Annonce
Ærø

Tvist mellem værft og kommune tæt på en afslutning: - Der vil forhåbentlig være en afklaring senere i dag eller i morgen

Ole Wej Petersen (S) forventer, at der kommer en aftale mellem Søby Værft og Ærø Kommune i løbet af onsdag eller torsdag. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Borgmester Ole Wej Petersen (S) fortæller, at Søby Værft og Ærø Kommune nærmer sig en afslutning på den tvist, som parterne har holdt hemmeligt for offentligheden i flere uger.

Ærø: En pengesag mellem Søby Værft og Ærø Kommune ser ud til at nærme sig en afslutning.

I sidste uge har kommunalbestyrelsen afholdt to lukkede møder om el-færgen, og selvom rygterne har svirret om, at tvisten handler om at Søby Værft har krævet et større millionbeløb af kommunen på grund af ekstraudgifter til el-færgen, så har hverken kommunen eller værftet villet be- eller afkræfte rygterne.

Borgmester Ole Wej Petersen (S) forventer, at der kommer en afklaring på sagen i løbet af onsdag eller torsdag, og så skal offentligheden nok få at vide, hvad sagen handler om, siger han.

- Så snart der er landet en aftale, skal vi nok melde ud, hvad det her handler om, siger han.

Han mener ikke, at det bliver nødvendigt at indkalde til et tredje ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde for at lande en aftale.

- Jeg kan jo ikke vide det, men jeg regner ikke med det. Ved sidste møde traf vi en beslutning, som vi nu er i gang med at effektuere, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Man mister noget uerstatteligt og unikt på søfartsmuseet, hvis man fusionerer

Læserbrev: Jeg er ikke fra Marstal, har ikke familie på øen, har aldrig boet der. Men jeg har i en årrække arbejdet sammen med Marstal Søfartsmuseum inkl. coasteren Samka. Jeg er bedrøvet på alles vegne i den i Fyns Amts Avis omtalte tvist, men angår spørgsmålet kompetencer og åbenhed på Marstal Søfartsmuseum, så har jeg oplevet det stik modsatte af, hvad jeg har læst i avisen fredag 27. september. Jeg ville ikke tro det, hvis søfartshistorien i Marstal blev formidlet i et sprog tilpasset tidens normer og formidlingstrends. Når jeg besøger museet eller engagerer dets ansatte i mine projekter, er det afgørende, at de, der formidler historien ikke blot har læst den, de har levet den. De er originaler i ordets fineste betydning. Moderniserer man museet, eller fusionerer man det med eksempelvis Ærø Museum, så mister man noget uerstatteligt og unikt, og jeg, sammen med mange andre, kan lige såvel tage til Holbæk, Helsingør eller Hobro. Jeg kender alt til forskningsmiljøer, hvor den viden der genereres, bliver inden for murerne. På Marstal Søfartsmuseum er det omvendt. Søfartshistorien eksisterer mellemfolkeligt - på museet og i byen. Vil man tættere på, kan man engagere sig som frivillig - dem er der mange af hos Marstal Søfartsmuseum - folk arbejder for at bevare en fælles arv og betragter hinanden i øjenhøjde, ph.d., skolelærer, tømrer eller maskinmester. Indfødt eller tilflytter er underordnet - det væsentlige er søfartshistorien som fællesnævner. Hvad angår kompetencer i øvrigt, så har jeg oplevet museets ansatte og frivillige gøre studerende fra 16 nationer nysgerrige på søfartshistorie, respekt. Gennem de seneste seks år har jeg besøgt Marstal Søfartsmuseum med studerende mange gange. Sidste år havde vi 36 internationale arkitektstuderende på ekspedition i Det Sydfynske Øhav. Heraf er der flere, der på eget initiativ har videreudviklet deres relation til museet og tilført Ærø en række udviklingsidéer. At de gider det, baserer sig på den fantastiske imødekommenhed vi har oplevet på museet - uanset om vi var kvinder eller mænd, fra Holland, Hong Kong eller København.

Annonce