Annonce
Søsiden

Træskibsejernes valg: Skal masten være sort eller blank?

Afskrabningen af det sorte er i fuld gang. Fra venstre formand for Skibslauget Mjølner, Jørgen Skaarup, næstformand  Niels Poulsen og kasserer Nils Gotfredsen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mjølner fra Rudkøbing skifter fremtoning til blank mast, mens Meta og Fulton holder på med sort.
Annonce

RUDKØBING: Skal masten på et sejlskib fremstå sort eller blank?

Langt de fleste master er blanke. Det vil sige, at de er slebet ned og påført en olie eller lak, der får træets årer til at træde tydeligere frem. Men sorte master ses også i træskibsmiljøet. Bl. a. på skonnerterne Meta af Rudkøbing og Fulton af Marstal.

Hvad der taler for en sort mast er bl. a., at den er lettere at vedligeholde. Til gengæld vil nogle nok mene, at en blank mast klæder et træskib bedre.

Mjølners mast blev bakset ind gennem en gavlport i pakhusets værksted. Der venter også en udbedring i området, omkring mastekraven ved overgangen fra dæk til salon. Her har masten taget fugt til sig og en såkaldt lus - et tilvirket, frisk stykke træ - skal indopereres. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
El-slibemaskineri egner sig ikke til opgaven. Derfor må der håndkraft til. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Masten og dens dele er af træsorterne oregonpine og eg.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Mjølner i sommer. Blankt bovspryd, bom og sort mast.  Fra næste sæson kommer det hele til at fremstå blankt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Jørgen Skaarup, tidligere leder af Langelands Museum, nu formand for Skibslauget Mjølner: - Blank synes vi, er det rigtige.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen


I Rudkøbing har motorpaketten Mjølner fået afmonteret masten. Den skal skifte fremtoning til blank efter nogle år med sort mast.

- Det synes vi, er det rigtige, siger formand for Skibslauget Mjølner, Jørgen Skaarup.

For lavets frivillige er der dømt mange timers håndarbejde. Elektrisk værktøj er ikke egnet. Så det er frem med skrabejernet.

Den demonterede mast af oregonpine strækker sig på bukke i Sejlskibs- og Pakhusforeningens værksted. Inden den igen knejser på Mjølner, er der også foretaget forskelligt andet vedligehold.

Skipper Peter Lenskjold, Meta, Rudkøbing: - Bare kik på billeder fra Marstal i gamle dage. Så kan du se, hvad det originale er. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Alle master er sorte. Det er det originale.

Peter Lenskjold, skipper på skonnerten Meta af Rudkøbing


Sort eller blank mast ...?

Peter Lenskjold, skipper på Meta:

- Kik på gamle billeder fra Marstal. Alle master er sorte. Det er det originale. Og så er det meget nemmere at vedligeholde, fastslår han.

Fultons skipper, Jakob Jensen: - Vi bruger upigmenteret linolie, som mørkner med tiden, indtil vi sliber det af.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Jakob Jensen, skipper på Fulton:

- Fulton er en mellemting. Vi bruger linolie uden pigment. Den får patina - mørkner - af solen og vejret. Når lagene af linolie sidder i kager, skraber vi det af ned til det rå træ.

- De første år jeg var ansat, var masterne lakerede. Vi brugte ukristelig mange arbejdstimer på at holde dem. Nu giver vi dem linolie to-fire gange om året efter, hvor hård sommervarmen er. Fordelen ved det er, at det er meget nemt. Det er bare op i en bådsmandsstol og så smøre på. Det tager en formiddag. Efter at vi er holdt op med at lakere, ser vi også mindre svamp og råd, lyder det fra Fulton-skipperen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Årets Fynske Sportsnavn: - Det er et kæmpe skulderklap - jeg er stolt, og jeg er beæret

Annonce