Annonce
Erhverv

Sydfynsk koncertarrangør slår alarm: Masser af falske opslag på Facebook

Lars Aagaard er en af folkene bag Hansted Live. Festivalen er aflyst, men ikke desto mindre bliver der reklameret for den på Facebook. Det er ikke bare irriterende, men også bekymrende, mener han, og det giver en ekspert i it-sikkerhed ham ret i. Arkivfoto: Henrik Nguyen.
En af folkene bag Hansted Live, Lars Aagaard, er stødt på flere Facebook-opslag, som reklamerer for koncerter, som er aflyst. Det bekymrer ham - og med rette, vurderer ekspert i it-sikkerhed

Svendborg: Det er irriterende, fordi det skaber en masse forvirring, og bekymrende er det også.

Det er sådan, Lars Aagaard har det med en række opslag, som for tiden florerer på Facebook.

Lars Aagaard er beværter og en af folkene bag festivalen Hansted Live, som for andet år i træk er aflyst på grund af covid-19-pandemien.

Annonce

- Alligevel bliver vi kontaktet af folk, som har set på Facebook, at den bliver gennemført, siger Lars Aagaard, der har måttet sande, at den er god nok. Altså at de har set det.

- Hvis du søger under "begivenheder" på Facebook, så er der opslag, der reklamerer for flere koncerter, som er aflyst, blandt andet Heartland. Der står, at det er Denmark Online Events, der arrangerer, men der findes slet ikke noget, der hedder Denmark Online Events, siger Lars Aagaard.

Bekymrende

Han har også set det ikke eksisterende bureau reklamere for Høje Bøge Open Air - som jo faktisk bliver holdt.

- Men hvis folk tilmelder sig på opslaget, bliver de jo snydt, siger han med adresse til, at det er SfB, der arrangerer dén begivenhed.

Et eksempel på et af opslagene. Problemet med det er, at Denmark Online Events, som hævder at være arrangør, slet ikke eksisterer. Udklip fra Facebook

Det er ikke første gang, Lars Aagaard oplever fænomenet.

Han fortæller, at han og andre arrangører har anmeldt de falske opslag som såkaldt spam, hvilket kun hjælper kortvarigt.

- De bliver godt nok fjernet, men kort efter dukker de op igen med præcis samme foto og tekst, men med et andet arrangørnavn, siger han.

Helst skarp på, hvad hensigten med de falske opslag er, er Lars Aagaard ikke.

- Men hvis man klikker "deltager" eller "interesseret", så har dem, der har lagt opslaget op, mulighed for at sende private beskeder. Om de så vil udnytte det til at sende reklamer eller installere en eller anden virus, ved jeg ikke. Men jeg synes, det er bekymrende, siger Lars Aagaard.

Annonce

Honningkrukke

Det har Lars Aagaard ret i, vurderer Peter Kruse, der er grundlægger af it-sikkerhedsfirmaet CSIS.

Han forklarer, at ophavsmændene til opslagene kan have alle mulige motiver - og at muligheden for at sende personlige beskeder er kernen.

- Man kan forestille sig, at de bruger koncerten til som en honningkrukke, der skal lokke folk til. Når man først har meldt sig ind i gruppen, kan det være, at man pludselig får tilsendt et link med et løfte om, at man kan købe billige billetter, som man så aldrig får. Jeg kender mange, der er røget i den fælde, siger Peter Kruse.

Det kan heller ikke afvises, at hensigten er at lokke kreditkortkoder ud af folk, oplyser han.

- Det kan også være et link, som installerer en virus, som gør, at en anden kan tage kontrollen over ens computer, siger han.

Annonce

Tag kampen op

Konsekvenserne kan altså være alvorlige, hvis man falder i, og Peter Kruse oplyser, at det ikke er vejen frem at ignorere opslagene.

- Tag kampen op. Støder man på sådan et opslag, skal man rapportere det til Facebook. Jeg ved godt, det er bøvlet, men gør man ikke noget, risikerer man at gøre skade på sig selv og eventuelle andre ofre. Og det har en effekt at anmelde, fordi det tager tid for dem, der står bag, at få opslaget op igen, når Facebook har skudt det ned, siger han.

Annonce

Paraderne op

Peter Kruse opfordrer desuden til at være skeptisk, hvis man modtager et link på Facebook.

- Man skal virkelig have paraderne oppe, for hvis man klikker på det, er man ikke længere under Facebooks paraply, siger han og oplyser, at det slet ikke er kutyme, at arrangører af diverse begivenheder kommunikerer ved at sende folk beskeder på Facebook.

- De fleste sender e-mails, så en tommelfingerregel må være, at bliver der skubbet noget ud med et link, så skal man ikke klikke på det - eller i hvert fald være meget skeptisk, siger han.

Lars Aagaard bekræfter, at Hansted Live aldrig sender beskeder til kunderne via Messenger, og så har han i øvrigt en opfordring.

- Man skal sikre sig, at den arrangør, som er angivet på opslagene, er identisk med den, der faktisk står bag koncerten, siger han.

Annonce
Sport For abonnenter

Sport Fyn vurderer GOG: Farvel til en turbulent sæson

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Drama da bil kørte i lystbådehavnen: To unge gutter reddede ældre mand fra druknedøden

Svendborg For abonnenter

Huset blev fyldt med skoldhedt vand: Mor til tre hjemløs efter voldsomt fjernvarmeuheld

Svendborg

Kæmpevindmøllerne spøger igen: Kommunen afsætter penge til en ekstern rådgiver

Navne For abonnenter

Hoteldirektør: Svendborg høster frugten af flere års investering

Langeland For abonnenter

Afgørelse om affaldsøer nærmer sig: Slaget skal stå ved kirken

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv For abonnenter

Musikforeninger hjemløse efter salg af Arne B: - Vi har et stort problem

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Svendborg

51-årig mand skal fire år i fængsel: Voldtog sin egen datter

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Svendborg For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Svendborg

Sport For abonnenter

De fire her har spillet røven ud af bukserne for Danmark ved EM

Podcast

Lyt til Mortens Madklub: Tre krydderurter fra Falsled Kro sætter duft på dit sommerkøkken

Annonce