Annonce
Søsiden

Svendborg-mesterens pioner-båd: Ærø-værft totalrenoverer luksusyacht fra 1920

Værftsejer Monica Fabricius, HCC Bådeværft i Marstal: - Det er en ære at få lov at renovere den. En meget spændende opgave og stor udfordring for os. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Det er en ære at få lov at renovere den, siger Monica Fabricius fra HCC Bådeværft om stål-sejlbåden fra verdenskendte Abeking & Rasmussen.

MARSTAL: Værftsejer Monica Fabricius åbner indgangen til hallen ved HCC Bådeværft på Marstal havn.

Derinde under teltdugen står et 23 meter langt og hult skrog formgivet af en af yachthistoriens fremmeste konstruktører, Henry Rasmussen - født og udlært bådebygger i Svendborg.

Henry Rasmussen slog stregerne til luksusyachten i 1920. Den oprindelig gaffelriggede ketch blev bygget på hans verdenskendte værft Abeking & Rasmussen i Lemwerder, Tyskland

Annonce


- Der skal helst være noget fra det oprindelige skib.

Monica Fabricius, værftsejer, HCC Bådeværft, Marstal.


Yachten skrev historie. Det var værftets første lystfartøj af stål.

Den 23 meter overalt lange luksusyacht Talisman står totalstrippet og nygrundet kridhvid i teltet - klar til bl. a. helt nyt teakdæk, aptering og teknik. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Nu skal den tyske ejers yacht totalrenoveres.

Talisman, som den hedder, ankom sidste år til HCC Bådeværft, og arbejdet er godt i gang.

Yachten er blevet fuldstændig strippet. Intet dæk, ingen aptering, ingen teknik - bare et hult skrog med nittede plader og spanter sandblæst og grundmalet i hvidt.

Og så alligevel ikke helt blanket af. Lidt overtro kommer ind i billedet i form af det gamle rat, der står ensomt agterude.

- Der skal helst være noget fra det oprindelige skib, forklarer Monica Fabricius og peger i samme forbindelse på det tyske flag ophængt på teltvæggen foran stævnen.

Værftsejer Monica Fabricius og hendes medarbejdere på HCC Bådeværft i Marstal er igang med at totalrenovere en Abeking & Rasmussen-luksusyacht bygget af stål i 1920. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Den var og bliver pioner

Når yachten er færdigrenoveret til næste år, vil den udefra fremstå tæt på den originale 101 år gamle udgave med bl. a. dækshus - såkaldt doghouse - midtskibs.

Selvom yachten i 2006 blev omfattende renoveret i klassisk stil under dæk, skal apteringen ikke geninstalleres. I stedet tilvirkes en moderne aptering i lyse farver og med orange betræk.

Også teknik og maskinfremdrift vil blive af nyeste slags.

- Den var pioner i 1920, og det vil den også på mange områder blive i dag, siger Monica Fabricius.

Den eksklusive yacht har en lang og broget historie, og den har sejlet på verdenshavene under både dansk, tysk og svensk flag.

- Det er en ære at få lov at renovere den. En meget spændende opgave og stor udfordring for os, fastslår Monica Fabricius.

Stålarbejdet udføres af folk fra Assens Skibsværft.

Luksusyachten Talisman fra 1920 ankom sidste år til broen ud for HCC Bådeværft i Marstal. Privatfoto, s/y Talisman.
Talisman under svensk flag. Riggen blev ændret fra gaffel til bermuda i 1955. Privatfoto, s/y Tasliman
Tegning af den oprindelig gaffelriggede Talisman med den Svendborg-fødte Henry Rasmussens signatur i 1919.
Talisman under afstripnings-fasen på HCC Bådevæft i Marstal. Rattet blev stående. Alt andet er væk. Privatfoto, s/y Talisman.
3D-illustration af den kommende aptering på Talisman. Lys og moderne stil erstatter det klassiske mahogni og messing. Ill: s/y Talisman
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Møder massiv kritik: Ingen vil have jobbet - nu søger kommune politibetjente til at passe voldsom og autistisk borger

Annonce