Annonce
Søsiden

Svendborgs skandaleramte miljøskibe skal gøres færdige i Faaborg

Her og på land i Svendborg havn har statens miljøskibe ligget uvirksomme siden de blev købt brugt i England i november 2015.Om få uger slæbes de væk for ombygning på Faaborg Værft. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Jeg er en glad mand og vi er stolte her, siger værftsdirektør Jan Mortensen, der må vente ti dage med at få ordren endeligt bekræftet.
Annonce

FAABORG/SVENDBORG: Statens skandale-ramte, Svendborg-oplagte miljøskibe Sif og Frigg skal efter al sandsynlighed færdiggøres på Faaborg Værft.

Miljøstyrelsen har tirsdag oplyst, at det sydfynske værft tildeles ordren på ombygningen.

Når der skal tages et forbehold, skyldes det, at der er en ti dage lang frist for indsigelser mod, at Faaborg Værft får tildelt ordren. Først når denne barriere er forceret, kan kontrakten skrives under, understreger Faaborg Værfts direktør, Jan Mortensen, overfor avisen.

- Lige nu er jeg en meget glad mand. Efter alt det arbejde, vil har lagt i det, er vi stolte over, at Miljøstyrelsen har tildelt os ordren, lyder det fra Jan Mortensen.

- Hvis det bliver os, vil skibene blive slæbt fra Svendborg snarest muligt, så vi kan indlede arbejdet med ombygningen allerede i juli, siger Jan Mortensen, der vil vente med yderligere kommentarer til indsigelsesfristen er passeret.


Hvis det bliver os, vil skibene blive slæbt fra Svendborg snarest muligt.

Jan Mortensen, direktør, Faaborg Værft


Orden på ombygningen af de to miljøskibe ligger på omkring 24 mio. kr., har Miljøstyrelsen tidligere oplyst i EU-udbudet. Med i opløbet foruden Faaborg var Assens Skibsværft, Esbjerg Shipyard, Karstensens Skibsværft i Skagen og Jobi Værft i Strandby.

Faaborg Værft har i følge Miljøstyrelsen fået ordren  efter en samlet vurdering af bl. a. pris, kvalitet og leveringstid. Kontrakten ventes underskrevet 13. juli.

Ombygningen i Faaborg indebærer bl. a. en forlængelse af skibene, nyt maskineri og indretning med både kamre til den to mands besætning samt laboratorium.

Siff og Frigg er begge hjemmehørende i Svendborg. Her har de ligget i havn og på land, siden de i 2015 blev købt brugt i England.

I de næsten fem års ventetid har der udspillet sig et forløb, der forlængst af bl. a. politikere og branche-folk er udnævnt til en skandale. Den seneste af en række fadæser og udsættelser skyldtes fejl i materiale fra Kammeradvokaten.

Nu ventes skibene til optag af vandprøver i drift sidst på året.

Overblik: Seks år og fem planer for skift af skibe

2013 Styrelsen beslutter at lade bygge to nye skibe. Realiseres ikke.

2015 Styrelsen køber to brugte skibe. Skibene oplagt i Svendborg siden køb.

2016 Undersøgelse: Sælg de brugt indkøbte skibe og udliciter opgaven. Realiseres ikke.

2017 Undersøgelse: Sælg de brugt indkøbte skibe og køb to nye. Realiseres ikke.

2018 Plan: Skær de brugt indkøbte skibe tværs over og forlæng dem. Realiseres ikke.

2020 Aktuel plan: Forlæng de brugt-indkøbte skibe agterud. 

2020 Kammeradvokaten-fejl udløser ny udbudsrunde..

2020: Ordren på ombygning tildeles Faaborg Værft den 30. juni.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bagsiden

Boblerier: Skadedyr str. XXXXXL

Annonce