Annonce
Søsiden

Skipper om færgen fra 1955: Den sejler godt

M/f Nakkehage på Hundested-Rørvig har i følge skipper Benly Thrue en fin manøvredygtighed, men maskinkraften på to gange 600 hk Volvo er i underkanten. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Benly Thrue roser den gamle færge fra Rudkøbing-Vemmenæs for fin manøvredygtighed.

HUNDESTED: Nostalgien trækker. Især om sommeren kommer passagerer op ad trappen til Nakkehages styrehus for at få et kik ind på de historiske herligheder:

- Bliver det for meget, sætter vi en snor tværs over, fortæller Benly Thrue.

Han er skipper på den tidligere Rudkøbing-færge og har over 50 års erfaring til søs. Benly Thrue har bl. a. haft hyre i Svendborgs Stevns-rederi disponeret af det lokale A. E. Sørensen og har i 32 år sejlet i Københavns Universitets skib til uddannelse af marinbiologer.

Annonce
- De unge er ikke meget for ratstyring, fortæller skipper Benly Thrue. Foto: Søren Stidsholt Nielsen


Siden 2008 har Benly Thrue sejlet på færgerne over Isefjord. I dag er han afløser-skipper på Nakkehage:

- De har været meget fremsynede, da de konstruerede den. De separate ror- og propeller i begge ender er i princippet ligesom shuttler på moderne skibe, fx som på vores Isefjord. Det gør færgen ekstremt manøvredygtig, forklarer Benly Thrue.

Unge ikke meget for ratstyring

Nakkehage sejles mest af tre ”gamle” ansatte. De unge nyuddannede søfolk er ikke meget for ratstyring.


Jamen det er ligesom i en bil, har jeg forsøgt at forklare dem.

Skipper Benly Thrue, m/f Nakkehage på Hundested-Rørvig.


- Jamen det er ligesom i en bil, har jeg forsøgt at forklare dem.

Tidligere havde Nakkehage et upålideligt trykluft-system. Det er skiftet til hydraulik. Selvstyrerens relæer er de originale med lydstærke klik efter 1955-norm.

- Den sejler godt, fastslår Benly Thrue:

- Det er sjældent, at vi må opgive på grund af vejr. Problemet med den er, at den har for lidt maskinkraft.

FAKTA: M/f Nakkehage

Færgen blev bygget på Skibsværft Toft i Gråsten i 1955 som m/f Vemmenæs til Rudkøbing-Vemmenæs Færgerute i Rudkøbing.

M/f Vemmenæs sejlede på Rudkøbing-Vemmenæs fra 6. august 1955-30. september 1960.

Da Siøsundbroen stod klar, skiftede færgen rute til Rudkøbing-Siø den 1. oktober 1960. M/f Vemmenæs sejlede lige til Langelandsbroens åbning, 10. november 1962.

M/f Vemmenæs”var oplagt i Rudkøbing Havn, indtil den den 24. marts 1963 blev overtaget af Lillebælts Overfarten A/S i Assens til betjening af Årøsund-ruten. Navneskifte til m/f Sønderjylland. Færgen sejlede på denne rute i næsten ti år.

M/f Sønderjylland overtages 4. januar 1973 af Louis B. Grau, Snekkersten for betjening af Samsø-ruten Hou-Sælvig. Navneskifte til Lis Grau.

M/f  Lis Grau overtages 27. maj 1979 af Hou-Samsø Ruten Aps, Samsø og fortsætter på ruten indtil 1985, uændret navn. Færgen overtages 21. maj 1985 af H-R Formue- administration A/S i Hundested og indsættes i august samme år på Hundested-Rørvig. Nyt navn: Nakkehage. Indsættes sommeren 1985.

M/f Nakkehage overtages 1. juli 2006 af det nuværende rederi, Hundested-Rørvig Færgefart A/S, fra 1. februar 2021 ejet af Samsø-Linien.

Hoveddata: Længde overalt 37 m, bredde 9,25 m, dybgang 1.9 m. Kapacitet ved levering: 200 pas- sagerer, 35 personbiler (Idag: ca.  22 bredere, nutids- personbiler).

Originalt maskineri: Alpha 2x295 hk fra 1955-1974. Derefter og i dag to stk. Volvo Penta a 600 hk. Færgen har ror og propel både for og agter. Servicefart 9 knob, topfart 10 knob. Sejltur Hundested-Rørvig er ca. 25 minutter. SSN

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Møder massiv kritik: Ingen vil have jobbet - nu søger kommune politibetjente til at passe voldsom og autistisk borger

Annonce