Annonce
Fyn

- Skær den over, Sunke, sagde de - men Sunke fortsatte: Nu søsætter han snart Unda fra 1914

Jørgen Sunke har arbejdet mere end 5000 timer på at restaurere den 107 år gamle kapsejler, men nu er han fem år senere ved at være i mål, så Unda kan komme i vandet. Foto: Helle Nordström
Unda - en sjælden 8mR-båd - skulle have været færdigrestaureret i 2019, men Jørgen Sunkes projekt var mere tidskrævende, end han havde regnet med. Men i år bliver den færdig, og så har han havnens smukkeste båd, er han sikker på.

Kerteminde: - I år skal jeg blive færdig med den og få den i vandet. Mine børn spurgte forleden: Hvor mange kender du, der sejler, når de er over 80 år gamle. Jeg måtte jo erkende, at det ikke er så mange. Så med mine 75 år skal det være nu, hvis jeg også skal nå at få fornøjelse af at sejle i den, siger Jørgen Sunke, der siden 2017 har arbejdet med at restaurere Unda, en kapsejladsbåd af typen 8mR.

Da han kastede sig ud i projektet, sagde folk til ham, at han var tosset i hovedet.

- En bådebygger fra Marstal sagde til mig: Stop Sunke. Skær den midt over og smid den ud, griner han.

Annonce

Sunke skar den ikke over. Han startede fra en ende af - uden at ane, hvad det var han kastede sig ud i.

- Jeg var jo nok lidt naiv, erkender han.

- Men til gengæld får jeg den smukkeste båd i havnen. Det er da i hvert fald planen.

Fortryder ikke

Unda, som båden hedder, blev bygget i 1914. Det var egentlig planen, at den skulle være klar til at komme i vandet i 2019. Det lykkedes ikke, og det lykkedes heller ikke i 2020. Men nu er Jørgen Sunke så langt med projektet og tror så meget på det, at han har sat sin Ylva til salg.

Et af de store projekter, der fortsat venter forude, er at få fjernet det overskydende gummi fra fugningen af teaktræsdækket. Foto: Helle Nordström

- Det har kostet tid, blod og tårer, men jeg har aldrig fortrudt, at jeg kastede mig ud i det. Jeg kan godt lide at skabe noget med hænderne. Og det, jeg har lavet med Unda, er håndværk hele vejen igennem. Der er ikke ret meget, jeg ikke har udført selv. Men jeg har trukket på et stort netværk af folk, der har forstand på at bygge både. Det havde jeg jo ikke, da jeg begyndte, fortæller han.

- Jeg har blandt andet rådført mig meget med Walsteds Bådeværft på Thurø. Det er et af de få steder i verden, der kan lave de klassiske træskibe korrekt og kan det gamle håndværk. De har heldigvis rost mig for mit håndværk, beretter han med stolthed.

Annonce

Sat sit eget præg på Unda

Der var meget, Jørgen Sunke måtte lære undervejs i restaureringen af Unda.

Jørgen Sunkes omhyggelige håndværk omfatter blandt andel flere tusinde små træpropper, der er sat oven på hver eneste bolthoved i båden. Foto: Helle Nordström

Alene at skifte træ i stævnen kom til at tage ham et halvt års arbejde. Men så har han også selv hugget egetræet til med økse. Og hækken blev en tilsvarende stor og tidskrævende opgave.

- Dem, der var gået i gang med at ville sætte den i stand, havde savet en meter af hækken. Jeg troede bare, at jeg så kunne sætte en ny meter på. Men nej, jeg skulle arbejde mig fem meter tilbage på skibet og starte forfra.


Jeg ville egentlig gerne have ladet den stå i mahogni, men da der er udskiftet temmelig meget træ alle vegne, ville den komme til at ligne en spættet sæl.

Jørgen Sunke, selvlært bådebygger


Selvom Jørgen Sunke laver alting så originalt som muligt, er der steder, hvor han må opgive:

- Oprindeligt var Unda samlet med kobbernitter og -nagler. Men det kræver to mand at udføre det arbejde, og da jeg kun er en, har jeg måttet sætte rustfi skruer og bolte i, forklarer han.

- Og jeg har jo også sat mit eget præg på den ved at lave en lille overdækning, så der bliver lidt mere plads under dæk. Oprindeligt har der slet ingen overdækning været, da båden er skabt som kapsejler, men jeg vil jo bruge den til tursejlads.

