Annonce
Søsiden

Tæt på polske priser: - Det er en hård branche

- Det er en hård branche. Vi er langt nede i pris. Nærmest på niveau med Polen, siger Poul Sækmose. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Poul Sækmose fra Marstal har 38 års erfaring i at udregne tilbud på værftsarbejde. Senest har værftet i Svendborg vundet dok-ordrer på to sydfynske færger.
Annonce

SVENDBORG:  - Goddaw. Jeg hedder Poul Sækmose. Jeg har et godt tilbud til dig ...

Med en lettere omskrivning af et kendt reklame-slogan er det sådan, at en af dansk værftsbranches mest erfarne tilbudsgivere, salgsmanager Poul Sækmose fra Petersen & Sørensen Motorværksted i Svendborg gerne møder værftets potentielle kunder - rederierne.

- Jeg er ganske vist ikke udlært i stål eller maling, men jeg har været i branchen i 38 år, fortæller marstalleren, der dagligt pendler fra Ærø til arbejdspladsen på Frederiksøen.


Når redere så alligevel vælger dansk værft skyldes det, at vi har ry for bedre kvalitet og levering til aftalt tid.

Poul Sækmose, salgsmanager, Petersen og Sørensen Motorværksted, Svendborg


Aktuelt er det Poul Sækmose, der sammen med værftets maskinansvarlige tilbudgiver, projektleder Erik Ploug, har givet Molslinjen-koncernen det skarpe tilbud, der førte til ordren på m/f Frigg Sydfyen. Og såmænd også på den nyligt leverede ordre på bl. a. ommaling af Alslinjens anden færge, m/f Fynshav.

- Det er en hård branche. Vi er langt nede i pris. Nærmest på niveau med Polen, får vi at vide. Når redere så alligevel vælger dansk værft skyldes det, at vi har ry for bedre kvalitet og levering til aftalt tid, siger Poul Sækmose.

Annonce

Søby, Assens og Svendborg

At Frigg Sydfyen og den anden Als-færge skulle have en omgang i løbet af efteråret, har været kendt i den fynske værftsbranche længe. Et egentligt udbud på arbejdet udgik fra Molslinjens-koncernens kontor i Aarhus for omkring et par måneder siden.

Udbudets indhold var rederiets skibsinspektørs specificerede liste over, hvad der skulle laves om bord og hvornår arbejdet skulle udføres.

Udbudet tilgik Assens Skibsværft, Søby Værft på Ærø samt Petersen & Sørensen Motorværksted.

- For nogle uger siden var vi repræsentanter fra alle tre værfter om bord på færgen og fik vist, hvad der skulle laves, så vi kunne danne os et indtryk, før vi hver især skulle afgive skriftlige tilbud, siger Poul Sækmose.

Som eksempel på en udregning nævner han, at et såkaldt rulleklyds til tovværk skulle flyttes på færgen.

- I vores samlede tilbud skal jeg så indregne, hvad der ligger i det af timer til klargøring af værktøj, svejsning og maling og om der skal en eller to mand på opgaven, siger Poul Sækmose.

Når alle listens punkter er pris-udregnet, lægges de sammen og tilgår rederiet som værftets tilbud.

Annonce

Svært at få danske stålfolk

Næste fase er, at rederiet vælger værft og at der skrives kontrakt med udbudets vinder. Værftet begynder så at bestille materialer hjem og at disponere arbejdskraft.

- Det er nærmest umuligt at få stålfolk i Danmark, så vi har både polakker og rumænere inde. Det er dygtige folk, fastslår Poul Sækmose.

Malerarbejdet er udliciteret. Når det skal udføres på dæk og skibssider, kan vejret være en uberegnelig makker. Det kan betyde, at et skib må forlade værftet før arbejdet er endelig afsluttet.

Af samme grund kommer Alslinjens m/f Fynshav tilbage til værftet i næste måned og får det resterende malerarbejde udført langs kaj.

Under færgens inddokning holdes daglige møder mellem værft, kaptajn, maskinchef og rederiets skibsinspektør om status for det igangværende arbejde i dokken.

Den igangværende inddokning af m/f Frigg Sydfyen er en ordre Poul Sækmose har regnet på.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Alslinjens førstefærge, m/f Fynshav, dokkede i sidste måned ind hos Petersen og Sørensen Motorværksted, hvor den fik samme maler-omgang, som rutens andenfærge, m/f Frigg Sydfyen, får i disse dage.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hjemmebagt fynsk brunsviger-blues

Annonce