Annonce
Fyn

Stort byrådsflertal har lagt klimaplan: Men udskældt beslutning om forbud mod benzin- og dieselbiler er udskudt

Der kommer ikke på denne side af byrådsvalget noget svar på, hvad der konkret skal gøres for blandt andet at give mere plads til cyklisterne og reducere CO2-udledningen fra benzin- og dieselbiler. Beslutningen er udskudt til senest 2023. Foto: Stefan Sommer Jagd
Selv om et stort flertal i Odense Byråd nu står klar med en klimahandleplan, er der fortsat intet svar på, om benzin- og dieselbiler skal forbydes i store dele af Odense. Den beslutning er udskudt til senest 2023, fremgår det af planen.

Odense: - Vi skal handle nu. Og vi skal skabe markante forandringer.

Det er blandt introduktionsordene i den klimahandleplan, alle byrådets partier med undtagelse af De Lokalnationale sent mandag aften enedes om, og som skal indfri de politiske ambitioner om en klimaneutral by senest i 2030.

Men alligevel er den endelige beslutning om især et af de på forhånd omdiskuterede og udskældte initiativer udskudt til senest 2023.

Annonce

Det gælder forslaget om de såkaldte nul-emissionszoner, der forbyder benzin- og dieselbiler i store dele af Odense og kun tillader elbiler på mange af vejene. Det vil skære markant i CO2-udledningen, for transport er en af de helt store syndere i det odenseanske CO2-regnskab, og frem mod 2030 skal den fossile trafik på vejene mere end halveres.

Ifølge handleplanen skal det ske gennem en ny, grøn mobilitetsplan, der blandt andet skal fremme kollektiv transport, cykel og gang, og som skal prioritere den bæredygtige trafik over fossil biltrafik "for eksempel gennem trafikøer, nul-emissionszoner, parkeringsforbud mv."

Intet hoved under armen

Inden en sådan grøn mobilitetsplan kan vedtages, er der imidlertid brug for at gennemføre en række analyser, og derfor kan planen først være klar til politisk beslutning på et senere tidspunkt, fremgår det af handleplanen. Og altså senest i første halvår af 2023.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) afviser, at den udskudte beslutning er prisen for et bredt forlig.

- Jeg får energi af den utålmodighed, der er på klimadagsordenen. Den elsker jeg. Men vi har ikke tid til at tage fejlbeslutninger. Transportomlægninger er ikke helt ukomplicerede, og vi skal ikke med hovedet under armen fare ud og sætte initiativer i gang, vi ikke helt har styr på konsekvenserne af, understreger han.

- Og så har jeg ikke noget selvstændigt mål om nul-emissionszoner. Det kan være et virkemiddel til at få nedsat udledningen af CO2 i transportsektoren, men før vi bruger de hårde virkemidler med at lukke ned, skal vi også have svaret på, hvordan folk så skal transportere sig. Folk binder ikke deres hverdag op på biler for sjov, siger Rahbæk Juel.

Annonce

Lidt til grin

Nul-emissionszonerne har splittet byrådet, og Radikale Venstres Susanne Crawley Larsen var forud for forhandlingerne bekymret for, at en bred aftale ville resultere i "en udvandet handlingsplan". Sammen med både Enhedslisten og SF har hun erklæret sig klar til forbud mod benzin- og dieselbiler på mange af Odenses veje.

- Vi er altså lidt til grin, hvis vi bare skubber de svære beslutninger til næste byråd, har hun sagt.

Og selv om det nu er sket, så kalder hun det alligevel kæmpe stort, at der ligger en klimahandleplan.

- Det er ingen hemmelighed, at der er beslutninger, vi ikke har taget, og løsninger, vi ikke har fundet. Det skyldes både, at det er svære beslutninger, og at vi har brug for mere viden, forklarer Susanne Crawley Larsen.

- Havde vi afleveret den her plan og sagt "værsgo, nu har vi løst klimaproblemerne", så havde det ikke været godt nok. Men vi har aftalt en vedvarende både politisk og organisatorisk opfølgning, og derfor kan jeg godt være i det.

