Annonce
Ærø

Skonnerthavn: Flot besøg i Marstal

Flere af de 12 skonnerter, der havde ligget til kajs i Marstal Havn, stævnede ud mod andre havne tirsdag formiddag. Foto: rahda
Ikke færre en 12 skonnerter lå til kajs i Marstal Havn tirsdag formiddag. Det glæder Erik Kromann, som har åbne arme for endnu flere.

- Spring loose, lyder det fra Regina Maris, da den lægger fra kaj, og straks begynder besætningsmedlemmerne at trække i torvene.

Kort forinden har Zephyr lagt fra kaj, længere nede i havnen er PippiLotta på vej ud i havneløbet. Faktisk har man kunnet tælle hele 12 skonnerter i Marstal Havn tirsdag formiddag, skal man tro museumsleder på Søfartsmuseet Erik Kromann. Og havnens mange master er selvsagt noget, der glæder den gamle søulk.

- Jeg er meget tilpas med det. Det er altid godt med nogle høje master, det pynter på enhver havn. Her i morges var der 12, det er hovedsageligt tyskere og hollændere, der plejer at være her, og det er jo en fornøjelse for os, der har blåt blod i årene, men også for mere jordbundne sjæle.

Annonce
Der var mange høje master at spotte i Marstal Havn tirsdag formiddag. Foto: rahda

Plads til flere

Selvom Marstal Havn oprindeligt er en skonnerthavn, er det længe siden, man har haft 12 af slagsen i havnen på én gang. For Erik Kromann viser det, at Marstal Havn stadig er et søgt sted.

- For det første ligger vi godt for de havne, de stævner ud fra, og vi er en stor havn, der kan rumme mange skibe. Og så er det oprindeligt en skonnerthavn – folk kommer her for at opleve det autentiske, og her er jo også andre skonnerter at kigge på.

For Erik Kromann gælder det om at fastholde anløbene og optimere faciliteterne, så havnen bliver endnu mere modtagelig for dem.

- Vi har sørget for at gøre plads til dem. Der er nogle ting, der skal opgraderes, men det er man også opmærksom på politisk, ligesom det er vedtaget, at beddingerne skal gøres klar, siger Kromann.

- Vi har åbne arme for flere end de 12, der var her i formiddags.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Dengang: Håndskrivende forfatter

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Godt initiativ af Ærøexpressen

Det er nogle entreprenante mennesker, der står i spidsen for Ærøexpressen. Først lykkedes det dem at skrue en forretningsmodel sammen, der har gjort det muligt at oprette ruten mellem Marstal og Rudkøbing, og nu har de ganske logisk tænkt et skridt videre. For hvad gør de gående passagerer, der skal videre til Svendborg, når først de er gået i land i Rudkøbing? De tager selvfølgelig en bus. Som Ærøexpressen har entreret med. Ja, det virker jo logisk, men derfra til at lave en økonomisk realistisk model er der et lille stykke vej. Fra at lave modellen til reelt at kunne føre den ud i livet er der yderligere et stykke vej. Men det ser ud til, at det bliver en realitet, at passagerer, der rejser fra Marstal til Rudkøbing, formedelst en merbetaling på 15 kroner kan blive fragtet videre til Svendborg. Det lyder overkommeligt. Og det lyder fornuftigt. Kunderne skal jo have den bedst mulige oplevelse og bedst mulige service. Tiden vil naturligvis vise, om modellen er interessant nok for tilstrækkeligt mange af passagererne på ruten. Men antallet af mennesker, der skal rejse med videre fra Rudkøbing til Svendborg, for at konceptet kan holdes bæredygtigt, er ganske begrænset. Seks passagerer for at være helt præcis. Det lyder som et forsigtigt og jordbundet skøn, og det er ganske fornuftigt. For det er svært at forudse hvor mange, der faktisk kan være interesseret i tilbuddet. Det bliver meget spændende at se, hvordan færgeruten bliver modtaget. Opbakningen har været stærk og imponerende - der skal en hel del til for at banke så stort et projekt sammen helt fra bunden. Samtidig er det også tydeligt, at der ikke hviles på laurbærene. Planerne fintænkes og udvides. Det er jo også sådan noget, der skal til, når et produkt skal optimeres, og det skal den slags projekter. Successen afhænger nemlig af, hvor stærk en pakke, kunderne kan få serveret. Og hver gang der bygges en forbedring på produktet, stiger sandsynligheden for, at det bliver en succes også. Om alt går vel sejles den første tur fra Marstal til Rudkøbing om en måneds tid, og der kan kun krydses fingre for, at alt går vel. Allerede nu er det dog værd at nikke anerkendende for det forarbejde, der er gjort, og de tiltag, der er sat i søen for at give passagererne den bedst mulige service. Det ser allerede nu lovende ud. Nu venter vi bare på jomfruturen.

Annonce