Annonce
Ærø

Talertrængsel til ærøsk nytårskur: En aften med debatform, cykler og X-Factor

Chris Hammeken fortæller, at nytårskuren også er en lejlighed for deltagerne til at netværke. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Ærø Turist- og erhvervsforening byder sine medlemmer til nytårskur med en lang række taler og rig mulighed for at netværke.

Ærø: Onsdag eftermiddag tager Turist- og erhvervsforeningen nytårshatten på, og samler sine medlemmer til den årlige nytårskur.

Der er tradition for, at der til kuren bydes på foredrag af en række markante navne. Tidligere har for eksempel Bertel Haarder gæstet kuren, og i år bliver ingen undtagelse, hvor direktør for tænketanken Justitia Jacob Mchangama er hovedtaler.

- Han kommer til at tale om tonen i debatten. Både generelt men også med udgangspunkt i den seneste tids debat herovre, som han har fulgt lidt med i, forklarer turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken.

Derudover vil også forfatter og naturformidler Michael Larsen få ordet.

- Det bliver med naturlvinklen på. Han kommer og fortæller om blandt andet det ynglende havørnepar, og så har han jo også i løbet af det sidste år opdaget, at der er et hav nogle helt særlige insekter og planter her på Ærø, som tyder på, vores flora og fauna er ret unik, fortæller Chris Hammeken.

På talerstolen kommer også Karin Korup fra Brugsen i Søby, der vil forklare om Coops app og om deres større satsninger på økologi og veganske produkter, Erhvervshus Fyns Laura Raidla, der vil sætte fokus på cykelturisme, og ikke mindst X-Factor-aktuelle Gertrud Hjelm Kongshøj, der kommer og giver et par numre.

- Og så slutter vi af med lidt let mad og noget vin. Jeg ved godt, at vi de tidligere år har siddet til bords og spist middag, men denne gang bliver det lidt mere uformelt for at understøtte hele tanken om, at man kan gå rundt mellem hinanden og netværke, forklarer Chris Hammeken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Søsiden

Politikere raser over miljøskibs-farcen: Amatøragtigt, stærkt kritisabelt, kaotisk, klamphuggeri

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Søsiden

Miljøskibs-farcen: Det er et par fine fartøjer. Vi glæder os til at tage dem i brug ...

Annonce