Annonce
Søsiden

Sydfynsk rekord-sluger søger makkerskab med værft

Jan Andersen i sit værksted: - Jeg er i gang med at afsøge muligheder for at skabe et samarbejde med en værfts-virksomhed for hel eller delvis bygning af trimaraner i kulfiber. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hurtigste sejler Fyn rundt, bådebygger Jan Andersen er i en opklaringsfase for Visionboats fremtid.
Annonce

VESTER SKERNINGE: Den sydfynske bådebygger Jan Andersen finder tiden inde til at finde en form for makkerskab for fremstilling og salg af trimaraner som hans egen Black Marlin.

- Det er gunstige tider for flerskrogsbåde. Der bliver flere af dem. Markedet er der, fastslår Jan Andersen i en Koøjet-snak i hans værksted ved Vester Skerninge.

Jan Andersen erkender samtidig, at det er svært at skabe lønsomhed i bådebyggeri, når man som ene mand står med både udvikling, fremstilling og salg. Timeforbrug står ikke mål med udbytte.

Jan Andersen driver virksomheden Visionboat. Den er navnlig kendt for rekordslugende Fyn rundt-trimaraner. Den første af slagsen var Barracuda designet af bådebyggeren selv og fremstillet i rødt cedertræ i 2004. Gennem flere år sad den på Silverrudders omsejlingsrekord Fyn rundt.

Næste step i udviklingen var Jan Andersens nuværende kulfiber-trimaran Black Marlin, også egen konstruktion. Den blev søsat i 2015 og er med sine godt 15 timers sejltid Fyn rundt i 2019 regerende rekord-holder i Silverrudder. Black Marlin er også udrustet til tur og kan med sine 1460 kg trailes efter en personbil.


- Jeg er også søgt lidt tilbage til mine rødder og arbejder i træ.

Jan Andersen, bådebygger, Visionboat


Foruden Jan Anderens egen Black Marlin stationeret i Ballen havn, har han bygget en til en kunde i Sverige.

- Jeg er i gang med at afsøge muligheder for at skabe et samarbejde med en værfts-virksomhed for hel eller delvis bygning af trimaraner i kulfiber. Hvordan det konkret skal foregå, må forhandlinger vise, fortæller Jan Andersen.

Aktuelt har Jan Andersen i værkstedshallen gang i klargøring af en 17 meter lang og kun 70 kg let mast af kulfiber. Masten er af en dansk sejler købt ubrugt i Frankrig fordi en fransk sejler mente, at den var blevet fem kg for tung.

- Jeg er også søgt lidt tilbage til mine rødder og arbejder i træ, siger Jan Andersen, der er udlært skibstømrer hos Ring-Andersen på Frederiksøen og har arbejdet på bl. a. Walsteds Bådeværft på Thurø.

Jan Andersens kulfiber-trimaran Black Marlin vejer kun 1460 kg og kan trailes efter en personbil. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Black Marlin kan trække sine pontoner ind, når der er brug for det ved havneanløb. Det meste af elforsyningen om bord leveres af solcellerne på ruf-taget. Også motoren er drevet af el. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Hvemhvadhvor: Så kom der billeder af sommerliv ved Nordenhuse

Indland

Udenrigsministeriet: Hele verden kan være lukket lige om lidt

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

S-politiker tiltalt 'lille du' og bedt om at passe gryderne: - Respektløst

Annonce