Annonce
Erhverv

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

Flybilletten bliver markant dyrere, hvis der indføres afgifter på flybrændstof, viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Annonce

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

Annonce
Langeland For abonnenter

Forslag om statslig lånegaranti på huskøb: - Det er et godt skridt på vejen, men det gælder ikke erhvervsdrivende

Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Aftale om støjskærm endeligt på plads: Forventes færdig i 2023

Ærø For abonnenter

Dyr dame: Ellen er 40 millioner dyrere end planlagt

Sport

OB har den ene støvle i pokalsemifinalen

Svendborg

Solouheld i Svendborg: Politi og beredskab massivt til stede

Flertal afsætter én milliard til trængte sygehuse

Langeland For abonnenter

Her er ugens bolighandler på Langeland

Fyn For abonnenter

Link til artikel med opdaterede corona-tal fra din kommune

Erhverv

Minister om trawlfri zone: En hjælp til fiskerne

Faaborg-Midtfyn

Bentes brunsvigere blev et stort hit: Men nu er det slut - bageri lukker ned efter 26 år

Se Danmark: Danmarks måske billigste gård

Debat

Klumme: Der er håb derude

Sport For abonnenter

Søndagsnavne med flere folk fra Hall of Fame i Ådalen og italiensk glæde over Christian Eriksens optræden samme sted

Sport

Svendborg Rabbits sejrer ovenpå corona-nedtur: - Jeg skal ikke lægge skjul på, at det ikke blev den kamp, vi havde håbet

Annonce