x
Annonce
Søsiden

Styrmanden fra Thurø sejler til OL for anden gang

Mads Strandbæk Klausen, Thurø er førstestyrmand på skoleskibet Danmark - her på vej ind i det nyrenoverede bestiklukaf. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
På en sejlads over Atlanten opererer Mads Strandbæk Klausen med ”den sjove rute” og ”motorskibs-ruten”.

SIDSTE - TOGTET ER AFLYST: Se link nedenfor

ESBJERG: Sydamerika, Caribien, Vestindien …

Når skoleskibet Danmarks førstestyrmand Mads Strandbæk Klausen fra Thurø får trykket på fortælleknappen, kommer logbogen langt omkring.

For ni dage siden slap skoleskibet trosserne i Esbjerg, og midt i april forventes det at ankomme til Caribien. Så afmønstrer Mads Strandbæk Klausen og flyver hjem til Thurø på ferie. Når skoleskibet senere i år anløber Hawaii, påmønstrer Mads Strandbæk Klausen igen for at sejle med til Tokyo.

- Det bliver anden gang, jeg oplever at komme sejlende med skoleskibet til OL. Første gang var i Rio de Janeiro for fire år siden. Det var ret fantastisk, fortalte Mads Strandbæk Klausen, da vi sad på agterdækket og nød en stråle sol foran skibets nyrenoverede bestiklukaf.

Annonce

- Jeg er meget glad for jobbet. Den tunge side er at være væk hjemmefra Thurø i så lang tid. Men sådan er det at være sømand.

- Skarpt øje på vejret

Som førstestyrmand har Mads Strandbæk Klausen både undervisning og funktion af planlægningsofficer. Det sidste betyder, at han sammen med kaptajnen og de tre andre navigatører er med til at tilrettelægge skibets sejlads.

- Vi holder skarpt øje med vejrudsigten. Vindens styrke og retning bestemmer vores rute. Her må vi bare konstatere, at Nordatlanten er Nordatlanten, lyder det fra den erfarne ocean-farer.

Overordnet skal skoleskibet være i Caribien 18.-20. april. Flybilletter til skift af besætning og elever er bestilt, så planen skal holdes. Til gengæld er der elastik i sejlruten. Vejret er kongen - og kaptajnen har det sidste ord.

Den sjove rute - eller …?

I planlægningen af et Atlant-kryds opererer Mads Strandbæk Klausen med “den sjove rute” og “motorskibs-ruten”.

Den sjove - og længste - rute indbefatter et anløb på De Kanariske Øer eller Azorerne for dels at give eleverne en oplevelse og for dels at tage frisk frugt og grønt om bord.

Hvis vejret byder til snarest muligt at snuppe Atlanten og så i sidste ende sejle lidt kryds mellem de caribiske øer og måske rundt Barbados, kan det blive valget.

- Den sjove rute er på 5200 sømil. Den korteste vej, motorskibs-ruten, er på 4000 sømil. Vores gennemsnitsfart er fem knob. Det giver i runde tal en forskel i sejltid på ti dage, forklarer førstestyrmanden.

Mads Strandbæk Klausen nyder sit job på skoleskibet. Han startede som elev i 1978, blev senere styrmand, var væk i en årrække og vendte tilbage i 2009.

- Jeg er meget glad for jobbet. Den tunge side er at være væk hjemmefra Thurø i så lang tid. Men sådan er det at være sømand. Heldigvis har vi et godt rederi, så vi også kan få nogle afløsere, så vi ikke skal sejle fra nu og helt til september, siger Mads Strandbæk Klausen.

Mads Strandbæk Klausen, førstestyrmand fra Thurø, både underviser, planlægger og navigerer om bord på skoleskibet Danmark. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Utrolig stolte

Glæden ved jobbet stimuleres også af en stolthed over skoleskibet:

- Det er ret fantastisk, at vi kan holde det her skib så godt igang. Vi er utrolig stolte over, at vi har fået det opgraderet, levetidsforlænget. Nu kan vi sejle med det i mange år frem og være en god repræsentant for Danmark og det maritime, bl. a. når vi kommer til OL i Tokyo.

En tur i baljen

Jobbet som førstestyrmand på skoleskibet udføres både i land og til søs. Før sejladsen har Mads Strandbæk Klausen været mere eller mindre igang, selvom skibet har ligget uden elever otte måneder på skibsværftet i Esbjerg.

- Vi bruger tid på bl. a. rekruttering af elever og opfølgning af kurser. Jeg har fx været igang her mere eller mindre siden en gang først i december, siger Mads Strandbæk Klausen.

Et par dage før afsejlingen måtte Mads Strandbæk Klausen fx som led i et sikkerhedskursus hoppe en tur fra skoleskibet og ned i Esbjerg havn og bringe sig op i en redningsflåde.

Bestået.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce