Annonce
Ærø

Vellykket forpremiere: Da elektriske Ellen kom til Fynshav

Ellen-projektets chefkaptajn Frank Pedersen holdt skarpt øje, indtil han nogle sekunder senere kunne melde ”Så er der kontakt!”. Et færgehistorisk øjeblik. Når lejet er færdigtilrettet, er det klar til Ellen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Avisen var eksklusivt med om bord på en testsejlads, da Ærøs længe ventede batterifærge for første gang lå i færgelejet på Als. På torsdag kommer der passagerer og biler om bord.

SØBY-FYNSHAV - Så er der kontakt!

Fire små ord, der markerer en milepæl i Ærøs projekt E-Ferry.

Meldingen fra chefskipper Frank Pedersens udkiksplads agter på batterifærgen Ellen lyder gennem walkietalkien op til kommandobroen.

Langsomt bakkende er Ellen gledet ind gennem molearmene i Fynshav, og nu har batterifærgen for første gang været inde og røre sit kommende leje på Als-siden.

Det er stort. Anløbet vakte også tydelig glæde om bord på testsejladsen, som Søsiden var med på i onsdags.

Fra Ellens dæk ved den nu åbne bovport studerede besætningen de nye fendere og de planlagte justeringer omkring broklappen. Arbejdet med Ellen-tilpasningen af broklap og fendere indledes, så snart færgen Skjoldnæs for sidste gang er sejlet fra Fynshav mod Søby på tirsdag kl. 14.20. Materialerne ligger allerede klar ved lejet.

Annonce
Ellen har kun en ladestation. Den er monteret på rampen her i Søby. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Salon i dæk-niveau

Onsdag tester Ellen broklap og fendere. Med eksperter fra New Zealand klargøres samtidig den nye, automatiske sugekop, der holder færgens forskib fast i lejet.

Går alt som planlagt, vil Ellen for første gang landsætte betalende passagerer og biler i Fynshav på torsdag kl. 7.15. Dermed er Ellen sat i fast rutefart omend i en overgangsperiode med reduceret fartplan.

Når de første passagerer kommer ombord over fordækket på torsdag kl. 06.20 i Søby, kan de uden brug af trapper gå direkte ind i salonen i bagbord side.

Ellens langtrakte salon er møbleret med sofaer langs væggen ud mod bildækket. Foran vinduerne med direkte havkik er opstillet stole og firemands borde.

I agterenden kan der fra en betjent kiosk købes vådt og tørt til den 55 minutter lange overfart. I salonens anden ende kan der med et forhæng arrangeres et aflukke til passagerer, der i forbindelse med fx sygdom ønsker at være for sig selv.

Fotografier fra Ærø

Salonens væg er dekoreret med konkurrence-vindende fotografier med motiver fra Ærø. Nær den historiske skibsklokke fra færgen Ellen-Søby er opsat brochure-holdere samt en info-skærm, som passagererne selv kan betjene.

Er de sørejsende til frisk havluft, er hele salonens tag et åbent dæk med faste borde og bænke. Skal der mere vind i håret, er der bænke på et dæk forude mellem stævn og kommandobro.

Ellen går ikke stille med dørene. Den grønne profil signaleres bl. a. på begge skibssider. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Grøn og blå stil overalt

Overalt på Ellen er det synligt, at fremdriften er grøn og dermed CO2-venlig. Det signaleres på vindmølle-dekorationer på både vogndæk og soldæk og på skibssiderne med et stort “100 % electric”. På den miljørigtige konto plusser også, at støj og rystelser er minimale og at Ellen er diesel-røgfri.

En finurlig detalje - vistnok udtænkt på Søby Værft - er, at Ellens mange ventiler på dækkene er malet grønne og havblå. Det spiller smart sammen med projekt E-Ferrys slogan “connecting blue and green”.

På mange færger åbnes og lukkes bovporten af et hydraulisk system. På Ellen er så meget som muligt elektrisk. Derfor denne elmotor. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Ellen ligger godt i søen

Hvordan går Ellen i søen? Tilsynsførende maskinchef på Ærøfærgerne, Ole Jensen, som har sejlet flere testsejladser, var også med på denne:

- Ellen ligger godt. Den har en fin stabilitet med hurtige bevægelser. Stabiliteten fremmes af, at vi har en tung batteripakke i bunden af skibet og at Ellen ikke har en kæmpestor overbygning, forklarer Ole Jensen.

Som tilsynsførende maskinchef ser Ole Jensen også frem til, at Ellen endelig er meget tæt på driftsstart. De eneste kendte problemer med allerede planlagte løsninger er den ene bovpropel samt afbalancering af batterier:

- Resten er småting. Børnesygdomme. Kald det forkølelse eller lidt ondt i maven, lyder det fra Ole Jensen.

Figurant-dukken tager sig en slapper på vogndækket. Dukken er anvendt til besætningens mand-over-bord-øvelser. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

Debat: Er den demokratiske proces sat ud af spil på Ærø?

Læserbrev: "Statsministeren har på Folketingets vegne sendt et forslag til EU om, at kun el-biler må køre frit i byer med over en million indbyggere. Forslaget er ikke vedtaget i Folketinget, der blot er orienteret gennem pressen". Mon ikke en statsminister, der på denne måde sætter den demokratiske proces ud af spil, ville få et mistillidsvotum? Et tænkt eksempel ja. Men det er netop det, Ærøs borgmester har gjort. Fremsat et forslag til Folketinget på Ærøs vegne om at fuldt landevejstilskud skal knyttes til emissionsfrie færger, uden overhovedet at have drøftet forslaget med nogen i kommunalbestyrelsen. Dermed sætter borgmesteren den demokratiske proces ud af spil. Samtidig snigløber han det tætte samarbejde, der gennem en musketer-ed gælder blandt de danske øer i forholdet til ønsket om at indføre landevejsprincippet året rundt. Det samarbejde er nu truet. Borgmesteren går enegang. Ærø har nemlig allerede en el-færge. Forslaget vil ses som en selvpromoverende enegang fra Ærøs side på bekostning af andre øers interesser. ÆrøPlus bakker fuldt og helt op om Danmarks målsætning om et grønnere og renere miljø, men tager afstand fra borgmesterens udemokratiske proces og undskylder overfor de andre øer, at vores borgmester har svigtet det årelange samarbejde. Naturligvis er Folketinget positiv overfor et sådant forslag. Ingen politiker vil være imod grøn omstilling. Men i denne sag vil forslaget blive brugt til at udskyde fuld trafikal ligestilling i årevis, indtil alle danske øer er parate. Endnu et skud i egen fod af Ærøs borgmester. Denne gang med konsekvenser ikke blot for os lokalt, men også for vores nærmeste ø-samarbejdspartnere.

Annonce