Annonce
Erhverv

Tøjhandler håber, kunderne vil tænke på pressede butikker

Mandag kan Michael Kastbjerg åbne Butik Frederik på Vestergade i Odense, men han forudser, at det bliver svært at sælge de efterårs- og vintervarer, som forretningen ikke har kunnet sælge siden lukningen til jul. Arkivfoto: Nils Svalebøg.
Fra mandag kan der byttes julegaver i genåbnede forretninger. Det kan lægge ekstra pres på tøjbutikker, som risikerer at brænde inde med efterårs- og vintertøj.

Odense: I tøjforretningen Frederik på hjørnet af Vestergade og Smedestræde i centrum af Odense er forårstøjet ved at være på plads på hylderne, og mandag formiddag kan forretningen atter åbne døren for kunder. Det bliver første gang, siden den blev lukket efter den sidste kunde 23. december sidste år.

En af de første opgaver bliver forventeligt at bytte julegaver for modtagerne af nogle af de varer, som butikken nåede at sælge inden lukningen i december. Kunderne i butikken har normalt 14 dages byttefrist, og den frist gælder nu fra 1. marts, fortæller forretningens ejer, Michael Kastbjerg.

Selvom han ser frem til at kunne åbne igen, er glæden bittersød.

- Vi håber selvfølgelig, at kunder, der skal bytte julegaver, vil kunne finde noget andet hos os, men vi kan også risikere, at folk ikke vil have noget andet.

I så fald tilbyder butikken, at kunderne kan returnere tøjet og få penge tilbage, men Michael Kastbjerg håber, at få vil benytte sig af den mulighed.

- Vi kan bare håbe og appellere til, at kunderne også tænker lidt i den retning, at detailbranchen lider rigtig meget lige nu. Vi ved jo ikke, hvor meget og hvor mange der vil komme på mandag og i ugerne lige efter for at bytte, men det er bestemt en faktor, vi tænker på, siger Michael Kastbjerg, som samtidig kan se en anden udfordring foran sig.


Vi kan bare håbe og appellere til, at kunderne også tænker lidt i den retning, at detailbranchen lider rigtig meget lige nu.

Michael Kastbjerg, tøjhandler


Annonce

Hvem køber vintertøj nu?

- Vi står med nogle efterårsvarer, og det begynder at vælte ind med forårsvarer, og vi kan egentlig slet ikke se os ud af det. Jeg snakker med mange af mine kolleger, og det er det, der er vores største problem. Vi har store nedskrivninger på vintervarer, og i værste fald kan vi måske ikke engang sælge dem. Ingen er interesseret i at købe en tyk frakke i april - da begynder folk at interessere sig for shorts.

Der er med andre ord et mærkbart økonomisk pres på butikkerne, og for Michael Kastbjerg, som også ejer Mr. Frederik i Rosengårdcentret, gjorde lukningen af landets storcentre fra 17. december bare presset tungere. For butikken i centret måtte lukke netop på det tidspunkt, hvor julehandlen ifølge Michael Kastbjerg normalt tager fart.

Og det er frustrerende ikke at vide, hvor længe endnu storcentrene skal holde lukket, siger han.

- Jeg gider ikke engang at bringe Bilka ind i det, for de har været omtalt så mange gange. Men jeg er meget ked af, at man ikke har kigget lidt mod modebranchen.

Annonce

Kompensation hjælper ikke

I begyndelsen af februar blev den økonomiske hjælp til erhvervslivet udvidet med blandt andet 35 millioner kroner til kompensation for "letfordærvelige sæsonvarer".

- Det hjælper bare ikke de tusinder af tøj-, sko- og sportsbutikker, som brænder inde med vintervarer, der er praktisk talt umulige at sælge, når nedlukningen ophører. Men det efterlader butikkerne og de virksomheder, der leverer til dem, i en meget udsat position, konstaterede Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.

Det bekræfter Michael Kastbjerg:

- Jeg plejer at sammenligne med en frugtbod: Lad os sige, at man har købt hjem for 100.000 kroner frugt, og dagen efter får man at vide, at man skal lukke butikken. Så ved du godt, hvor meget de frugter er værd i uge et, i uge to, i uge tre og i uge fire.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Dom over ny erhvervsstrategi: Aalborg, Aarhus og København vil også være Danmarks bedste, men hvordan skiller Odense sig ud?

Annonce