Annonce
Fyn

Venstre: Erstat letbanen til Vollsmose med hurtigbusser til 150-200 millioner kroner

Der er planlagt en etape to af letbanen ud mod Vollsmose og Seden. Det er meningen, at letbanen skal dele sig ved krydset Ejbygade/Nyborgvej, hvor der er forberedt med skiftespor. Hvor etape et kører ad Ørbækvej i retning mod SDU, skal etape to køre ad Ejbygade, som vist på illustrationen, i retning mod Vollsmose og videre til Seden. Men står det til Venstre, så ser partiet hellere en billigere løsning med hurtigbusser. Illustration: Odense Kommune
For første gang sættes der nu en anslået pris på en alternativ løsning til en letbane til Vollsmose. Baseret på erfaringer fra Aalborg anslår By- og Kulturforvaltningen, at en såkaldt BRT-løsning med hurtigbusser kan etableres for cirka 150-200 millioner kroner. Venstres by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt vil gå den vej, men borgmester Peter Rahbæk Juel (S) står fast på planen om mere letbane.
Annonce

Odense: Skal der bygges mere letbane ud mod Vollsmose og Seden, så bliver det uden Venstres opbakning. Det har stået klart siden 2017, hvor partiet meldte ud, at det er imod tanken om at udvide letbanen med etape to.


Det kan også blive for dyrt at anlægge skinner.

Christoffer Lilleholt (V), rådmand for by- og kultur


Christoffer Lilleholt, spidskandidat for Venstre ved næste års byrådsvalg, er nu helt klar i mælet omkring, hvad han mener, der bør erstatte planerne om mere letbane.

Nemlig en såkaldt BRT (Bus Rapid Transit)-model med hurtigbusser inspireret af den løsning, der er på vej i Aalborg. I det nordjyske skal busser i egne busbaner og med stoppesteder udformet som stationer erstatte den letbane, som Aalborg i 2015 måtte opgive, fordi statsstøtten forsvandt som dug for solen med finansloven for 2016.

Sådan kommer Aalborgs BRT-bussystem efter planen til at tage sig ud på Jyllandsgade. Det kunne ligne en letbane, men skinnerne mangler. En løsning i samme stil, der kan koble Vollsmose på letbanenettet i Odense, ser Venstre for sig. Visualisering: Plusbus/Aalborg Kommune

Lilleholt har fået prisen på en sådan løsning ud mod Vollsmose vurderet af By- og Kulturforvaltningen, og han kan lide det, han hører.

- Jeg har fået oplyst, at baseret på erfaringerne fra Aalborg, så er det forvaltningens bedste bud, at en løsning med BRT-busser vil koste mellem 150 og 200 millioner kroner. Altså mange gange mindre end de cirka to milliarder kroner, som den planlagte etape to af letbanen fra Vollsmose til Odense Zoo samlet set er vurderet til at koste, siger rådmanden.

Om den pris skal siges, at byrådet senest er blevet oplyst om, at den del af letbanens etape to, der går ud mod Vollsmose og Seden, altså uden strækningen ud af Sdr. Boulevard mod Odense Zoo, isoleret set vurderes at koste 1,14 milliarder kroner. Dertil kommer de udgifter, forsyningsselskaberne måtte have til ledningsomlægninger.

Annonce

Vil låse ruten i mange år

Hurtigbussen skal, hvis det står til Venstre, ikke køre helt ud til Seden, som der er lagt op til i planerne for letbanens etape to.

I stedet skal den betjene en kortere strækning fra krydset Ejbygade/Nyborgvej og have endestation ved Birkeparken i Vollsmose.

- Det er det stykke, debatten reelt handler om, siger Christoffer Lilleholt med henvisning til, at en ny og bedre kollektiv transport til Vollsmose skal være med til at tiltrække investorer til den byudvikling, der er planlagt i området de kommende år.

Et grovkornet bud: Det skriver forvaltningen

By- og Kulturforvaltningen har 28. september svaret by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) på hans spørgsmål om, hvad det vil koste at anlægge en BRT-løsning som den i Aalborg fra et stoppested ved Birkeparken til hjørnet af Ejbygade/Nyborgvej.

