Annonce
Søsiden

Sovende rederi købte medarbejderejet overfart

Det er meget kringlet, men den er go’ nok: M/f Lolland på Langelandslinjen er ejet af Samsø-Linien, mens færgens overfart, Spodsbjerg-Tårs, drives af Molslinjen, som er ejet af en svensk kapitalfond. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Færgen Lolland på Langelandslinjen er kommet i ejerfællesskab med bl. a. m/f Nakkehage fra tidligere Rudkøbing-Vemmenæs.

SAMSØ: Historien om Samsø-Linien hører til de indviklede. For eksempel ejer rederiet tre færger. Ingen af dem sejler på Samsø. En af dem sejler til og fra Langeland. De to andre krydser Isefjorden.

Samsø-Linien A/S har gennem en årrække haft status af såkaldt ”sovende rederi”. Det vil sige et rederi uden egne ruter eller anden sejlads. Nu er rederiet ”vågnet”.

Samsø-Linien overgik tidligere i år til sejlads-aktiv tilstand, da det finans-solide foretagende opkøbte det over 100 år gamle Hundested-Rørvig Færgefart A/S.

Annonce

Dermed indehaver Samsø-Linien tre færger: Lolland på Spodsbjerg-Tårs samt Nakkehage og Isefjord på Hundested-Rørvig.

FAKTA: Hundested-Rørvig - færgefart siden 1917

Færgeoverfarten Hundested-Rørvig ved udmundingen af Isefjord i Kattegat har eksisteret siden 1917. I de første år som passagerfærgeri og fra 1928 med en bilfærge.

Fra 1959 sejlede det familieejede rederi med to egne bilfærger, m/f Korshage og m/f Skansehage, begge bygget af træ. Gennem historien har rederiet haft tre færger med navnet Korshage.

Den oprindelige Rudkøbing-færge, nu m/f Nakkehage, blev i 1985 overfartens første færge bygget af stål.

Fra 1980 har overfarten i forskellige konstellationer været ejet af medarbejdere.

I 2013 fik overfarten leveret den Bangladesh-nybyggede m/f Isefjord som dækslast på en heavylifter.

I februar i år blev det 104-årige rederi overtaget af Samsø-Linien.  sosn

Familie-start i 1917

Lidt overfartshistorie.

Den altid veldrevne pendulrute over Isefjord var fra starten i 1917 familiejet. Derefter fulgte en årrække med forskellige konstellationer af medarbejder-ejede aktier. Den model løb tiden fra, og samtidig havde Samsø-Liniens bestyrelse besluttet at se sig om efter en mulighed for igen at blive et aktivt rederi efter i en årrække at have drevet begge Samsø-ruter.

Efter forhandlinger faldt brikkerne på plads, og 1. februar i år overtog det fondsejede, Samsø-baserede selskab overfarten Hundested-Rørvig.

Hundested-Rørvigs stabile andenfærge, m/f Nakkehage, forbandt for næsten 60 år siden Rudkøbing og Vemmenæs og i en slutfase Siø. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Hundested-Rørvigs førstefærge, m/f Isefjord, blev bygget i Bangladesh og fragtet på heavylifter til Hundested. I følge Hundesteds-rederiets historieskrivning kom ideen til billig bygning i Bangladesh fra en Ærø-maskinmester, der på et kursus havde mødt en kollega fra Hundested. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

- Der kan komme mere

Bestyrelsesformand i Samsø-Linien, John Steen-Mikkelsen vil ikke overfor Søsiden udelukke, at der kan komme flere opkøb:

- Hvis der byder sig en passende mulighed for opkøb af et mindre, privatejet rederi, ville vi da overveje det, siger John Steen-Mikkelsen:

- Aktuelt følger vi også udvikling på brændstof-fronten. Her skal vi som andre rederier have fundet et alternativ inden 2030.

John Steen-Mikkelsen, bestyrelsesformand i Samsø-Linien A/S: - Der kan komme flere opkøb. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce

M/f Lolland skal skifte ejer

Og så er der den med Samsø-Liniens ejerskab af m/f Lolland på den Molslinjen drevne rute Spodsbjerg-Tårs.


I 2010 besluttede vi i Danske Færger at opgradere på Spodsbjerg-Tårs med to store, nybyggede færger.

John Steen-Mikkelsen, tidligere direktør i Danske Færger, nuværende bestyrelsesformand i Samsø-Linien


Vi skal tilbage til, da rutens daværende ejer, Danske Færger, drev overfarten på Langelandsbælt. Dengang var John Steen-Mikkelsen direktør i Danske Færger:

- I 2010 besluttede vi i Danske Færger at opgradere på Spodsbjerg-Tårs med to store, nybyggede færger. På det tidspunkt havde vi brugt mange penge på at rekonstruere selskabet. I konstruktionen indgik det gamle Samsø-Linien. Dette selskab hjalp med finansiering af den ene færge og chartrede den ud til os i Danske Færger. Havde det været tre-fire år senere, havde vi haft pengene selv, forklarer John Steen-Mikkelsen.

M/f Lolland er af Samsø-Linien chartret ud i 12 år. Det betyder, at chartren på den 2012-nybyggede færge udløber i 2024. I følge kontrakten skal ejerskabet af færgen senest til den tid overtages af Molslinjen-koncernen.

Annonce

Værft gik konkurs

Det skal også lige med, at m/f Lolland på det tyske byggeværft i første omgang fik påmalet navnet Samsø af Sælvig. Det skyldes, at Danske Færgers nybygningsordre oprindelig lød på tre ens færger - en til Samsø og to til Langelandsbælt.

Værftet gik konkurs, og den tredje færge blev aldrig bygget færdig. Derfor fik samsingerne ikke dengang en nybygget færge.

Begge de allerede færdige færger røg derimod til Langelandsbælt, og m/f Samsø navne-skiftede til m/f Lolland af Tårs. Før færgens igangværende ommaling kunne det første navn og hjemhavn anes på skroget.

Se rigtig godt efter her. Billedet er fra før  Spodsbjerg-Tårs færgen Lolland blev malet i de nuværende grå farver. Inde under navnet "Tårs" kan anes, at det oprindelige navn "Sælvig" er blevet overmalet. Mindre tydeligt er det, at der under "Lolland" har stået "Samsø". Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Møder massiv kritik: Ingen vil have jobbet - nu søger kommune politibetjente til at passe voldsom og autistisk borger

Annonce