Annonce
Søsiden

Silverrudders suveræne vinder: Jeg skulle gerne Fyn rundt på under 15 timer

Som fire gange overalt-vinder er bådebygger Jan Andersen fra Visionboats i Vester Skerninge Silverrudders højest scorende sejler: - I år skulle jeg gerne nå rundt på under 15 timer. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Jan Andersen fra Ballen havn sejler i sin egen, selvbyggede konstruktion af en kulfiber-trimaran. Topfart: Mindst 24 knob
BALLEN: Søren Gundtoft fra Fjellebroen sejler med ambitioner om ikke at lukke leddet i Silverrudder. For Jan Andersen fra Ballen er det nærmest omvendt: - Jeg har en båd, der har vist, at den kan vinde. Det er det, jeg sejler efter, siger Jan Andersen i en om bord-snak med Søsiden. Jan Andersens båd er ekstrem og på alle måder i kontrast til Søren Gundtofts syv ton tunge, langkølede sejlbåd. Bådebygger Jan Andersens selvkonstruerede og selvbyggede trimaran vejer 1460 kilo og den har kun et let såkaldt svingsværd: - Bly og jern er ikke noget, vi bruger. Alt, hvad der kan udføres i kulfiber, er lavet i det, siger Jan Andersen, indehaver af Visionboats i Vester Skerninge. Hvis Silverrudder har en Silver King, er det Jan Andersen. Hans forrige trimaran, Barracuda, har vundet sejladsen overalt to gange, og det samme har den nuværende med navnet Black Marlin. Hans omsejlingsrekord er 15 timer og 36 minutter.
Annonce
Jan Andersens egen konstruktion, den selvbyggede kulfiber-trimaran Black Marlin har sin faste pæleplads i Ballen havn. Når pontonerne er klappet ud, er den otte meter bred. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Et fartuhyre

Den kulsorte sejl-raket med de udklappelige pontoner er et fartuhyre. De fleste både flytter sig ikke meget ved to meter i sekundet. Ved den vindhastighed siger trimaranens log allerede seks-syv knob.

Ved sidste weekends kapsejlads Skar-Drej var vinden ikke over seks m/s. Her loggede trimaranen 19,5 knob.

- Jeg ved ikke, hvor stærkt den kan sejle, men jeg vil helst ikke over 22-24 knob. Det er vildt nok til mig - og tæt på, at hovedskroget løfter sig, siger Jan Andersen.

Et treskrogs-fartøj af kulfiber reagerer langt mere kontant end en kølbåd. Når der kommer et vindpust, så accellererer trimaranen som en Porsche på motorvejen:

- Vi kan sagtens øge ti knob ved to knobs vindændring, siger Jan Andersen.

En del af forklaringen på farten ligger også i den forholdsvis store rig med mulighed for at bære flere forsejl.

- Når det blæser, skal man vide, hvad man har med at gøre. Ellers kan man godt komme galt afsted, fastslår Jan Andersen.

Ingen klat-søvn

For den lynhurtige bådebygger er fornøjelsen ved at sejle Silverrudder en personlig udfordring. Jan Andersen sammenligner det med en maraton:

- Når man har en båd som den her, vil man gerne være en god sømand. Det er en styrkeprøve. Kan du styre det hele selv, når det går så stærkt? Det handler om at gøre det bedst muligt - og selvfølgelig at ha’ det sjovt. Der er hele tiden noget at lave i sådan en båd. Du skal bl. a. læse vinden. Springer den? Og så konstant optimere sejlene derefter, siger Jan Andersen.

Når man racer rundt om Fyn i en trimaran, er der ikke tid til klat-søvn. Jan Anderens middel til at holde sig vågen er en stor kande kaffe, godt med chokolade og så energidrik.

Jan Andersens Black Martlin med pontonerne klappet ud. Foto: Søren Stidsholt Nielsen

Salonkik overrasker

Når man kaster et blik ind i salonen på Black Marlin, bliver man nok overrasket. Her ser Søsiden noget, der normalt ikke findes i ekstreme racer-både. Komfort.

Båden byder på flot mahogni-aptering, toilet, et veludrustet pantry og bløde hynder - ikke rørkøjer. Otte mennesker kan overnatte om bord, og det skete, da familien som fx i sommer var på tur til Sydengland. Andre destinationer har været Ålandsøerne og Vestnorge.

- Det er en allround båd, siger Jan Andersen, der om kort tid leverer et nybygget eksemplar til en svensk kunde. Inden da vil Jan Andersen gerne slå sin egen rekord i Silverrudder:

- Jeg skulle gerne rundt på under 15 timer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce