Annonce
Svendborg

Veninder vil hjælpe det lokale handelsliv med t-shirt

Maria Johns (til venstre) og Ida Kaysen er kvinderne bag kampagnen om at støtte det lokale handelsliv i Svendborg. Privatfoto
Med en t-shirt kan man være med til at sprede budskabet om at bakke op om det lokale handelsliv på den anden side af corona-krisen. Kampagnen står Ida Kaysen og Maria Johns bag.

Svendborg: Det lokale handelsliv har åndenød. Corona-krisen rammer Svendborg lige så hårdt, som den rammer resten af verden. Men når man nu ikke kan redde hele verden, kan man løfte sit eget lokalsamfund.

Det tænker Maria Johns og Ida Kaysen, der netop har lanceret en kampagne, der skal skubbe det lokale handelsliv i gang igen på den anden side af Danmarks nedlukning.

- Det er jo først, når vi er omme på den anden side af det her, vi virkelig skal spænde ballerne og tænke over, hvor vi lægger vores handel, hvis vi gerne vil bibeholde det her lokale handelsliv. Hvis butikkerne dør, dør caféerne og restauranterne, og så flader huspriserne ud. Så vi vil gerne være med til at sprede bevidstheden om, hvor vigtigt det er, siger Ida Kaysen.

Kampagnen består i en t-shirt med teksten #støtlokalt#5700 efterfulgt af et rødt hjerte. T-shirtene kan man købe for 199 kroner, og overskuddet går til at indkøbe gavekort til Shopping Svendborg, som udloddes blandt dem, der har købt t-shirts.

- Det er jo med til at skabe omsætning i butikkerne, så jo flere t-shirts, der bliver solgt, jo flere gavekort køber vi, siger Ida Kaysen.

T-shirten er lanceret på facebooksiden med navnet "Støtlokalt", og Ida Kaysens håb er, at initiativet og særligt budskabet vil brede sig.

- Det kunne være sjovt, hvis det bredte sig, så butikkerne begyndte at hænge de her t-shirts i vinduerne og det blev noget at stå sammen om, siger hun.

Indtil videre er der solgt syv t-shirts siden lanceringen onsdag, men Ida Kaysen håber, det kun vil vokse herfra.

- Vi håber for eksempel, at der kan være andre, der vil være med til at udlodde præmier til konkurrencer, og at det kører videre på den anden side af det her. Vi håber, folk vil være med til at løfte den her opgave. Det er jo et langt, sejt træk. Når butikkerne åbner, er det først der, budskabet skal være ude om, at man skal støtte lokalt. Det er super vigtigt, man støtter op om Svendborg i stedet for at handle på nettet, siger Ida Kaysen, hvis veninde Maria Johns selv driver den for tiden lukkede frisørsalon Park by M&M Hairstyle på torvet i Svendborg.

Selv er hun bogholder i Intersport, som hendes mand er med til at drive. Her - og hos Sydfyns Stempel og Gravering, som har trykt t-shirtsene - kan man afhente sin t-shirt. Ellers kører veninderne gerne ud med dem uden beregning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Butikkerne lider: Men loyale kunder i lokalsamfund kan gøre livet lettere efter krisen

Annonce