Annonce
Langeland

Tur til Lolland: Langeland vil snuppe arbejdspladser ved Femernbyggeri

René Larsen påpeger, at flere langelændere kan slå sig sammen og have en bil stående på færgehavnen i Tårs, hvis de vil pendle til anlægsarbejdet på Lolland. Arkivfoto: Tim K. Jensen
Langeland skal sammen med nabokommune en tur til Lolland for at høre om mulighederne.
Annonce

LANGELAND: Når anlæggelsen af den faste forbindelse mellem Lolland og Femern går i gang efter årsskiftet, medfører det mange nye arbejdspladser. Nogle af dem vil Langeland Kommune gerne have fat i.

Derfor arrangerer Langeland Kommune sammen med Svendborg Kommune en tur over for at besøge Femern Belt Development - et regionalt netværk, der skal se på muligheder for beskæftigelse omkring projektet.

Datoen er ikke lagt fast, og det er temmeligt kompliceret, da mange kalendere skal stemme sammen, men en gang i september lyder planen, oplyser formanden for Beskæftigelses-, Uddannelses- og Integrationsudvalget på Langeland, René Larsen (S).

Selve anlægsarbejdet kommer der næppe mange arbejdspladser ud af til langelændere. Det er mere følgefunktionerne, der er interessante. Det kan være bespisning af de cirka 3000 arbejdere, det kan være anlæggelsen af skurbyer, det kan være logistik i det hele taget eller noget fjerde.

- De store konsortier, der nok får kontrakterne, har formentlig deres egne folk, herunder specialister, men alt det andet omkring anlægsarbejdet burde være tilgængeligt, siger René Larsen.

Annonce

Samme antal arbejdspladser

Der skulle være lige så mange arbejdspladser i følgefunktionerne som i anlægsdelen.

- Selv om nogle på Langeland har ry for ikke at tage ret langt væk for at arbejde, er vi da en del, som pendler et godt stykke, mig selv inklusive, som forbundssekretær i Fængselsforbundet. Jeg ser flere muligheder i Femernprojektet. Man kan jo gå sammen nogle stykker og tage frem og tilbage hver dag: Færgen over fra Spodsbjerg og så en bil stående på Tårs Færgehavn. Så er der ikke så langt på den anden side, og man kan tage frem og tilbage hver dag. Man kan måske også give den en skalle og blive på Lolland fra mandag til torsdag og så tage hjem og holde weekend derefter, nævner René Larsen.

Han tvivler på, at Lolland og Falster selv kan mønstre alle de nødvendige folk til kæmpeprojektets følgefunktioner.

- Fra min egen verden, Kriminalforsorgen, ved jeg, at man har svært ved at rekruttere alle de nødvendige ansatte til det nye store lukkede fængsel på Falster. Jeg tror, at det samme gør sig gældende ved Femernprojektet. Så her er en stor chance for Langeland og Sydfyn, fastslår formanden.

Hvor mange, som ender med at ville og kunne tage arbejde på Lolland i anlægsperioden, har han ikke noget bud på.

Annonce

Ni år

Der vil blive bygget en tunnel, som skal gøre Østdanmark og Tyskland landfast, og det er ikke gjort på en eftermiddag. De seneste prognoser går på, at anlægsarbejdet vil stå på i ni år.

Hele Beskæftigelses-, Uddannelses- og Integrationsudvalget bliver inviteret med på turen, lige som jobcenterchef Torben Lønberg og formentlig et par folk mere fra jobcentret.

- Det er ikke sikkert, at alle kan komme med, men nu har de i hvert fald buddet, siger René Larsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: 2,2 millioner danskere får nu 1000 kroner hver

Annonce