Annonce
Søsiden

Vandtæt bus med anker, mast, landgangsbro og tre motorer

Køre-/fartøjet er af typen Svimbus 12.00. En opdateret version er på vej med flere sæder - 44 mod nu 36. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svømmebussen er et teknisk vidunder frembragt i samarbejde mellem udviklere i Ungarn og MAN’s special-folk.
Annonce

HAMBORG/ELBEN: Er det en båd eller en bus ....?

På afstand kan profilen ligne en turistbus i lettere afrundet formgivning for og bag. Et kik tættere på afslører, at køretøjet er konstrueret til mere end persontransport på asfalt. Alene påskriften Svimbus 12.00 antyder, hvad den kan også tilbyde sine passagerer.

Jo, bussen kan sejle - eller båden kan køre.

Det tysk-ungarnsk udviklede transportmiddel er en specialkonstruktion til omkring syv og en halv mio kr. Både ingeniør-kræfter fra Budapest og ekspertise fra MAN’s Bus Modification Center har været kreative.

Bussen/båden er den første af sin art i Tyskland. Med et stop under corona-krisen som undtagelse har Hafencity Riverbus gennem nu fire år vist sin duelighed i drift rundt i Hamborgs gader og på Elben.

For at kunne præstere både til lands og til vands har Svimbus 12.00 været gennem bunker af tests og godkendelser. Ligemeget om hjulene kører på asfalt eller er under vand, skal sikkerheden være i top. Hvad det bl. a. kræver kan ses på forenden. Her kan fires et anker ud, hvis fx maskineriet sætter ud og bussen ikke skal drive hjælpeløs rundt på Elben.

Svømmebussen Hafencity Riverbus - bemærkning amningsmærker til angivelse af bussens dybgang. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Amningsmærker

På forenden ses også, at bussens lygter til brug på land er installeret bag ruder, der kan tåle neddykning.
Ved stævnen er også påmalet, hvad der på sømandssprog kaldes amningsmærker, dvs. angivelser af dybgang. De viser, at bussen stikker op til 80 cm. Indgangen er helt speciel. Midt i styrbords/højre side vippes en landgangstrappe ud til brug ved af- og påstigning. En forholdsvis stor konstruktion, der også tager en del plads inde i bussen. Helt vandtæt, selvfølgelig.


Ved stævnen er også påmalet, hvad der på sømandssprog kaldes amningsmærker ...

Fra artiklen


Svømmebussens hydrauliske landgangsbro på vej ud. - Kun en passager på broen ad gangen, får man at vide ved ind- og udstigning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Passagersæderne er meget lig dem, der kendes fra en kun-landgående bus. Søsiden fik sig en plads lige bag chaufføren/bådføreren. Her stødte knæene mod en redningskrans og en bøje. Oppe i loftet så vi en skibsklokke plus VHF-skibsradio.

Fra denne plads køres og sejles svømmebussen. Til søs sker manøvreringen fra panelet til venstre og fra de to store gashåndtag til højre for rattet. Håndtagene styrer både sejlretning og doserer fremdrift via de to vandjet-dysser agterude. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

Tre motorer

Førerpladsen har to betjeningspaneler. Omkring rattet alt det, der findes i en almindelig bus. Når bussen får vand under dækkene, foregår manøvreringen fra et panel ved siden af føreren. Fremdriften mønstrer hele tre dieselmotorer installeret i det høje maskinrum agterude. En af dem trækker bussen på gader og veje. De to øvrige maskiner leverer diesel-elektrisk kraft til den søværts fremdrift i form af to vandjet-dysser.
Når bussen står til søs rejses en lille tag-mast med både vimpel og motorlanterne.

Bus ohøj.

Leverandøren af bussens chassis får sig en gang reklame på bagenden/agterspejlet. Bemærk vandjet-dysserne under lygterne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Vandjet-dyssen i styrbord side af svømmebussen. Hver af de to dysser drives frem af en dieselmotor på godt 150 hk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Svømmebussen kan kaste anker i Elben, hvis det skulle være påkrævet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lige foran sædet, hvor Søsidens udsendte sad, hang en redningskrans. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
I svømmebussens loft over føreren hænger en skibsklokke og  VHF-skibsradio. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce