Annonce
Svendborg

Væk med svovl og sod: Fynsk værft gør Torm-tankere mere miljøvenlige

Maskinchef på m/t Torm Laura Benny Graasbøll Petersen viser frem. Den rensede røg vil komme ud af det store, nymonterede rør øverst på den udvidede skorsten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det danske rederi får monteret røggasrensere på omkring halvdelen af sin flåde. Installationerne koster i gennemsnit 13 mio. kroner pr. skib.

MUNKEBO: Da Torm Laura for få dage siden stod ud af Odense Fjord, var sørejsens første mål i Rusland. Her skulle tankeren fyldes med raffinerings-produktet nafta. Fra den russiske lokation Ust-Luga lagde Torm Laura derefter via Göteborg kursen mod losning i New York.

Når den godt 180 meter lange, danskflagede produkttanker har afsluttet sejladsen Fyn-Rusland-Sverige-USA, har den sparet miljøet for udledning af en betydelig mængde svovldioxid og sod.

Takket være en røggasrenser monteret under 18 dages ophold på Fayard-værftet i Munkebo, lever Torm Laura op til de skrappere miljøregler, som gælder fra fra nytår.

Torm Laura er en af i alt fire Torm-tankere, der får monteret et såkaldt scrubber-system på Fayard. Den nye installation medfører, at skibets maskineri fortsat må køre på den billigere, svovl-holdige olie, fordi scrubberen fjerner udstødningens mængde af svovl i overenstemmelse med de nye regler. Skibets rensede, svovl-reducerede udstødningsgas plusser i miljøregnskabet, da den bl. a. reducerer syreregn.

Annonce
Den 183 meter lange m/t Torm Laura langs kaj på Fayard. Søsterskibene Torm Lene, Torm Louise og Tom Lotte får også scrubbere monteret på det fynske værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Svovlfattig olie dyrere

For rederierne kan et alternativ til den svovl-tunge fuel-olie være at fremdrive skibene på en dyrere, svovlfattig olie - vel at mærke hvis maskineriet om bord kan køre på det. Andre miljøvenlige muligheder kan for nogle skibe være flydende gas, bio-brændsel eller batteri-drift.

Ingen af delene er umiddelbart relevante for rederier som Torm, der i høj grad sejler i såkaldt trampfart over hele verden.

Halvdelen med scrubber

Når et flerårigt forløb er afsluttet hos Torm er omkring halvdelen af rederiets godt 70 tankskibe udstyret med et scrubber-system.

Fire af skibene får på Fayard monteret en scrubber af fabrikatet ME Production fremstillet i Frederikshavn.

- Vi har en pragmatisk tilgang til, om vore skibe skal udstyres med scrubber. Nogle redere sætter scrubbere på hele flåden. Vi har valgt at montere scrubbere på vores nyeste skibe og på de skibe, der bruger mest brændstof. Det giver god mening for os, fastslår Torms tekniske direktør Jesper Jensen.

Efter instalaltion af scrubber hos Fayard: Udstødningen fra den omkring 16.000 hk kraftige Wärtsilä-Sulzer hovedmaskine på m/t Torm Laura bliver nu renset for udledning af svovl og sod. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Scrubber bruger også energi

For en reder er der flere overvejelser at tage, før der træffes beslutning om at montere en scrubber i et skib. Økonomi er en af dem.

Baggrunden er, at når scrubberen er monteret, stiger driftsudgiften, fordi skibet bruger mere brændstof. Typisk omkring to pct. Det skyldes, at rensningen af den svovlholdige udstødningsgas i sig selv kræver energi til bl. a. pumper. Dermed øges forbruget af den ganske vist billigere, svovlholdige fuel-olie.

Det øgede forbrug af energi skal opvejes mod alternativet - anvendelse af svovlfattigt brændstof. Den kræver ikke rensning før udledning, og der er heller ikke udgift til installation og drift af scrubber. Til gengæld er den svovlfattige olie dyrere at indkøbe.

Altsammen overvejelser, der ifølge Jesper Jensen også har spillet ind i Torms beslutning om i hvilke skibe, der skulle investeres i en scrubber.

Denne nyinstallerede gule pumpe af det danske fabrikat Desmi indtager havvand til scrubberens udvaskning af udstødningens svovl og sod. Maskinchef på m/t Torm Laura Bjarne Graasbøll Petersen forklarer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Mulighed for biobrædstof

Jesper Jensen oplyser, at miljøvenligt biobrændstof også kan komme ind i billedet for Torm. En kommende nybygning forberedes til mulig drift på dette alternativ.

- Problemet er dog, at der ikke vil være en tilstrækkelig mængde biobrændstof til rådighed for skibsfarten, forklarer Jesper Jensen:

- Den endelige løsning på endnu mere miljøvenligt brændstof til skibe må være at fremstille det ved hjælp af vedvarende energi - for eksempel sol og vind. Det kan give et brændstof, som er C02-neutralt. Men der vil nok gå 10-15 år, før produkter af den art er tilgængelige, lyder det fra Torms tekniske direktør.

Et kik op ad scrubberen monteret inde i skorstenen på m/t Torm Laura. Scrrubberen er otte meter høj og vejer 12 tons. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

GOG

2019 er væk: GOG-profil opereret i knæet

Læserbrev

Debat: Imod alle odds

Den 22. november 2017, dagen efter optælling til kommunevalget, skrev Fyns Amts Avis en artikel om, at jeg som ny i politik var blevet valgt ind i byrådet ”imod alle odds”. En fin artikel, som afspejlede mit opstillingsforløb og min vej ind i det politiske univers. Lige nu, to år efter er vi halvvejs inde i valgperioden, og ham John Arly er stadigvæk optimistisk om Sydfyn og vores kommune. Jeg er, som troldmandens lærling, ikke blevet afskrækket af politikertilværelsen, og det som følger med på godt og ondt. Tværtimod har indsigten gjort, at jeg er styrket i troen på, at der kan gøres en forskel, og at de 29 velmenende byrødder hver især ønsker det bedste for byens borgere. Dog med forskelligheder i afsættet og politisk observans. Vores dygtige aktive bokseklub Rollo har lige holdt et fantastisk stævne, hvor der blev fightet hårdt, og paraderne var oppe. Jeg fornemmer, at politikerne på Sydfyn, for de flestes vedkommende, har paraderne nede for tiden. Fordi der er skabt politisk ro og en vis enighed og fælles fodslaw om vejen frem i kommunen. Borgmester Bo Hansen (S) går ind for et transparent samarbejde, hvor alle inviteres med til bords, og det har skabt ro i bokseringens røde og blå hjørner. Nuvel, der var vist lidt stød under bæltestedet i enkelte udvalg, men ”sådan er det jo”, som Margrethe Vestager ville sige. Går det helt galt, så kan vi altid gå en tur med borgmesteren, så får vi morgenluft, og det klarer hjernen. Det er et sundt og rigtig godt initiativ Bo udviser. Jeg glæder mig til de næste to år i denne valgperiode. Og jeg glæder mig især over, at arbejdsløsheden er historisk lav, der bygges som aldrig før, økonomien er på rette spor, skatten fastholdes, klimaet prioriteres, og der kommer flere lærlinge i arbejde. Det skal vi glæde os over og ikke kun lade os forfalde til den negative indfaldsvinkel. Der er altid plads til forbedringer. På børne- og ældreområdet strammer det til blandt andet grundet demografiske udfordringer. Det må der kigges ind til, men dog ud fra de økonomiske begrænsninger, som kommunens budget lægger. Phil Collins synger den skønne sang ”Against all odds”. Jeg tager gerne ordene til mig og ser frem til de kommende to år, hvor meget vil skyde op i min og vores kommune, og hvor et fantastisk landsstævne lurer. Så nu hvor skibet sejler på smult vande og sikker kurs, så tænker jeg, at det jo faktisk går ret godt - imod alle odds.

Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Annonce