Annonce
Søsiden

Støj- og røgfri: Ærøxpressen kan sejle på strøm hele vejen

Der er klinisk rent og masser af plads i Ærøxpressens rum til el-motorer. I forgrunden den ene motor og gear. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Ved nedsat fart ville den nybyggede hybrid-færge på Marstal-Rudkøbing allerede nu kunne sejle på udelukkende batterier under hele overfarten - ligesom Søbys Ellen.

MARSTAL: Hvis det skulle være, kan den nybyggede m/f Ærøxpressen sejle på udelukkende batterier under hele overfarten Marstal-Rudkøbing.

Det oplyser Marstal-rederiets tekniske rådgiver, skibsingeniør Lars Jordt til Søsiden.

- Ja, teoretisk kan vi gennemføre en overfart med slukkede diesel-motorer med energi levereret af strøm fra kun batterier. Men det kræver, at vi sejler med lavere hastighed end normalt, og så kan vi ikke overholde fartplanen, forklarer Lars Jordt.

Ved lav last kan den hybrid-drevne m/f Ærøxpressen drives frem af mere batteri-kraft, end når den har større last af biler og passagerer. Ved større last skal dieselmotorerne igang, og batteriernes energi anvendes så kun under anløbene i Marstal og Rudkøbing.

At de de to systemer både kan fremdrive færgen i parløb eller hver for sig, giver Ærøxpressen en høj grad af driftssikkerhed. Står brændstof-delen af, kan batterier alene levere kraften til propellerne - eller omvendt.

Annonce
Ærøxpressen, der indsættes på Marstal-Rudkøbing onsdag den 18. december, er den første hybrid-færge i Det Sydfynske Øhav - og efter Søby-Fynshavs m/f Ellen den mest miljøvenlige. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

- Stor driftssikkerhed

- Installationen er lavet, så vi har en meget stor redundans. Det styrker driftssikkerheden. Hvis vi fik fx vand eller diesel-pest i vores brændstof, ville vi kunne sejle i havn med langsommere fart kun med brug af energi fra batterierne, siger Lars Jordt.

Hvordan forholdet mellem batteri-drift og diesel skal være i den daglige sejlads mellem Marstal og Rudkøbing, skal baseres på praktiske erfaringer gjort af færgens besætning. - Vi vil teste, hvornår det er hensigtsmæssigt at switche fra diesel til batteri.

- Vi har allerede under en prøvetur i Ringkøbing Fjord sejlet kun på batterier. Det fungerede upåklageligt, siger Lars Jordt. På den daglige drifts sidste tur fra Rudkøbing til ladestationen i hjemhavnen Marstal, vil Ærøxpressen bruge så meget af batterikapaciteten som muligt.

- Måske slår vi over og kører på kun en diesel-motor. Ved lavt niveau kan den ene diesel godt levere kraften. Det giver også en ekstra driftssikkerhed, understreger Lars Jordt.

Lavt og højt niveau

M/f Ærøxpressens to styk 750 hestes diesel-motorer kan køre med to omdrejningstal. Lav hastighed bruges, når batterierne ikke skal lade eller kun skal lade lidt.

Der gasses op til højt omdrejnings-niveau, hvis der skal lades meget på batterierne. Det aktiveres også ved mange passagerer og biler om bord eller hvis vejret byder det.

Det kan også forekomme når færgen fx sejler på lavt vand som i løbene ud for Marstal og Rudkøbing. Det kræver ekstra kræfter på propellerne.

Skibsingeniør Lars Jordt, Ærøxpressens tekniske rådgiver: - Hvis det skal være, kan den kan godt sejle på batteri-strøm hele vejen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Batteriernes bagside

Driften på konserveret strøm - batterier - har også en bagside:

- Problemet med batterierne er, at man faktisk kun kan bruge omkring halvdelen af den kapacitet, de reelt indeholder. Det er muligt at bruge det hele, men så slider man for hårdt på batterierne. Det skal også tages med i overvejelserne i den daglige drift, siger Lars Jordt.

Forskellige fabrikater

Ærøxpressens lithium-ion batterier er luftkølede og af fabrikatet Corvus fra verdens batterifærge-førende land, Norge. På de kommunale Ærøfærgernes rute Søby-Fynshav fremdrives elektriske Ellen af vandkølede batterier fra schweiziske Leclanché.

Det er disse batterier, der i stort omfang netop er udskiftet på den nybyggede færge. De forskellige fabrikater og systemer gør - alt andet lige - at de to moderne Ærø-færger ikke kan hjælpe hinanden med batteri-lån.

Noget lignende skete ellers, da Ellens defekte bovpropel-motorer blev lyn-hjulpet af Ærøxpressens dengang uinstallerede motorer opbevaret på værftet i Hvide Sande.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce