerne skal være større - eller i hvert fald kunne transportere flere. M/F Fynshav og M/F Frigg Sydfyen, der besejler ruten for Molslinjen (rederiet bag Alslinjen) kan have 90 biler og 300-400 passagerer med. De færger, borgmestrene drømmer om, skal kunne tage 120 personbiler og 600 passagerer med pr. tur.

Og så - selvfølgelig - skal færgerne være grønne. Som minimum, foreslår toppolitikerne, skal færgerne bidrage til den grønne omstilling i et omfang, der svarer til, at man indsætter elektriske færger.

Borgmester Erik Lauritzen (S), Sønderborg, står fra sin side af bæltet skulder ved skulder med partifællen og borgmesterkollegaen Hans Stavnsager, Faaborg-Midtfyn, om krav til nye færger mellem de to kommuner. Foto: Katrine Stampe

Lauritzen og Stavnsager sætter desuden næsen op efter toplækre færger:

"Det er vigtigt, at færgerne opleves som attraktive og tidssvarende for passagererne. Der bør specificeres en række krav vedrørende aptering og faciliteter på færgerne, ikke mindst: handicaptilgængelighed, legeområde og puslefaciliteter for børn, stilleområde og wifi for pendlere og andre arbejdende passagerer, cafeteria, attraktive opholdsområder på dækket mv.," hedder det blandt andet i et fælleskommunalt notat, der også fordrer gode adgangsforhold og dækplads til cykler og motorcykler.

Annonce

Vigtigt at modernisere rute 43

Udspillet lægger op til, at mange flere - også fra Svendborg og ikke mindst Odense - vil spare sig for motorvejen og spare tid og penge ved at tage turen fra Bøjden, og det giver ikke mindst Hans Stavsnager endnu et argument for at få opgraderet rute 43, som efterhånden er blevet en af borgmesterens kæpheste.

- Vi anfebaler, at man tænker modernisering af rute 43 ind, når man forbereder udbuddet af Bøjden-Fynshav-ruten, fortæller han.

Ambitionen er at høvle syv minutter af en tur til Odense med en bedre vej.

Transportminister Benny Engelbrecht får nu input til nye superfærger mellem Als og Bøjden fra borgmestrene i Sønderborg og Faaborg-Midtfyn. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Også det ønske skal ses helt uafhængigt af den store drøm om den faste forbindelse til Als, for kommer der en bro, vil vejnettet skulle være gearet til endnu mere trafik, end hyppigere færgereafgange fordrer.

- Det er nogle store planer, I lægger frem. Hvor realistiske mener du selv, de er på en skala fra 1-10, hvor 1 er "det sker aldrig" og 10 er "det glider lige igennem"?

- Åh, den slags er vel vanskeligt at spå om, men jeg vil mene, at vi ligger på en syv-otte stykker, fordi der er så store samfundsmæssige gevinster ved det, og fordi vi faktisk er blevet bedt om at komme med vores input til Transportministeriet, som i forvejen kender vores synspunkter. Vi kommer jo ikke med ultimative krav, men med nogle velunderbyggede argumenter, og så kan det såmænd godt være, der skal fires lidt på nogle af de forslag, vi kommer med, for at få enderne til at nå sammen.

Ifølge Stavnsager er Molslinjen, der i dag besejler ruten, taget med på råd, og meldingen fra rederiet er, at ønskerne ikke er urealistiske at gennemføre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Beboere på småøerne får en forlomme i vaccinationskøen

Annonce