Annonce
Debat

Unge Stemmer: Jeg vil bare gerne have tog til tiden

Som kunde føler jeg stadig jeg sidder og venter på gode tog til alle. Hvor meget har resten af Danmark udviklet sig siden 90'erne, og hvor lidt har DSB rykket sig? Togene kører i langsomme tempoer, men billetpriserne stiger, og afgangene er blevet færre.
Annonce

Nu står jeg her igen, på vej i skole. Jeg er trådt ud ad døren, ud i den kolde efterårståge. Luften er piercende kold. Kulde som nåle der stikker gennem forårsuldjakken. Jeg træder op på min cykel, og cykler afsted i mørket. Efter den kolde cykeltur befinder jeg mig på DSB-togstation Stenstrup. Her ankommer jeg med forventning om at kunne blive transporteret til Svendborg.

Folk står her toldmodigt og venter, da en kvindestemme oplyser: "Toget er desværre forsinket otte minutter".

Dette er tredje gang i denne uge, toget ikke kører til tiden.

Tretten minutter senere piber togets bremser, og toget holder på stationen. Nu masses folk ind i toget. Igen er kun en vogn blevet sendt. Vi står nu som sild i tønde, og kondensen fra vores åndedræt løber ned ad vinduerne. Dog præger tanken om fravær fra gymnasiet mig. Øv en dårlig morgen.

I 1998 fremlagde DSB planen "Gode tog til alle". DSB ville reducere kundernes vente- og skiftetider ved at køre oftere og udbyde flere direkte forbindelser. Desuden var der også stor mangel på siddepladser - til dels i myldretids-regionaltrafik. Indtil videre er den gennemført syv steder, og et af stederne er Svendborgbanen. Som kunde føler jeg stadig jeg sidder og venter på gode tog til alle. Hvor meget har resten af Danmark udviklet sig siden 90'erne, og hvor lidt har DSB rykket sig? Togene kører i langsomme tempoer, men billetpriserne stiger, og afgangene er blevet færre.

De er med til at øge urbaniseringen. Unge flytter til byerne for at sikre sig arbejde og uddannelse uden fravær. Man undgår DSB's upålidelige transport og undgår at bruge næsten halvdelen af sin månedlige SU på alligevel komme for sent.

Dog skal det siges, at DSB til tider yder gode rejser til dyre penge. DSB er også rigtig funktionelt i København, hvor S-togene køre fast til tiden. Nu skal det bare spredes til resten af Danmark.

Hvad er DSB's mål?

Hvilken rolle vil de have i velfærdsstaten?

Hvad fungerer ikke, og hvordan vil i komme videre herfra?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg

150 bekymrede borgere til vindmøllemøde: - Vi er især bange for støjgenerne

Annonce