Annonce
Svendborg

Taxachauffører med opfordring til bilister i tågen: Hold afstand, husk tågelygter og sænk farten

Taxachauffør Johnny Nielsen har kørt taxa i 14 år og råder bilister til at holde afstand, sænke farten og tænde tågelygterne, når det er tåget. Foto: Anna Stærbo
Taxachaufførerne i Svendborg oplevede den tunge tåge på tæt hold onsdag morgen. Som erfarne bilister har de nogle gode råd, til hvordan man undgår uheld, når sigtbarheden er værst.
Annonce

Svendborg: Hold afstand. Sådan lyder et efterhånden velkendt corona-råd, men rådet gælder ikke kun, når man er ansigt til ansigt. Også bag rattet skal man huske at holde afstand. Især når vejene er indhyllet i tæt tåge.

Onsdag morgen var tågen medvirkende til et biluheld på Svendborgmotorvejen. Derfor tog avisens udsendte ud til taxaholdepladsen ved banegården i Svendborg for at lære fra nogle af de mest erfarne bilister.

Taxachauffør Johnny Nielsen, der har kørt taxa i 14 år, er en af dem. Fra ham lyder rådene til bilister, der begiver sig ud bag rattet i en hvid mur af tåge, at man skal tænde tågelygterne på det rigtige tidspunkt, holde afstand og sænke farten.

Annonce

Voldsom tåge

Da Johnny Nielsen stod op klokken 4.45 onsdag morgen var det fuldstændig stjerneklart. Først omkring klokken 5.30 blev himlen dækket af et tykt lag tåge.

- Der var ikke en sky på himlen, men pludselig blev det meget tåget. Det var ret voldsomt, og det værste jeg har oplevet i den her uge. Der var ikke ret meget sigtbarhed, siger Johnny Nielsen.


Der var ikke en sky på himlen, men pludselig blev det meget tåget. Det var ret voldsomt, og det værste jeg har oplevet i den her uge. Der var ikke ret meget sigtbarhed

Johnny Nielsen


- Der var flere biler, som kørte uden tændte baglygter. Men der var også nogle få, som havde tændt for tågelygterne, siger han.

Han oplever generelt, at mange kører med slukkede baglygter på trods af den tunge tåge. Til gengæld mener han, at folk er gode til at sænke farten, og han har ikke selv oplevet nogen farlige situationer i morgentrafikken.

- De fleste kører forsigtigt, siger Johnny Nielsen, der heller ikke føler sig utryg bag rattet, selvom det er svært at se noget for tågen.

- Men det gør min kone, som kun kører korte ture til daglig frem og tilbage mellem arbejdet. Hun føler sig utryg i tågen. Men jeg har kørt mange kilometer gennem mange år, så det er ikke noget, der generer mig.

Annonce

Kan klart se forskel

Som erfaren bilist kan han tydeligt se forskel mellem, når bilister kører med eller uden tågelygter.

- Når det er så tåget, som det er i dag, så hjælper tågelygter rigtig meget.

Men tågelygterne skal ikke være tændte hele tiden, selvom det er tåget, påpeger han.

- Når man kører i en lang række, hvor man tydeligt kan se hinanden, så skal man slukke tågelygterne – fuldstændig ligesom man skal slukke sit lange lys. For hvis de er tændte, kan det godt se ud som om, at folk bremser.

Men det største problem, når det er tåget, er, at folk kører for tæt på hinanden, mener han.

Annonce

Tæt på at gå galt

Også Martin Christensen, der er taxachauffør i Taxa Syd, oplevede tågen onsdag morgen.

- Det var rigtig slemt her til morgen. Men de fleste havde heldigvis tændt deres tågelygter, siger Martin Christensen, der også mener, at man tydeligt kan se forskel på bilister med og uden tågelygter.

Den dårlig sigtbarhed var lige ved at give ham problemer i den tidlige morgentåge.

- Jeg har haft en situation her til morgen, hvor jeg kørte bag en trailer, som næsten ikke havde noget lys bagpå. Og lige pludselig er den der bare inden for få meter, fortæller Martin Christensen, der nåede at bremse op bag traileren, inden det gik galt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Svendborg For abonnenter

Kniv-røver fik straksdom: Overvejede flere forretninger, men vil ikke røve fra butikker med kvindelige ekspedienter

CORONAVIRUS

Live: Regeringen vil udvide hjælpepakker efter nye restriktioner

Annonce