Annonce

For vag

På den anden side står Venstre, der er et af de partier, som i klare vendinger har gjort det klart, at de siger nej til nul-emissionszoner.

Og det fastholder Christoffer Lilleholt, selv om netop den løsning fortsat er nævnt i klimahandleplanen.

- Der er ingen tvivl om, at vi som parti overhovedet ikke synes, at nul-emissionszoner er en fornuftig ting, fordi det har en kæmpe social slagside. Det vil have ekstremt store konsekvenser for odenseanerne. Både dem, som arbejder eller har virksomheder i midtbyen, dem som bor i centrum og for den sags skyld i hele Odense.

- Det er langt bedre, at vi går ad de veje, hvor man ikke bruger tvang, men bruger CO2-fangst, skovrejsning, ålegræs, elbiler og ladestandere. At vi hjælper odenseanerne med at blive CO2-neutrale i stedet for at tvinge dem, påpeger Lilleholt.

Som eneste byrådsparti har De Lokalnationale ikke sat en underskrift på klimahandleplanen, og Christel Gall begrunder det blandt andet med, at aftalen er for vag.

- Det er rigtig fint at undersøge nogle ting, men det er for tidligt at lave aftalen. Hvis jeg tiltræder aftalen nu, ved jeg ikke, om vi reelt ender med et forbud mod alle biler, der ikke kører på el. Jeg vil ikke sige ja, når jeg ikke ved, hvad jeg siger ja til, siger hun.

- Jeg vil hellere tiltræde aftalen senere end at træde ud af den – hvis de andre altså vil have mig med. Jeg er helt med på den grønne omstilling, men alternativerne til bilerne skal være der, og jeg vil være sikker på, at folk kan komme rundt i byen.

Annonce

50 millioner kroner

Klimahandleplanen præsenteres som "den første version af en dynamisk plan", der løbende skal justeres i takt også med nye, teknologiske muligheder. Og den baserer sig på de 10 anbefalinger, byrådet før sommerferien fik i hænderne fra Odenses klima-taskforce med prorektor på Syddansk Universitet og professor i klimaforandring Sebastian Mernild i front.

Med klimahandleplanen lægger byrådet op til, at der ved de kommende dages budgetforhandlinger skal findes 50 millioner kroner til næste år at sætte de første klimainitiativer i værk.

Det indebærer blandt andet etableringen af et klimasekretariat. Og så skal der hvert år aflægges et klimaregnskab.

Annonce
Svendborg

Tag kandidattesten her

Sport For abonnenter

Fem kilometer i Ommel med løbestjernen Abdi Ulad: - Jeg har altid søgt at være selvstændig

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Langeland

Ombudsmanden kræver svar i sag om udrejsecenter: - Det er fandeme klar tale

Sport For abonnenter

Håneretten på spil lørdag: Pytlick versus Pytlick

Fyn

Flere afgange aflyses resten af dagen: Store forsinkelser i togtrafikken på Fyn og i Jylland

Langeland

Fyns Amts Avis mener: Debatten om Rema 1000 har udviklet sig til en farce - her er fakta

Faaborg-Midtfyn

Tomgangsbøder udløser heftig debat: Der er én årsag til, Fyns Politi ikke vil rykke ud

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Lynchstemning i jollehavnen efter stortyveri: - Det er frækt ad helvede til!

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Fyn For abonnenter

Nomineret til Danmarks bedste bager: Fødevarekontrollen fandt ekskrementer og gnavemærker i marengs

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mathias forsyner Odenses finere restauranter med unikke urter og grønt: Nu vil han også sælge grøntsagskasser

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Langeland

Herregård på Sydlangeland i stor udvidelse: Ferielejligheder, mikrobryggeri, røgeri og stor hal til konferencer og fester

Erhverv For abonnenter

Anders Borring har solgt sin virksomhed for over 500 millioner kroner: Nu vil han hjælpe fattige kvinder og børn

Debat

Klumme: Nu falmer skoven og snart er der kommunalvalg

Annonce