Annonce
Fyn

Toget tværs gennem Nyborg: En kort bane med en lang historie

Det er ikke kun godstoget til Avernakke, der benytter jernbanen tværs gennem Nyborg. Ved særlige lejligheder kører der også veterantog på strækningen. Foto: Carsten Olsen
Det er mere end 100 år siden, godsjernbanen til Koppers i Nyborg blev taget i brug.

Nyborg: Der var engang, hvor Nyborg var et knudepunkt for jernbanetrafik.

Men nu er der - 24 år efter indvielsen af den faste jernbaneforbindelse over Storebælt - ikke mange spor tilbage efter togtrafikken i den gamle jernbanefærgehavn midt i byen.

Der er helt præcist kun ét: En jernbane, hvor et godstog en gang eller to om ugen kører lige tværs gennem byen, forbi både butikker og boliger og videre ud til kemivirksomheden Koppers på Avernakke i den sydligste del af byen.

Til gengæld er historien om den specielle jernbane lige så lang, som strækningen er kort.

Annonce

Indviet i 1917

Godsbanen var i mange år en del af den daværende Svendborg-Nyborgbane.

Sidesporet til Avernakke blev taget i brug i 1917 i forbindelse med etableringen af en oliehavn der, hvor Koppers ligger i dag.

Og siden gjorde flere andre lokale virksomheder brug af den lokale godsbane. Det daværende Kommunekemi havde oven i købet godsvogne i eget design.

Og indtil 2002 havde banen også et sidespor på den gamle trafikhavn i det centrale Nyborg - et sidespor, der nærmest var en livsnerve for den daværende Dansk Ammoniakfabrik.

Annonce

Trafikproblemer

Svendborg-Nyborgbanen blev nedlagt i 1964.

Men den del af den, der udgjorde Nyborgs lokale godsbane blev tilbage.

Også selv om der straks efter lukningen af Svendborg-Nyborgbanen blev gjort forsøg på at få sat en stopper for godsbanetrafikken tværs gennem byen.

Nyborg Kommune påpegede ifølge "Fynsk Aktuelt" således, at der var "ikke færre end fem steder, hvor byens og omegnens vej- og gadeudvalg krydser det nævnte rangerspor, hvilket vil medføre mange besværligheder herunder ikke mindst de trafiksikkerhedsmæssige".

Statsbanerne overvejede sagen. Men godsbanen blev, hvor den var, for, som banechef Thorning Christensen svarede, da Fynsk Aktuelt spurgte:

- Må jeg til indledning anføre, at DSB skal leve af at transportere.

Annonce

Én kunde

I dag er Koppers på Avernakke ene om at benytte godsbanen i Nyborg.

Og der er ifølge fabrikschef Dan Baade-Pedersen ikke noget der tyder på, at banens mere end 100 år lange historie nærmer sig en afslutning.

Koppers har nemlig en kunde, hvor kun transport på jernbane er mulig.

Og selv hvis kunden engang i fremtiden skulle blive i stand til at tage imod tanklastbiler, er det ikke en reel mulighed.

- Alternativet til jernbanevogne er lastbiler. Og dem er der jo rigeligt af i byen i forvejen, som Dan Baade-Pedersen konstaterer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce