x
Annonce
Erhverv

Svensk storbank: Cardlay skal blive til meget mere

Danskeren Mads Krumhardt er chef for svenske SEB's store afdeling for betalingskort. Arkivfoto: SEB
Der skal endnu mere fart på udviklingen i Odense-firmaet Cardlay, siger Mads Krumhardt, der er administrerende direktør i SEB Kort Bank, som vil bruge fynboernes produkt på en million Eurocards. SEB har desuden skudt penge ind og ejer nu 15 procent.

SEB er kendt som en stor svensk bank, hvor store er I, når det drejer sig om kreditkort?

Vi er langt den største i Norden, når det gælder de kort, som bruges af medarbejdere i virksomheder. Vi udsteder især kort med navnet Eurocard, som er et meget kendt varemærke, og har i alt en million kunder i Norden. Vi har cirka 40 procent af markedet og er nummer et i alle nordiske lande.

Hvorfor har I lavet en aftale med et lille firma som Cardlay?

Af to årsager: Dels for at give kunderne nye, smarte tjenester baseret på moderne teknologi til mobile enheder. Og dels for at kunne være en del af et partnerskab om Cardlay med andre banker, så vi deler udgifterne og bruger hinandens viden.

SEB har selv en meget stor erfaring med it. Hvorfor udvikler I ikke selv disse funktioner i stedet for at basere jer på et lille, nyt firma?

Vi er meget dygtige teknologisk, men vores kompetencer er af historiske årsager i en helt anden retning. Vi vil gerne have en partner, der tænker nyt og helt anderledes, og som har sit udgangspunkt i en anden teknologi.

Er det ikke et problem for jer, at Cardlay også vil arbejde sammen med andre banker?

Det svarer til tanken, da bankerne oprettede fælles edb-centraler for at deles om udgifterne. Vores betingelse er, at Cardlays øvrige partnere ikke er fra Norden, så på vores største marked vil vi være de eneste med den teknologi.

Hvad er jeres planer med Cardlay?

Det her er kun det første skridt. De funktioner, Cardlay kan give kunderne i dag, er de mest nødvendige, men det er slet ikke nok. De skal udvikle mange flere tjenester - og gerne i samarbejde med os fra den gamle del af branchen, hvor vi har masser af erfaringer, som de kan bruge.

Hvilke forretningsmæssige fordele giver samarbejdet jer?

Vi giver vores kunder nogle ekstra funktioner, som gør os attraktive for dem i konkurrencen med for eksempel firmakort fra store amerikanske banker. Desuden tjener vi ekstra penge, fordi der er tale om tilvalg, som kunden skal betale ekstra for.

Hvorfor valgte I netop Cardlay?

For det første tror vi på, at firmaet har en stor evne til innovation og nytænkning. For det andet er vi enige om den strategiske retning. Det betyder blandt andet, at Cardlays mål ikke er at promovere sine funktioner under sit eget navn, men i stedet lader de os og andre kortudstedere stå som afsendere overfor slutkunden. Desuden har de den nødvendige kapital - som vi også selv bidrager til i form af et medejerskab.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Vækst uden styring?

Annonce