Annonce
Søsiden

Til salg: Passagerskib fra Faaborg venter på ny ejer

Det Faaborg-ejede passagerfartøj Harald Blåtand er udbudt til salg under oplægget i Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Jeg har rigeligt at se til, siger m/s Harald Blåtands reder, Jette Kobber.

ASSENS/FAABORG: Med 700.000-800.000 kr i hånden kan man blive reder på den Faaborg-ejede, tidligere Endelave-færge Harald Blåtand. Det nuværende rederi er M/s Thea K Aps, der tegnes af Jette Kobber i Faaborg.

Rederen mistede sin mand, Jan Kobber sidste år, og nu finder Jette Kobber, at tiden er inde til at skille sig af med skibet:

- Jeg har rigeligt at se til i forvejen, fastslår Jette Kobber overfor Søsiden.

Den ombyggede, tidligere bil- og passagerfærge har gennem flere år ligget uvirksom i Assens havn og forskelligt renoveringsarbejde er udført.

- Vi har investeret en del i den indvendig og er ikke helt færdige, og så trænger den til gang udvendig maling, siger Jette Kobber.

Harald Blåtand blev bygget i Esbjerg og Assens i 1982 til Kattegat-overfarten Snaptun-Endelave. Ved ejerskifte i 1998 kom færgen til Søby Værft, hvor vogndækket blev ændret til et 120 kvm samlingslokale med scene. På dækket ovenover er der restaurant-plads til omkring 90 gæster.

I godt ti år har skibet sejlet med passagerer på Roskilde Fjord og på Øresund.

Kobber-ægteparrets rederi købte Harald Blåtand i 2011, og siden har den bl. a. trafikeret på Limfjorden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Legeplads er det hidtil bedste torveforslag

Torvet i Svendborg mangler liv. Det er både tilhængere og modstandere af det bilfri torv nogenlunde enige om. Nu har det entreprenante par Luise og Anders Føns Haaber lagt en idé om en legeplads på torvet frem. Den tanke er tidligere blev luftet lidt i krogene, men nu ser det ud til, at parret lægger en god portion krop og sjæl i forsøget på at etablere en mobil legeplads på torvet. Det er en idé med et stærkt potentiale. Kan det lykkes at omsætte tankerne til handling, vil der kunne komme et helt naturligt liv på den plads, der både er en politisk slagmark og et smertensbarn. Sidstnævnte, fordi det endnu ikke er lykkedes at knække koden til, hvordan pladsen kan blive det samlingspunkt, den er tænkt som fra det politiske flertals side. Altså oftere end nogle gange om året som når der holdes fødevaremarked i juni, og når Svend-priserne uddeles i sensommeren. Et særligt bemærkelsesværdig element i forslaget er det ansvar, parret har påtaget sig. De nøjes ikke med at lægge idéen frem, hvorefter de læner sig tilbage og venter eller koncentrerer sig om andre ting. Anders Føns Haaber er blevet en del af torvegruppen, og parret er i gang med at søge fonde og lede efter sponsorer, samtidig med at de forsøger at aktivere deres netværk, så frivillighed også kan blive en del af projektet. De har med andre ord stillet sig i spidsen for projektet i stedet for at overlade det til politikerne at løse opgaven, og det kan vise sig som en vigtig forudsætning for realiseringen af idéen. Luise og Anders Føns Haaber har naturligvis en indlysende interesse i at få etableret en legeplads på torvet, fordi deres café er målrettet småbørnsfamilier, men der er ikke noget forgjort i det. Den personlige interesse i projektet kan være en løftestang, og udkommet kan vise sig at være til glæde for mange flere. Projektmagerne har også blik for, at torvet skal kunne have andre funktioner. Derfor har de foreslået, at legepladsen skal kunne flyttes, når store arrangementer skal kunne bruge hele torvet. Det kan gøre arbejdet lidt sværere, men det viser også, at der tænkes i helheder. Netop denne tilgang, hvor initiativtagerne fastholder initiativet og tænker i helheder, ligner en god model for udviklingen af torvet. Ansvaret for fremdriften skal ikke isoleres hos byrådsmedlemmerne og forvaltningen. Det skal fordeles, så det politiske og administrative led blot er en del af projektet.

Annonce