Annonce
Fyn

Transportminister lufter mulighed: Højhastighedsbane kan fremrykkes og stå færdig før 2029

Transportminister Benny Engelbrecht (S) luftede torsdag aften muligheden for at påbegynde etableringen af en højhastighedsbane på Vestfyn tidligere end 2023. Arkivfoto: Michael Bager
Transportministeren lufter muligheden for, at en ny højhastighedsbane på Vestfyn kan påbegyndes måske ét til halvandet år tidligere end 2023, og dermed kan den også stå færdig væsentligt tidligere end 2029.

Fyn: En ny højhastighedsbane på Vestfyn, som skal sikre hurtigere tog mellem Aarhus og Odense, og give luft til flere lokale togafgange, kan muligvis påbegyndes tidligere end 2023.

Muligheden blev torsdag aften luftet af transportminister Benny Engelbrecht (S) på læserdebatmødet på fyens.dk, inden trafikforhandlinger for milliarder begynder på Christiansborg.

- Det er muligt, at en fremrykning af tidspunktet for at påbegynde banen kommer på bordet ved forhandlingerne. Det er noget, vi har undersøgt meget nøje og som rent teknisk kan lade sig gøre, sagde transportministeren.


Højhastighedsbanen vil være 35 kilometer lang mellem Blommenslyst og Kauslunde, og banen til i alt 4,8 milliarder kroner skal være køreklar i 2029.

- Jeg vil gætte på, at vi vil kunne fremrykke det i op til ét år, måske halvandet år, men det er en prioritering, vi må tage ved forhandlingsbordet, siger Benny Engelbrecht.

Annonce

Næppe flere tog

Et af spørgsmålene til ministeren kom fra Pendlerklubben Vestfynsbanen, om han vil anspore DSB til at lave en køreplan med det vestfynske regionaltog med så mange standsninger ved stationerne som muligt, og flere end i dag.

- En af grundene til, at der lige præcis på dén strækning bliver investeret, er, at det er noget af den mest belastede jernbanekapacitet, vi har i Danmark. Derfor er det også meget vanskeligt at optimere, uden at det går ud over andre tog, siger han.

Han henviste til, at med de nuværende signalsystemer kan man sikkerhedsmæssigt ikke køre tættere med togene end det sker i dag.

- Jeg vil ikke sætte nogle forventninger op til, at vi kan løse noget på den korte bane. Det kræver nye signalsystemer, og at den nye jernbane er på plads, siger han.

Heller ikke gratis cykler med toget, sådan som man kender det i S-togene i hovedstadsområdet, kom han med noget løfte om, fordi IC-togene ikke er indrettet til det.


Jeg vil gætte på, at vi vil kunne fremrykke det i op til ét år, måske halvandet år.

Benny Engelbrecht (S), transportminister.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Fernisering i fire kunsttårne

Erhverv For abonnenter

Dom over ny erhvervsstrategi: Aalborg, Aarhus og København vil også være Danmarks bedste, men hvordan skiller Odense sig ud?

Svendborg

Eksamensfri og karakterfri: Skolefolk vil åbne ny friskole i Tankefuld

Debat

Fyns Amts Avis mener: Ny sydfynsk friskole kan ramme megatrend

Annonce