Annonce
Svendborg

Værfter på Fyn og Ærø i hård kamp: Dokkerne skal fyldes

Den næsten 100 meter lange m/s Ingvild fra Norge efterlader kun nogle få ubrugte meter i den store flydedok hos Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg har haft et par større, norske skibe i de seneste uger. Nu regnes der på tilbud om farveændring af færger fra Spodsbjerg og Bøjden.

Med omkring 40 års erfaring i værftsbranchen har Poul Sækmose fra Marstal et betydeligt netværk at trække på.

Sales manageren fra Petersen & Sørensen Motorværksted er da også et kendt ansigt i mange rederikontorer i navnlig Norden og Tyskland. Poul Sækmose har i kølvandet hevet talrige ordrer hjem til flydedokken i Marstal og i dag til dokkerne på Frederiksøen i Svendborg.

I de seneste uger har et par norske skibe fyldt det meste af længden i Svendborg-værftets store dok. Først den knap 100 meter lange, Gibraltar-flagede bulker m/s Aasli fra det norske rederi Aasen Shipping og i disse dage den lignende, norsk-flagede m/s Ingvild opereret af norske Myklebusthaug Management.

Ingvild er en moden dame. Hun er bygget hos Sietas i Hamborg i 1977.

I Svendborg har Ingvild fået skiftet en stålplade under vandlinjen og er blevet malet i bund og på skibssider.

- Skibene er vokset meget i mine år i branchen. I firserne dokkede vi coastere, der kunne laste omkring 500 tons. De findes nærmest ikke mere. Denne her laster vel ti gange så meget, siger Poul Sækmose, mens han viser Koøjet rundt om det tørlagte skib.

I farten får Poul Sækmose også funderet over, at besætningen på den norske bulker ikke er meget større end, hvad den var på en lille coaster.

Hos Petersen & Sørensen er næste programlagte dokning en tanker. Den kommer op senere i denne måned.

- Kampen om ordrerne er hård. Vores nærmeste konkurrenter er Søby og Assens, siger Poul Sækmose.

Set længere frem, kan der komme færger i ordrebogen. På flere værfter - bl. a. i Svendborg - regner de på tilbud på farveændring af Molslinjens færger Frigg Sydfyen og Fynshav fra Als-ruten samt tvillingfærgerne Langeland og Lolland på Spodsbjerg-Tårs.

Molslinjen har tidligere til Koøjet oplyst, at færgerne fra Langeland skal farveskifte i foråret. For Als-færgerne er design-forvandlingen fra sort til grå/hvid planlagt til efteråret 2020.

Annonce
Petersen & Sørensen Motorværksteds sales manager Poul Sækmose, Marstal: - Kampen om ordrerne er hård. Vores nærmeste konkurrenter ligger i Søby og Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulkeren Ingvild fra Norge nymales i bunden og på skibsiderne. Til malerarbejdet indhyrer Petersen & Sørensen Motorværksted en underleverandør. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Den 1977-byggede Ingvild har gennem årene haft flere navne. Fra 1988-1994 sejlede den under tysk flag med navnene Maersk Turbo og senere Maersk Euro Decimo som containerfeeder chartret af Mærsk. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ingvild er sensommerens anden af to nogenlunde ens, norsk-ejede fragtskibe inddokket hos Petersen & Sørensen Motorværksted. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På denne plads i bunden af m/s Ingvild sad en stålplade, der trængte til udskiftning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det meste af bunden og siderne på m/s Ingvild var allerede nymalet, da Koøjet besøgte Petersen & Sørensen-dokken torsdag sidst på eftermiddagen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Bulben får en omgang rød, begroningshæmmende maling. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Tagsten og tagsten er ikke det samme

Lokaldebat: I Teknik- og Erhvervsudvalget var der i sidste uge en ophedet debat i et ellers uskyldigt dagsordenpunkt på en igen meget lang dagsorden – en sag, der nu skal drøftes på det kommende byrådsmøde. Emnet handler om en dispensation fra en gældende lokalplan, hvor en bygherrer på et nyopført hus ønsker at anvende andre materialer end der er angivet i lokalplanen, og vil dermed afvige fra de byggematerialer nabohusene er opført med. Sagen handler om materialevalg i et konkret byggeprojekt. Bygherrer ønsker at anvende cementtagsten i stedet for for eksempel teglsten, som er et dominerende byggemateriale i lokalsamfundet. Der er allerede angivet masser af alternativer til teglsten i lokalplanen. Dog ikke cementtagsten. Giver Byrådet lov til dette nybrud, kan det sandsynligvis påvirke huspriserne i området, når der er et hus, der på den måde skiller sig ud med et radikalt andet materialevalg. Den samfundskontrakt, der er opstået mellem nuværende borgere i et lokalsamfund og byggemyndigheden, skal ikke udsættes for angreb hver gang der enten bygges nyt eller blot, fordi bygherre kan finde et alternativt produkt, der er billigere på markedet. Det kan hverken politikerne eller et lokalsamfund holde til i længden. At der er indskrevet teglsten i lokalplanen, som en blandt flere muligheder, handler ikke bare om at skabe bygningsmæssig harmoni i et lokalsamfund, men handler også om at fastholde en kulturhistorisk dimension – at teglindustrien har betydet meget på Sydfyn. Politikerne i Byrådet må stå vagt om denne lokale bygningskultur – og vise respekt overfor de naboer, der har overholdt lokalplanen. Alt andet er utroværdigt.

Annonce