Annonce
Svendborg

To bådtyper er særligt egnede til handicappede: En solo og en tandem

Mini 12'eren er velegnet til handicapsejlads - her et par stykker på kryds i Thurøbund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Yachtdesigneren Søren Olsen har bygget bådtyperne Olsen Twin og Mini 12’er, som bl. a. Thurø Sejlklub anvender.
THURØBUND: Thurø Sejlklub disponerer over en håndfuld både specielt egnet til sejlads med handicappede om bord. Den ene bådtype, den såkaldte Mini 12’er, anvender klubben til sejlads med en enkelt handicappet person, der sejler uden ledsager om bord. Mini 12’eren hedder rettelig en International 2,4 Meter R-båd. Når 12-tallet kommer ind i billedet skyldes det, at den kun godt fire meter lange kølbåd i sin formgivning er nært beslægtet med 12 Meter-bådene kendt fra bl. a. Americas Cup. Mini 12’eren er i grove træk en 1:5-nedskalering af de klassisk elegante, store 12 Metere.
Annonce
Alt til trim af sejlene er ført ned til betjening i cockpittet. Bemærk styrepinden øverst til højre i billedet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

100 både til VM og EM

De første tilløb til enmands-båden blev taget i starten af 1980’erne. I 1987 tegnede Peter Norlin den udgave, der er mest udbredt i dag. Den kendte, svenske konstruktør gav sin optimerede version typebetegnelsen Norlin Mark III.

Mini 12’eren blev oprindelig tænkt som en kapsejlads-båd til sejleren, der måske ikke lige kunne samle en hel besætning. Den relativt billige båd blev populær, og det viste sig hurtigt, at båden også var velegnet til sejlads for en handicappet person.

Mini 12’erens popularitet illustreres bl. a. af, at den til Europa- og verdensmesterskaber samler felter på op til 100 både. Båden bruges også til OL for handicappede, De Paralympiske Lege.

Kun hovedet stikker op

For handicappede sejlere er fordelen ved Mini 12’eren bl. a., at alle trimsnore og hal til betjening af de to sejl kan nås fra skipperens position på bådens eneste siddeplads. Roret betjenes af let tilgængelige håndtag under dækket i hver side af cockpittet - eller med fødderne.

Mini 12’erens dybe cockpit giver også sejleren en god beskyttelse mod vind og vejr. Under sejlads er det faktisk kun hovedet, der stikker op over cockpitkarmen.

Båd-typen er desuden væltefri og ikke særlig vægtfølsom. Det sidste betyder, at skipperens taktik og bådens trim spiller en stor rolle ved kapsejladsens alfa og omega - højde og fart.

Takket være opdriftsmiddel i for- og agterskib kan Mini 12’eren heller ikke synke.

Mini 12-sejleren har kun lige hovedet oppe over cockpitkarmen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Dansk konstruktion

En anden udbredt handicap-båd er Olsen Twin. Denne forlængede og lidt bredere Mini 12’er er tegnet specielt til handicappede og designet og bygget af Søren Olsen:

- Det er efterhånden nogle år siden, jeg slog de streger. Båden blev tegnet, fordi der opstod et ønske om at kunne have en ikke-handicappet ledsager med under sejlads, forklarer Søren Olsen til Søsiden.

Olsen Twin blev ligesom Mini 12’er bygget på Søren Olsens værft i Sondrup ved Odder i Østjylland.

Olsen Twin anvendes primært til sejlads med handicappede. Den handicappede sejler sidder forrest og hjælperen på et andet sæde bagved. Sejl, trim og ror kan betjenes fra begge pladser.

Mini 12'eren er i store træk en 1:5-nedskalering af de kendte 12 Meter R-både. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Nu tre Olsen Twin i Thurøbund

Thurø Sejlklub har netop modtaget og klargjort sit tredje eksemplar af denne bådtype. Thurøbunds nye Olsen Twin’eren kommer fra en klub i Aarhus. Reglen er, at hvis en båd til handicappede ikke udnyttes tilstrækkeligt i en klub, bliver den flyttet til en anden klub, der har mere behov for den.

Heller ikke Olsen Twin kan vælte eller synke.

- I Mini 12’eren skal du kunne bruge armene og man skal vide, hvad man gør. Det er kun de erfarne, der sejler alene. Begyndere og folk, der har stort handicap, sejler i Olsen Twin, siger handicapleder Erling Justesen, Thurø Sejlklub.

Ligesom Mini 12’eren kan Olsen Twin trailes.

Denne Mini 12'er har navn efter den tidligere radikale minister Elsebeth Gerner Nielsen, der gjorde en indsats for handicap-sejlsds. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Sæt fuld turbo på turismen

Indimellem kan man stadig høre folk her på egnen vrænge lidt af turismen her - som om det ikke var et rigtigt erhverv. Den slags ord falder tit, når snakken falder på, hvad området skal leve af fremover - og her må man forstå, at vi ikke "skal rende rundt i nationaldragter", men noget "rigtig produktion" ville være bedre. Den slags ytringer er ikke bare dumsmarte og forældede, men også direkte skadelige for vores egns udvikling. Fordi vi har brug for turisterne. Derfor er det godt nyt, at man med de seneste opgjorte tal for Langeland kan se en meget positiv udvikling. Øen er nu den næstmest populære kommune for turisterne i forhold til antallet af overnatninger. Det er især tyskerne, der er vilde med den lange ø - de tegner sig for næsten halvdelen af de godt 500.000 overnatninger, der var sidste år. På Ærø er tallene knap så gode og viser en lille tilbagegang i forhold til året før, men her er til gengæld optimisme og tro på fremtiden, fremgår det blandt andet af øens turist- og erhvervsdirektørs nyhedsbrev. Nedgangen tilskrives nedgangen i bryllupsindustrien, som ellers har varmet godt i lavsæsonen i foråret og efteråret. Til gengæld er der tro på, at det med den forøgede færgekapacitet er muligt at tiltrække endnu flere turister den kommende sæson, og modsat manges og ikke mindst indenrigsministerens opfattelse, så melder øen om kapacitet til endnu flere turister. Det er værd at notere sig i den on-going debat om landevejsprincippet, der som bekendt fortsat ikke gælder hele året, netop med henvisning til, at nogle øer ikke ville kunne klare flere turister. Med hensyn til de sydfynske øer kan man vist roligt sige, at man godt kan rumme flere turister - og at der er i den grad er brug for det i vores erhvervsudvikling. Det er afgørende vigtigt, at vi alle har det store potentiale for øje, når vi snakker udvikling af området. Det handler ikke kun om udvikling for os lokale eller for tilflyttere, men i særdeles også om de gæster, vi kan tiltrække til at tage del i livet her - gerne hele året rundt. Så med den store vækst, der er igen er set inden for turismen bredt set i Danmark sidste år, så er det bare med at sætte turboen på også her. Og det gælder i øvrigt også for os selv: Micro-eventyr og stay-cation er jo ikke længere nye begreber, selvom de lyder som sådan. Det handler bare om at være turist på egen egn. Og måske det var værd lige at tjekke de sydfynske øer til næste weekendtur eller måske sommerferie. For turisterhvervet her har ret meget at byde på - også selvom de ikke går i nationaldragter...

Annonce