RUDKØBING: Skal masten på et sejlskib fremstå sort eller blank?
Langt de fleste master er blanke. Det vil sige, at de er slebet ned og påført en olie eller lak, der får træets årer til at træde tydeligere frem. Men sorte master ses også i træskibsmiljøet. Bl. a. på skonnerterne Meta af Rudkøbing og Fulton af Marstal.
Hvad der taler for en sort mast er bl. a., at den er lettere at vedligeholde. Til gengæld vil nogle nok mene, at en blank mast klæder et træskib bedre.
I Rudkøbing har motorpaketten Mjølner fået afmonteret masten. Den skal skifte fremtoning til blank efter nogle år med sort mast.
- Det synes vi, er det rigtige, siger formand for Skibslauget Mjølner, Jørgen Skaarup.
For lavets frivillige er der dømt mange timers håndarbejde. Elektrisk værktøj er ikke egnet. Så det er frem med skrabejernet.
Den demonterede mast af oregonpine strækker sig på bukke i Sejlskibs- og Pakhusforeningens værksted. Inden den igen knejser på Mjølner, er der også foretaget forskelligt andet vedligehold.
Peter Lenskjold, skipper på skonnerten Meta af RudkøbingAlle master er sorte. Det er det originale.
Sort eller blank mast ...?
Peter Lenskjold, skipper på Meta:
- Kik på gamle billeder fra Marstal. Alle master er sorte. Det er det originale. Og så er det meget nemmere at vedligeholde, fastslår han.
Jakob Jensen, skipper på Fulton:
- Fulton er en mellemting. Vi bruger linolie uden pigment. Den får patina - mørkner - af solen og vejret. Når lagene af linolie sidder i kager, skraber vi det af ned til det rå træ.
- De første år jeg var ansat, var masterne lakerede. Vi brugte ukristelig mange arbejdstimer på at holde dem. Nu giver vi dem linolie to-fire gange om året efter, hvor hård sommervarmen er. Fordelen ved det er, at det er meget nemt. Det er bare op i en bådsmandsstol og så smøre på. Det tager en formiddag. Efter at vi er holdt op med at lakere, ser vi også mindre svamp og råd, lyder det fra Fulton-skipperen.