Odense: Efter 15 år har den fynske forretningsmand Niels Thorborg solgt it-virksomheden Hesehus på Odense Havn. Køber er QNTM Group, som er ejet af den store svenske kapitalfond Altor, og selskabet har store planer med det fynske firma.
Hesehus, der udvikler avancerede web-butikker, skal være en del af en stor satsning på nordiske digitale virksomheder, og Altor lover fuld støtte til en fynsk erobring af udenlandske markeder.
Lars Hedal, direktør, HesehusDet er det perfekte match, med Altor i ryggen kan vi give den endnu mere gas
Den fynske virksomhed har haft stor succes i Danmark og er på vej ind i Sverige. Omsætningen er i forvejen fordoblet i løbet af de seneste fire år, og lige nu boomer markedet for netbutikker på grund af corona-krisen. Hesehus bliver liggende i Odense, og administrerende direktør Lars Hedal fortsætter i stillingen og som medejer.
Pris: Trecifret millionbeløb
- Jeg har været glad for at eje Hesehus, og jeg er stolt af, hvor langt virksomheden er kommet. Men det er et rigtig godt sted at aflevere stafetten videre til en ny ejer, der har store muligheder for at gøre virksomheden til en succes internationalt, siger Niels Thorborg, der i en årrække har ejet 83 procent af aktierne, mens Lars Hedal ejede resten.
- En ejer som Altor kan hjælpe Hesehus med til at udnytte de store muligheder, og til at vokse i et højere tempo, siger Niels Thorborg.
Prisen er hemmelig, men en kilde med forstand på handel med virksomheder vurderer, at den ligger på et pænt trecifret millionbeløb - altså noget over 100 millioner kroner og formentlig under 500 millioner kroner.
Det er under alle omstændigheder et rigtig godt afkast af den investering, Niels Thorborg foretog, da han først købte aktier i 2006, da virksomheden var meget beskeden.
Det perfekte match
Lars Hedal, der selv var med til at stifte Hesehus i 2002, ser frem til at blive en del af en helt ny nordisk digital koncern, QNTM Group, som Altor onsdag offentliggjorde, at fonden vil bygge op.
- Det er det perfekte match, siger han.
- Med Altor i ryggen kan vi give den endnu mere gas. Der er et meget stort potentiale for vores produkter, og vi vil gå ind i nye lande i et hurtigere tempo end ellers. Nu har vi styrken til at ansætte de nødvendige nye kolleger, og vi kan trække på en meget stor erfaring med international ekspansion, siger Lars Hedal.
Hesehus udvikler web-butikker målrettet de mest krævende kunder. De høje krav gælder teknologien og integrationen bag netbutikken, og de gælder den oplevelse kunden har i forbindelse med købet.
En af de mest betydende kunder har været Matas, som flere gange har vundet priser for sin netbutik. Andre kunder er Dinex, Babysam, Fristads Kansas Group og Davidsen.
Hesehus A/S
It-virksomhed, der udvikler og sælger software til webbutikker.
Adresse på Odense Havn.
Stiftet 2002 af Lars Hedal, Jacob Kruse og Mads Brohus under navnet Hedal Kruse Brohus. De to sidstnævnte forlod virksomheden i 2010.
Initiativtager og investor Helge Munk var bestyrelsesformand til 2005, derefter har Erik Laumand siddet på posten.
Ud over stifterne var aktionærerne i begyndelsen Helge Munk og en række af reklamebureauet Nørgård Mikkelsens ejere. Fra 2006 købte Niels Thorborg de øvrige investorer ud og senere to af de tre medstiftere.
Virksomheden oplyser ikke sin omsætning men fortæller, at den er fordoblet siden 2016.
Overskuddene har i de seneste tre regnskabsår ligget mellem 6,1 og 8,6 millioner kroner før skat.
Antallet af ansatte er steget fra 76 til 108 i de seneste tre regnskabsår. I dag er der 111.
Direktøren for den nye QNTM Group, Eivind Roald, lover, at der kommer endnu mere vækst i Odense-virksomheden.
- I løbet af de første 12-18 måneder vil Hesehus være til stede i hele Norden. Derefter begynder vi på resten af Europa, og ambitionen er at gøre den til en global virksomhed. Vi er i stand til at levere den nødvendige kapital og viden til at trænge ind på nye markeder, og vi har også mulighed for at opkøbe andre virksomheder og lade Hesehus vokse på denne måde, siger Eivind Roald.