Annonce
Søsiden

Veltrimmet jubilar: 150 års søfart i stille og storm

Dampskibet Norden var rederiets første skib og blev i 1875 det første danske dampskib øst for Suezkanalen - på en sejlads fra Antwerpen til Hongkong og Shanghai. På de tider brugte dampskibe også lejlighedsvis sejl for at stabilisere sejladsen. Illustrationen er fra et maleri udført omkring 1895 af Vilhelm Arnesen.  Ill. fra bogen
Rederiet Norden blev grundlagt i Helsingør, da dampskibe var noget relativt nyt i handelsflåden. I dag er jubilaren vokset til at operere over 400 tørlast- og tankskibe.
Annonce

MARITIM BOG

HELLERUP: Et dampskibsselskab. Ordet emmer af maritim historie.

Den nu 150 år lange fortælling om rederiet Norden inkluderer da også perioder med både fuld damp på kedlen og et halvt århundrede i tæt på dvale.

I jubilæumsåret står den på fuld kraft frem. Regnskaberne viser gennemgående gode, sorte tal og rederiet har aldrig været større.

Vel er der i størrelse et langt stykke op til konkurrenten Mærsk, men Nordens flåde på over 400 ejede og lejede tørlastskibe og tankere kalder på respekt. Med den flåde er Norden Danmarks næststørste rederi med fragt i lasten.

På området tørlast er Norden tilmed et af de betydeligste på verdensmarkedet. Tørlast er fx kul, cement, gødning, sukker, malm, korn og træpiller.

Norden blev grundlagt af Mads Christian Holm i 1871. Den 41-årige skibsbygger var overbevist om, at sejlskibenes dage var talte. Damp var fremtiden. Tilmed lød hans vurdering, at store dampskibe kunne give ”et ganske godt afkast”.

Annonce

Først med damp til Fjernøsten

Teorien blev omsat til praksis.

Efter kun tre år ejede det nye rederi tre af landets største fragt-dampskibe. Et af dem, s/s Norden, blev i 1875 det første danske, dampdrevne skib gennem Suez i sejlads til Fjernøsten.

Mads Christian Holm indså også tidligt en moderne kommunikations muligheder med telegrafforbindselse til skibe i Fjernøsten.

Og så ærgrede det ham, at hans skibe skulle bygges i England. Derfor grundlagde han værftet i Helsingør og fik på 10 år bygget 40 skibe. Senere blev Nakskov rederiets foretrukne værft i Danmark.

Rederiets Nordens grundlægger Mads Christian Holm var også skibsbygger og grundlagde senere værftet i Helsingør. Ill. fra bogen
Annonce

Den stille tid

Mads Christian Holm døde i 1892.

Nye kræfter fulgte, og ekspanderede flåden i de første år.

Siden gik udviklingen i stå under familien de Nully Browns mangeårige ledelse. I jubilæumsbogen betegnes epoken 1921-1967 som ”Den stille tid”. Men dog velpolstret.

I starten af 1970’erne skiftede kursen fra noget, der lignede afvikling til modernisering og ekspansion ved bestilling af tre moderne tørlastskibe fra japansk værft. Samtidig indledtes finansielt samarbejde med de to andre danske rederier, Orient og Motortramp.

Med nybygninger fra B&W udvidede Norden i slutningen af 1980 sit virkefelt til tankskibe.

Torm forsøgte opkøb

Nullerne var præget af rivalen Torms stormfulde forsøg på at opkøbe det i øvrigt store og veldrevne Norden.

I dagens Norden med Jan Rindbo ved rattet er rederiet overskudsgivende og fremsynet med fokus på både miljø og stadig udvikling af forretningen.

----

Martin Jes Iversen: ”Norden Rundt - Dampskibsselskabet Norden 1871-2021”.
Lindhardt og Ringhof. 312 sider, 350 kr. Udkommer den 11. februar.

Det 180 meter lange tørlastskib Nordkap på bedding hos det japanske værft Mitsui Zosen KK i 1975. Nybygningen - en af tre søstre - blev leveret til et interessantskab med Norden, Orient og Motortramp. Rederinavnet blev senere ændret til Nordtramp. Nordkap blev solgt i 1987 og ophugget i 2009. Ill. fra bogen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Fem nye lyntestcentre åbner mandag: Denne gang skal podepinden ikke så langt op i næsen

Annonce