Annonce
Svendborg

Silverrudder: Uddokning fra værft før det går løs

Karavellen Lisa Aus Lübeck, som Silverrudder-sejlerne har set den ugen igennem - i Ring-Andersens flydedok. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Karavellen Lisa Aus Lübeck hos Ring-Andersen kommer ikke til at ligge i vejen for de mange sejlere.

SVENDBORG: At et sejlerarrangement af Silverrudders størrelse kan lykkes, betinger også et godt samspil mellem mange velvillige sjæle i by og på havn.

- Det mærker vi heldigvis utroligt meget af. Uden den forståelse og imødekommenhed mange steder fra, kunne vi slået ikke gennemføre Silverrudder, understreger stævneleder Ole Ingemann fra Svendborg Amatør Sejlklub.

Et eksempel på dette gode samspil demonstreres fredag på Ring-Andersens træskibsværft på Frederiksøen.

Indtil tidligt fredag morgen lå karavellen Lisa Aus Lübeck i værftets flydedok vis a vis Svendborgs lystbådehavn. Fra flydedokken og højt oppe på agterskibet har de tyske frivillige, der sejler og vedligeholder Lisa Aus Lübeck, kunne følge de mange Silverrudder-sejlere, der ugen igennem har fyldt havnen.

Planen var, at Lisa Aus Lübeck skulle dokke ud og sejle afsted i løbet af fredagen. Conni Hansen fra Ring-Andersens kontor fortæller til Søsiden, at værftet tog kontakt til Silverrudder for at høre, hvornår bådene begyndte at sejle ud, så det måske kunne undgås, at det relativt store Lisa Aus Lübeck skulle uddokke samtidig med, at havnen myldrede med lystbåde på vej ud til startlinjen i Christiansminde.

Værftet satte sine tyske kunder ind i sagen. Det fælles valg blev, at Lisa Aus Lübeck skulle dokke ud meget tidligt fredag morgen - og ikke alternativet, når alle Silverrudder-sejlerne var kommet ud af havnen over middag.

Lisa Aus Lübeck, der er en replika af et handelsskib fra 1500-tallet, kommer hvert andet år og dokker ind hos Ring-Andersen.

Karavellen, som skibstypen hedder, er bygget i 2004. Sommeren igennem sejler den frivillige og chartergæster på ture mellem bl. a. de gamle hansestæder, fortalte skibets skipper, Hans Heuer, da Søsiden var om bord torsdag.

Lisa Aus Lübeck har ligget i Ring-Andersens flydedok siden i mandags. De 10-12 frivillige, der sejler med, har bl. a. malet skibets bund og propel.

- Vi har efterhånden været her nogle gange og er meget glade for at komme her i Svendborg, siger Hans Heuer, der venter med at tage morgenkaffen fredag til Lisa Aus Lübeck er dokket ud.

Annonce
Lisa Aus Lübeck ser gammel ud, men den er bygget i 2004 som replika af et handelsskib fra 1500-tallet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Det var ikke opfundet på hansestædernes tid - en bovpropel. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
De de tyske frivillige om bord - med skipper Hans Heuer yderst til venste - har ugen igennem fra første parket fulgt, at lystbådehavnen blev fyldt op af Silverrudder-sejlere. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Sådan var udsigten torsdag eftermiddag fra agterdækket på Lisa Aus Lübeck i Ring-Andersens flydedok. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Lisa Aus Lübeck kommer til at ligge i vejen for Silverrudder-sejlerne - eller omvendt. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ærø

Tietgenprisen 2019 går til en dynamisk mand i spidsen for et driftigt værft

Læserbrev

Debat: Hvor grøn er Svendborg kommune?

Bybusserne i Svendborg er i øjeblikket i udbud. Svendborg Kommune har bevist fravalgt muligheden for, at busselskaber kan byde ind med el-busser, man har heller ikke sikret sig imod, at der kan bydes ind med gamle slidte Fiat-busser. Svendborg Kommune betaler i øjeblikket cirka 20 millioner om året til bybusser, det kunne jo være interessant at regne på, om vi kunne gøre lige som Ærø, gratis busser og derved udnytte de tomme busser, der kører rundt uden for skolernes mødetid. Kontrakten bør være på mindst 10 år og helst 15 år, så vognmanden kan sikre lang afskrivning på busserne. Levetiden på el-busser er mindst dobbelt så lang som dieselbusser, da det om otte år vil være helt umuligt at komme af med en dieselbus. Der er masser af busselskaber, der gerne vil byde ind med el-busser, de får bare ikke lov til det. Man har stor succes i Roskilde med 20 kinesiske bybusser. Kineserne har lavet over 500.000 el-busser og er teknisk langt foran tyskerne. En el-bus giver en ”brændstofbesparelse” på 80 procent, bremserne slides ikke, da bremseenergi tilbageføres til batteriet. Der er ingen olieskift, ingen udstødning, katalysator, partikelfilter, Adblue og motoren holder meget længere. El-busser kan køre over 600 kilometer på en opladning, længste rute i Svendborg er 330 kilometer. På 10 minutter kan der lades 100 kilometer på. Normalt vil busserne lade op i de 10,5 timer, de står stille om natten, derved opnås en levetid på over 16 år på batterierne. Ved at gøre det gratis, sparer man også kontrollørerne, betaling til billetsystem, chaufføren skal ikke bruge tid på billettering og afregning til fyraften. Man kan evt. også spare kontingent til Fynbus, da vognmanden kan stå for administrationen. Det vil mindske forureningen voldsomt i midtbyen, samtidig bliver der masser af parkeringspladser til overs. Svendborg Kommune kunne opnå en varig positivt branding, i modsætning til tre dages landsstævne. Dette kunne hjælpe kommunen med at leve op til deres klimaplan, minus 900 tons CO2 pr. år, plus reduceret CO2 og miljøbelastning i midtbyen fra privatbiler. Sidegevinsten er færre syge, og dermed en kommunal besparelse. Udsæt nu det udbud, og få el-busser ind i udbudsmaterialet, jeg bidrager gerne gratis til at omsætte de 300 millioner til 10 gratis el busser. SEF bidrager også gerne. Hvornår går byrådsmedlemmerne fra snak og over til handling?

Ærø

Biltrængsel på havnefronten: Ærøexpressen søger om mere bilplads på Marstal Havn

Annonce