Annonce
Svendborg

Småøernes afløserfærge: Indlysende ide, men for få vil binde sig

En standardisering af småøernes færger synes at være en indlysende ide, men for få kommunale færgerederier har givet bindende tilsagn om, at de vil chartre en fælles afløserfærg. Derfor afsøges nye muligheder omkring økonomien. Illustration: Færgesekretariatet
I Ærøskøbing vil det nationale Færgesekretariatet arbejde videre med at realisere det pause-stillede projekt.

Færgesekretariatet i Ærøskøbing har sat den ambitiøse plan om en fælles afløserfærge for danske småøer på pause.

Planen er, at afløserfærgen dels skulle udfylde et aktuelt behov, som de fleste småøer har og dels skulle bane vejen for en standardisering af færgelejer og færger.

I øjeblikket har de godt 20 bilfærgebetjente småøer groft sagt hver sin standard for, hvordan et færgeleje og en færges til- og frakørsel skal udformes. Denne babylonske tilstand skaber som oftest problemer, når en småøs faste færge årligt dokkes i måske en uge.

Under dok-opholdet afskæres øerne fra overførsel af biler og større godsmængder. Det gælder fx Strynø, Drejø og Skarø. Her kan afløserfartøjerne kun medtage passagerer.

Når bygning af en fælles, universel afløserfærge er sat på pause, hænger det sammen med, at for få kommuner har givet bindende tilsagn om at ville benytte færgen. Dermed kan færgens drift ikke hænge sammen:

- De bindende tilsagn ligger samlet på den forkerte side af et halvt års udchartring. Det er for lidt til, at vi aktuelt vil kaste os ud i at bygge en færge til projektet, siger Færgesekretariatets leder Jan Fritz Hansen til Koøjet.

Jan Fritz Hansen oplyser, at Færgesekretariatet arbejder videre med at realisere projektet. I øjeblikket forhandles der fx med et par kommuner, der måske vil chartre færgen som ekstra kapacitet i højsæsonen. Det kan bringe projektet nærmere en realitet.

Også en konference i august med deltagelse af bl. a. Dansk Metal og pensionskasser kan åbne for muligheder, vurderer Jan Fritz Hansen. Temaet er investering i transport-sektor.

- Vi håber at have afklaret projektets fremtid i år. Hvis økonomien falder på plads, kan afløserfærgen være sejlklar i 2021 eller 2022, siger Jan Fritz Hansen.

Det er tanken, at færgen også skulle kunne anvendes til andre formål - fx forsøgsopgaver for maritimteknologiske virksomheder. Planen er, at afløserfærgen får base i Svendorg.

Annonce
Den allerede konstruerede færge indrettes med udskiftelige moduler, så den ville kunne betjene flest mulige småøer. Ill: Odense Maritime Technology / OMT.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Et godt kompromis styrker kampen for cykelsti

De bløde trafikanter har lidt barske kår, hvis de vil tage cykelturen fra Ollerup til Svendborg - eller den modsatte vej. Derfor er det både glædeligt og forløsende, at der er ved at forme sig et fællesskab og en fælles front, som kæmper for en cykelsti, der kan gelejde cyklisterne sikkert rundt om Hvidkilde Gods. Den ene løsning har ikke nødvendigvis været bedre end den anden, men økonomien i forslagene har set forskellig ud. Nærmere bestemt har der tegnet sig et billede af, at den sydlige løsning koster halvt så meget som den nu fravalgte model. Og netop kroner-og-ører-spørgsmålet kan få afgørende betydning for, om projektet lader sig realisere. Der er jo et endnu et pænt stykke til målstregen. Vigtigt er det dog, at det nu er lykkedes at samle de vigtigste interessenter, og at de nu arbejder i helt samme retning. Målet har jo hele tiden været det samme, det er blot vejen - helt bogstaveligt - dertil, der har været forskellig. Betydningen af, at der nu er samlet en fælles front i projektet, er stor. Den lokale uenighed ville nemlig let kunne vise sig at være den største forhindring. I stedet kan der nu med langt større vægt arbejdes videre med at få overbevist de mennesker, der sidder på pengekassen, om, at det er en fremragende idé at etablere en cykelsti syd om søen ved Hvidkilde. Det vil muligvis give lidt udfordringer, når regningen skal betales, fordi staten med den ønskede placering ikke entydigt skal dække udgifterne, og Svendborg Kommune er jo ikke just ved muffen. Men måske kan der laves en fornuftig handel mellem stat og kommunen, så det hele kan gå op i en højere enhed. Det kompromis, der er indgået, har naturligvis krævet, at de involverede har været klar til at bøje sig lidt mod hinanden, og at de har bilagt striden. Det er nu sket. Tydeligst har gruppen, der plæderede for en cykelsti helt tæt på godset, bøjet sig, men det skal ikke ses som et tegn på svaghed. Reelt er den stærkeste vel egentlig den, der bøjer sig mest. Det er nemlig her viljen til at nå i mål vises allertydeligst. Så kan det sagtens være, at tilfredsheden ikke er helt i top hele vejen rundt undervejs i processen, men sådan er det jo nogen gange, når kompromisser skal findes. Nu er det første delmål lykkeligvis nået, og målet er stadig intakt. Og nu kan der sendes et entydigt signal til Vejdirektoratet med en vished om, at opbakningen til projektet ikke undermineres af interne uenigheder om, hvor cykelstien skal placeres.

Annonce