x
Annonce
Svendborg

Signalfejl på Svendborgbanen løses i 2022 eller derefter

Arkivfoto: Michael Bager, Jysk Fynske Medier, Scanpix.
Fynske borgmestre er skuffede i sag om signalfejl på Svendborgbanen.

Der kommer til at gå mindst to år, før pendlerne på Svendborgbanen får glæde af nye signaler, så togene kan køre mere præcist fremover.

Det er den nedslående melding fra transportminister Benny Engelbrecht (S) i et brev til fem fynske borgmestre. Det skriver DR Fyn.

I begyndelsen af februar bad de ministeren komme med et klart svar på, hvornår de nye signaler ville være på plads, fordi problemerne på togstrækningen mellem Svendborg og Odense har vokset sig for stort.

En aktindsigt, som DR tidligere har fået, har vist, at der er store uoverensstemmelser mellem Banedanmark og leverandørerne af signalerne, den franske virksomhed Alstom.

Problemer med signalerne giver både forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen.

I perioden fra januar 2018 til januar 2020 skyldtres 37 procent af aflysningerne signalfejl.

Derfor valgte Banedanmark, der ejer strækningen, at Svendborgbanen som en af de første strækninger skulle have nye signaler.

Gennem længere tid har det været planen, at Svendborgbanen skulle have nye signaler inden udgangen af 2021.

Men nu lyder beskeden, at man tidligst er klar i 2022 eller derefter, som ministeren formulerer det.

Det skriver DR Fyn.

Det har fået blodet til at koge hos flere af de berørte borgmestre blandt andre borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S), som er skuffet over ministerens svar.

- Det er lidt en sludder for en sladder at sige, at der er prioriteret, som der er, og det er der ikke rigtig noget at gøre ved. Jeg synes ikke, der er så meget imødekommelse i forhold til at prøve at løse problemerne i den mellemliggende periode, siger han til DR Fyn.

Borgmester i Svendborg Kommune Bo Hansen (S) stiller sig spørgende over for udmeldingen.

- Jeg var egentlig meget godt tilfreds, hvis nu der havde stået, at man måtte udskyde det til 2022, men netop den del af sætningen 'eller derefter' gør jo i virkeligheden, at vi ikke får noget svar på det spørgsmål, vi stiller.

Transportministeren skriver i sit svar til borgmestrene, at lige nu prioriteres arbejdet på to af strækningerne ved Næstved. Herefter vil Svendborgbanen tidligst komme på tale.

Kilde: DR Fyn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kronik

Kronik: Åbent brev til statsministeren og Danmark fra efterskoleleder

Kære Mette, kære Danmark – lad os passe på hinanden og komme styrkede ud på den anden side. Den 2. april påbegyndte Vejstrup Efterskole, som man har kunnet læse i Fyns Amts Avis, et stafetløb. Formålet med stafetløbet er at vise, hvordan man ”kan være sammen hver for sig”. Formen er at løbe en stafet – virtuel naturligvis på grund af smittefaren – fra Vejstrup på Sydfyn til København. I stedet for at løbe med en fysisk stafet, løber man med et billede på sin mobiltelefon, som man sender til den næste løber, to meter før man mødes. Ambitionen er at aflevere stafetten på Christiansborg til statsministeren inden påske. På næsten samme tid, som vi startede stafetten, mødtes jeg med alle elever til fællestime. I fællestimerne synger vi dels et par sange sammen, dels taler jeg om et emne, som kan være med til at ruste dem til at håndtere de udfordringer, de vil møde og have det godt med – det vi på Vejstrup kalder ”væredygtighed”. Alt sammen foregår naturligvis på afstand med et af de medier, der er blevet skolens væsentligste arbejdsredskaber, ”Teams”. Budskabet med stafetten er at minde eleverne og hele Danmarks befolkning om, hvor vigtigt, det er at bakke statsministeren op i at holde afstand i påsken; at man ikke lader sig rive med af det gode vejr, de traditionelle påskefrokoster samt lysten til at være sammen. For man kan frygte, at mange kan have lyst til det, netop som statsministeren har åbnet døren en smule på klem for, at corona-strategien ser ud til at være succesfuld, og at vi kan påbegynde en genåbning af Danmark efter påsken.

Annonce