Annonce
Søsiden

Simons afsked med sivbåden: Vild landgang på atol

Rådslagning på agterdækket med Simon Melchiorsen i forgrunden. I midten af billedet ekspeditionsleder og kaptajn Phil Buck. Foto: Buck Expeditions
Også afslutningen på Simon Melchiorsens ekspedition over Stillehavet var fyldt med drama.

RUDKØBING: For den 28-årige maskinmester Simon Melchiorsen fra Rudkøbing blev afslutningen på sivbåds-sejladsen over Stillehavet et drama i gyser-klassen.

Simon Melchiorsen og et par af hans makkere om bord havde allerede nogle dage forinden besluttet at afmønstre fra den efterhånden stærkt medtagne sivbåd.

Så snart lejlighed bød sig, ville de tre ekspeditionsdeltagere i land. Derude var nærmeste faste grund under fødderne Tuamoto i Fransk Polynesien. Tuamoto er en øgruppe, der spreder sig i et havområde på størrelse med Vesteuropa.

Hvilken ø eller atol sivbåden ville ramme, kunne der først gisses om tættere på. En sandsynlig mulighed var atollen Hao. En atol er en lagune omkranset af smalt, ringformet koralrev.

Hao med omkring 1000 indbyggere er i areal halvt så stor som Tåsinge. Ligesom Tåsinge har atollen en lufthavn. Haos lufthavn blev i øvrigt anlagt, da farvandet derude i 1960’erne blev anvendt til prøvesprængning af franske atombomber. Dengang var lufthavnen militær. Nu er den civil.

Annonce

Ringede til borgmester

Om bord på sivbåden var problemet, at den ikke kunne uden videre selv kunne forcere koralrevet. Derfor skulle der arrangeres en anden sejlende løsning, før Simon og to andre fra sivbåden kunne komme i land.

- Fra vores satellittelefon ringede vi en dag før forventet ankomst til Haos borgmester. Vi spurgte, om han måske kunne arrangere en båd, som kunne trække Viracocha III ind gennem passagen ind til lagunen. Jo da, svarede han. Vi skulle bare ringe igen, fortæller Simon Melchiorsen til Søsiden.

- Han tog ikke telefonen

Da sivbåden dagen efter havde behov for assistancen, blev der igen ringet til borgmesteren. Han tog ikke telefonen. Det var helligdag.

- Vi sejlede så videre hen mod atollen. Det var ved at blive mørkt, det blæste op og regnede. Strømmen var udadgående, og bølgerne var to meter høje. Det var helt umuligt at komme igennem for en sivbåd, fastslår Simon Melchiorsen.

Mislykket plan

Fra Viracocha III blev der taget kontakt med bådene inde i lagunen. Det løste ikke problemet. Et venligt tilbud om en gummibåd med seks heste rakte ikke til at trække en sivbåd på 30 tons.

Heldet ville så, at en fisker var ude. Fiskeren bliver vinket hen til sivbåden. Men en planlagt aktion med et anker-ophold og ventetid til indadgående tidevand lykkedes ikke.

- Jeg havde forsøgt at overtale vores kaptajn til at sætte sivbåden på revet, men det ville han ikke. Han ville fortsætte sejladsen. Men Carlo, Adele og jeg ville af. Sivbåden var ikke længere god at sejle i, mente vi. Men de andre var kede af, at vi stod af, siger Simon Melchiorsen.

Øsede og øsede

Løsningen på ønsket om at komme i land blev, at den hjælpsomme fiskers fartøj lagde sig hen til sivbåden, og de tre og deres tasker kom om bord.

- Heldigvis var Adele med. Hun er fransk. Adele var den eneste af os, der kunne tale med den lokale fisker, forklarer Simon Melchiorsen.

Den korte sejltur i sikkerhed på atollen savnede heller ikke drama.

Bølgerne var høje. Der skulle øses konstant for at holde fiskerens lille fartøj sødygtigt. Motoren satte også ud. Sivbåds-sejlerne og fiskeren nåede lige akkurat i land på de sidste dråber benzin.

- En helt vild dag

Da de tre fra sivbåden fik fast grund under fødderne for første gang i 90 dage, blev de kørt op til fiskerens hus. Det viste sig at være bygget af blik og krydsfiner.

Simon Melchiorsen:

- I kan bare bo her. I har ingenting. Jeg har alt, sagde fiskeren til os. Dagen efter fik vi en stor middag. Et festmåltid. Alle hans venner kom forbi. De var mega-søde. Det blev en helt vild dag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Konsensus og god karma i byrådet

Læserbrev: Byrådsmødet i tirsdags varede 38 minutter. Tro mig, jeg tog tid. Der var store vigtigt beslutninger på dagsordenen. Varmepumpe, klimasikring, Simac, solcelleanlæg, landsstævne og Bagergade. Alt blev i fællesskab nikket igennem, og bortset fra Enhedslistens politik-strategiske kommentarer, så udeblev diskussionerne, og alle stemplede ind på de, for os alle, så vigtige beslutninger. Tak for det, og tak til borgmesteren for forarbejdet og for at skabe en fornemmelse af fælles ejerskab. Det glæder mig, at der er ro på, og det må ligeledes glæde borgerne og erhvervslivet, at der konstant søges konsensus og fælles fodslaw om byens udfordringer. Erhvervslivet fortæller, at de godt kan lide, at der er politisk ro på - og det er der jo. Nu ser jeg frem til årets DI-erhvervsundersøgelse og håber, at firmaerne også honorerer indsatsen, hvis de fornemmer fremgang på det felt. Det var kun udenfor rådhussalens ruder, at regnen bankede på, og diskussionerne udeblev formentlig også fordi, at der ikke var hotte emner som for eksempel ”tagsten” på agendaen. Ifølge avisens udsendte, så var breaking news, at den kære Susanne Gustenhoff (EL) kom til at afsløre, at der formentlig kommer gratis bustransport til Landsstævnet. Ja, ja, sådan sætter vi jo vores prioriteter hver især. Min var, at der var god karma og konsensus på en kort byrådsmøde omkring så vigtige beslutninger.

Svendborg

Statsministerbesøg i Svendborg: Spørgelystent publikum holdt Frederiksen til ilden

Annonce