Svaret er, som forvaltningen udtrykker det, "grovkornet og overordnet", da det kræver rådgivere og yderligere undersøgelser at give et mere præcist svar.

Men omregnes kilometerprisen fra Aalborg-projektet til Odense-eksemplet, så vil prisen lyde på mellem 150 og 200 millioner kroner.

Han medgiver, at en letbane i højere grad end en løsning med hurtigbusser giver sikkerhed for investorerne, fordi en letbane ikke er sådan at flytte på. Men, siger han:

- Det kan også blive for dyrt at anlægge skinner.

En busløsning vil også sagtens kunne gøres attraktiv, mener Lilleholt.

- Det er klart, at den (BRT-løsningen, red.) ikke giver samme sikkerhed, fordi den kan ændres (hvor en letbane ikke så let kan flyttes på, red.). Men derfor vil jeg også gerne lave en aftale med de politiske partier om, at vi lægger ruteføringen fast i 10 eller 20 år for at vise investorerne, at vi virkelig vil det her område (Vollsmose, red.).

V-rådmanden medgiver, at en hurtigbus-løsning ikke har samme passagerkapacitet som en letbane. Men det bekymrer ham ikke.

- En letbane kan, får jeg oplyst, flytte 7.000 passager i timen i hver retning. En BRT-løsning kan flytte 2.500. Det er ikke samme kapacitet, det er klart. Men der bor cirka 10.000 personer i Vollsmose, og jeg tror ikke på, at det er nødvendigt at skulle flytte 7.000 i timen derfra.

Venstre foreslår, at finansieringen af en BRT-løsning kan findes ved at droppe salget af Fjernvarme Fyn, som et rødt flertal ønsker at gennemføre, og bruge de indtægter på cirka 240 millioner kroner, der ifølge forventningen uden et salg ville kunne hives ud af selskabet i årene 2030-2040, på busløsningen.

Annonce

Borgmester vil ikke kommentere

Odenses borgmester Peter Rahbæk Juhl (S) ønsker ikke at kommentere på, om han vil være med til at undersøge en løsning med hurtigbusser til Vollsmose som alternativ til en udvidelse af letbanen med etape to. Han har nemlig ikke fået forelagt de nye oplysninger om en estimeret pris for en sådan busløsning.

- Jeg vil ikke forholde mig til et notat, der bliver bragt frem i pressen, siger han og tilføjer, at det vil signalere "slingrekurs" i forhold til investorerne.

Det er begrænset, hvad der findes af visualiseringer af en mulig letbane gennem Vollsmose. Denne lidt ældre en af slagsen giver et bud på, hvordan letbanen kunne komme til at tage sig ud ved Vollsmose Torv. Illustration: Odense Kommune

Kræver det, som du ser det, en letbane at realisere byudviklingen, der er planlagt i Vollsmose?

- I de samtaler, der har været med investorer, har det været tydeligt, at der er et behov for infrastruktur i området. Det er også ret tydeligt, at vi som byråd skal evne at holde fast i vores aftaler. Vi skal ikke tilbage til det med, at der "går Odense i den", fordi der er kommunalvalg om hjørnet. Det er lidt den slingrekurs, jeg er bekymret for er ved at indfinde sig.

Men ingen slingrekurs hos dig - der skal letbane til Vollsmose?

- Vi har taget en beslutning om, at vi sparer op, og så ligger den endelige beslutning i år 2022, når vi har undersøgt plangrundlaget. Derved får vi et gennemarbejdet materiale, så vi ved, hvad vi har med at gøre, fremfor et notat, man som rådmand har fået lavet i sin egen forvaltning, som man ikke vil dele med politiske kollegaer, men kun med pressen.

Men borgmesteren har endnu ikke nogen klar holdning til en mulig etape 2 af letbanen?

- Vi har sat gang i en opsparing og udarbejdelse af et plangrundlag sammen med et bredt flertal af partier. Det har vi gjort, fordi vi tror på, at det (en letbane, red.) er en god idé, som kan skabe forandring i Vollsmose. Men vi har ikke taget nogen endelig beslutning endnu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Supermarkeder vil lade kunder købe mundbind ved indgangen

Annonce