Annonce
Langeland

Vejdirektoratet: Rundkørsel ligger meget langt nede på listen

Denne situation ses ofte i krydset ved Ringvejen og Brovejen: Køen af biler vokser hen ad Ringvejen, og samtidig vil en bilist, der kommer fra Spodsbjergsiden, dreje ind ad Ringvejen, men holder i venstresvingsbanen og blokerer for udkørsel. Det giver populært sagt propper, og problemet er størst i sommerens turistsæson. Grafik: Leif Nørmark
Afdelingsleder i Vejdirektoratet Mette Fynbo lover ingen sikring af kryds, som mange langelændere kalder farligt. Der er et større behov andre steder, lyder det.

Der har i flere år været et ønske om, at krydset ved Ringvejen og Brovejen bliver sikret, men i 2018 sagde Vejdirektoratet nej. Hvor ligger den sag nu?

- Vi har kigget på antallet af uheld og analyseret effekten af en mulig rundkørsel, og så har vi vejet projektet op imod andre projekter, og her har det her projekt så lav en forrentning, at det ikke har kunne begå sig med andre projekter på statsvejnettet. Derfor er det ikke noget, vi lige nu har i kikkerten.

Der har netop været et nyt uheld i krydset. Hvor mange uheld skal der til, før det her kryds er så farligt, at I vil prioritere det?

Annonce

- Det kan jeg ikke sige. Der er flere parametre, der spiller ind, og det handler også om, hvordan det ser ud i de andre kryds, vi kigger på. De bliver prioriteret op imod hinanden.

I lavede i 2018 en sortpletanalyse af krydset, og jeg kan se i et svar, at det fik en projektrente på 14, og at der skulle en projektrente på 25 til for at gå videre i en prioritering. Det er på den baggrund, jeg spørger, hvor mange uheld der skal ske, før man havner i den rigtige bunke?

Mette Fynbo, afdelingsleder i Vejdirektoratet: - Lige nu har vi steder, hvor der faktuelt er sket flere ulykker, og vi kan ikke forsvare ikke at prioritere de steder først. Foto: Christofffer Askman

- Sådan kan man ikke gøre det op. Det handler også om typen af uheld og om, hvor dyre de enkelte projekter er i forhold til hinanden. Vi ser også på, hvor vi sparer flest personskadeulykker i forhold til, hvad projekterne koster. Vi forstår godt utrygheden ved det her kryds, men vi er nødt til at prioritere i forhold til, hvor vi får mest trafiksikkerhed for pengene.

En borger, Valle Hansen, opfordrer til, at man kommer ud og ser på trafikafviklingen og de farlige situationer, som opstår, når bilister tager chancen, fordi køen vokser bagved. Han mener også, at krydset er konstrueret forkert – blandt andet fordi en venstresvingsbane blokerer for dem, der skal ud fra Ringvejen. Giver det ikke god mening i stedet for kun at kigge i en statistik?

- Vi tager altid ud og kigger, når vi laver sortpletanalyser. Så tager vi ud på de tidspunkter, hvor ulykkerne er sket, og hvis der er noget specielt i forhold til trafikafviklingen, og det har vi også været her. Når det ikke er kommet på prioriteringslisten, er det ikke fordi, vi nødvendigvis synes, alt er perfekt, men et udtryk for, at vi har nogle andre steder, som er mere problematiske. Vi anerkender, trafikanterne kan synes, der er et problem med at komme ud, men andre steder er problemerne større.

En lokal politibetjent har tidligere sendt jer et bekymringsbrev, og han frygter reelt, at der skal lig på bordet, før man gør noget. Skal der lig på bordet?

- Nej, der skal ikke lig på bordet, men jeg er nødt til at sige, at hvis vi har projekter andre steder, hvor der er sket flere uheld, og hvor der er nogle større trafiksikkerhedsmæssige problemer, så er vi nødt til at prioritere dem først. Havde vi penge nok, kunne vi lave det hele, men lige nu ligger det her meget langt nede på listen.

Det ligger meget langt nede, siger du?

- Ja, der er andre projekter, der er prioriteret højere, fordi der er sket flere uheld. Det er vi nødt til at prioritere først.

Hvad skal der til for, at der bliver gjort noget i det her kryds, hvor folk på Langeland fortæller, at de jævnligt oplever farlige situationer?

- Vi holder øje med det her kryds, og sker der nogle ændringer i forhold til de ulykker, der er registreret, så kigger vi selvfølgelig på det igen.

Så bliver jeg nødt til at spørge igen: Hvor mange uheld skal der til, før der sker noget?

- Det kan jeg ikke svare på. Projektrenten afhænger blandt andet af antal uheld, typen og alvorligheden af uheld samt projektets omkostninger. Lige nu har vi steder, hvor der faktuelt er sket flere ulykker, og vi kan ikke forsvare ikke at prioritere de steder først.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Politikere kræver handling fra minister og kommunen i Marco-sag: - Lad nu den familie flytte ind til deres barn

Danmark

Tirsdagens coronatal: Tre døde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Lynmanøvre i Svendborg: Assens-firma køber konkursramt skiltefabrik - og sælger den videre til tidligere ejere

Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Svendborg

Se videoen af måske kommende hotdogkonge: Robert slugte 15 hottere på 15 minutter

Svendborg

Små partier rykker sammen: SF og Alternativet i valgforbund til kommunalvalget

Debat For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Gigant-virksomheder har et særligt ansvar over for de små

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Navne

Efter 65 års ægteskab: Krondiamantbryllup

Faaborg-Midtfyn

Borgmester vil ikke føre personalesager i avisen: Skolebestyrelse tilgiver fyringstruet fagchef

Erhverv

Vred hotelejer har droppet bookingportal og vil klare sig selv: - Jeg vil ikke finde mig i deres metoder

Ærø

Politiet rykkede ud: Sejler mistænkt for at være spirituspåvirket

Langeland For abonnenter

Mindre lodsselskab fra Spodsbjerg taber overskud, men er alligevel tilfreds:  - Vi har egentlig gjort det udmærket

Faaborg-Midtfyn

Ingen andre kunne hjælpe havarist ved Avernakø: Marinehjemmeværnet trak lystsejler fri efter syv-otte timer på grund

Annonce