Annonce

En sjældenhed

Selvom Unda er bygget i smukt og kostbart mahogni, kommer den til at fremstå hvidmalet.

- Det er faktisk sådan, den altid har set ud - i hvert fald helt tilbage fra 1920, har jeg set på gamle billeder, fortæller han.

- Jeg ville egentlig gerne have ladet den stå i mahogni, men da der er udskiftet temmelig meget træ alle vegne, ville den komme til at ligne en spættet sæl - til trods for, at jeg har prøvet med bejdse. Det blev bare for uensartet.

Jørgen Sunke fik i 2016 båden gratis mod at love at redde den. Men gratis er den bestemt ikke længere. Ud over de mange tusinde arbejdstimer har den også kostet et betragteligt beløb i "reservedele".

- Alene det at købe 450 meter teaktræslister til dækket var kostbart.

Nu får Jørgen "stamtræ" på Unda

Jørgen Sunke overtog i 2017 Unda fra seks mand, der havde slået sig sammen om at restaurere båden, men måtte opgive.

Ud over, at han vidste at Unda blev bygget i 1914, vidste han ikke meget om den.

Mne han fik uventet hjælp, så han nu har en liste over omtrent samtlige tidligere ejere.

- Jeg blev en dag ringet op af en vildt fremmed mand, der havde set min side på internettet (Unda.dk). Han syntes, at det var ærgerligt for mig ikke at have listen over tidligere ejere, så den ville han lave til mig, fortæller Jørgen Sunke.

- Så nu har jeg en liste over samtlige ejere bortset fra en kort periode i 30-erne. Listen er komplet med navne på efterkommere. Jeg har siden været i kontakt med efterkommere efter en guldsmed fra Middelfart, der har ejet den. de har været venlige og give mig nogle billeder. Blandt andet et, hvor Unda ligger under der første fag af Lillebæltsbroen, da broen var under opbygning.

Til gengæld kommer han til at stå med et flydende klenodie her sidst på sommeren og lidt af en sjældenhed, når det hele er færdigt.

Ud over hans Unda findes der kun fem-seks andre 8mR i Danmark, fortæller han.

Bare sådan en teaktræsluge med fuger tager det Jørgen Sunke en uges tid at lave. Foto: Helle Nordström
Kølen, der skal holde Unda i balance, skal fyldes med tre tons bly. Foto: Helle Nordström
Annonce
Svendborg For abonnenter

Se billederne: Svendborg-skibsværft har naboens dok i dok

Danmark

Fredagens coronatal: Rekordmange tilfælde - over 46.000 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Emil Lærke er tabt for GOG og skifter til Lemgo til sommer og direktør Kasper Jørgensen er virkelig ærgerlig over det.

Erhverv For abonnenter

Gasværksplanerne begraves: Bibliotek spilles ind som alternativ Rema-placering

Faaborg-Midtfyn

overblikket her: Sådan er de enkelte skoler ramt lige nu - mindst 299 elever er i alt sendt hjem

Langeland For abonnenter

Firma satser på udstyr til professionelle livsnydere

Hård kritik af besparelser i Rigspolitiet: - Det giver flere ulykker og dræbte

Langeland For abonnenter

Hvad er det Rema undersøger: Borgmester undrer sig over hemmelighedskræmmeri

Danmark

Her er de nye restriktioner: Skolebørn sendes hjem, julefrokoster bør droppes, og nattelivet lukkes ned

Navne For abonnenter

Mig og Fyn: Hjernen falder til ro, når man sidder under det mærkværdigt snoede pæretræ

Ærø

Slimsavlende bramgås aflivet i Marstal: Testet positiv for fugleinfluenza

For abonnenter

Phillip har kæmpet mod DSB halvanden måned efter tanketorsk: - Jeg glemte tasken - men de stjal computeren

Faaborg-Midtfyn

Bydel hårdt ramt: - Det er ikke hvert døgn, vi ser sådan en stribe tyverier

Ærø For abonnenter

Ærø-pushere deler visitkort ud til børn og 'ønsker folket god ryger': Nu reagerer mor fra Marstal

Sport

DHG-piger sultne, mens Gudme og Otterup får friweekend på grund af corona-smitte hos Aalborg EH og Roskilde

Annonce